Værft: R. & W. Hawthorn Leslie and Company, Ltd., Hebburn, England.
Nybygning nr. 765.
IMO nummer: 6714562.
Søsat: 24. april, 1976.
Leveret: 10. december, 1967.
Status: Ophugget.
Rederier
Caledonian Steam Packet Co., Skotland (10. december, 1967 - 1. januar, 1969)
British Transport Group, Stranraer, Skotland (1. januar, 1969 - 1973)
Sealink British Rail, London, England (1973 - 27. juli, 1984)
Sea Containers Ltd., London, England (27. juli, 1984 - marts, 1990)
Charter: Isle of Man Steam Packet Co., Douglas, Isle of Man (5. oktober, 1985 - 18. februar, 1990)
Agostino Lauro S.r.L, Napoli, Italien (marts, 1990 - april, 2006)
Charter: Di Maio, Italien (juni, 2005 - 2005)
Hændelser og særlige begivenheder
27. november, 1967 - 28. november, 1967
Prøvesejladser.
9. december, 1983
Undervejs fra Larne til Stranraer udbrød der brand i hovedstrømtavlen. Skibet fik totalt motorstop og drev for vinden. Ankrene kunne ikke finde fæste på det dybe vand, og da færgen nærmede sig kysten ved Muck Island, blev alle 108 passagerer og 20 af besætningsmedlemmerne evakueret med helikoptere. Branden kom under kontrol og tæt på kysten fik ankrene fat i bunden. Færgen blev bugseret til Belfast for reparation hos Harland & Wolff.
28. december, 1983
Sejlads genoptaget.
april, 2006
Solgt til ophugning.
19. januar, 2007
Ankom til Alang, Indien. Derefter ophugget.
Supplerende oplysninger
Kaldesignaler
GXSU (10. december, 1967 - marts, 1990)
ICVL (marts, 1990 - april, 2006)
Flag
| Storbritannien (10. december, 1967 - marts, 1990) |
| Italien (marts, 1990 - april, 2006) |
| Saint Kitts og Nevis (april, 2006 - januar, 2007) |
Hjemsteder
Glasgow (10. december, 1967 - april, 1986)
Douglas (april, 1986 - marts, 1990)
Napoli (marts, 1990 - april, 2006)
Dimensioner
Længde: 105,61 m, Længde overalt: 112,63 m, Bredde: 17,40 m, Dybgang: 3,66 m, Dybde: 5,35 m
Tonnage
BRT: 3270 (1967)
BRT: 3761, NRT: 1309, DW: 879 (1974)
Kapacitet
1200 passagerer, 70 køjepladser, 170 personbiler
690 passagerer, ? køjepladser, 175 personbiler, 336 lanemeter (1975)
Fart
Servicefart: 19,5 knob, Topfart: 21,3 knob
Maskineri
2 stk. 16PC2-V400 Crossley Pielstick diesel, 10563 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Stella
 Lauro Express
|
Oprettet: 22. januar 2016.