Værft: Chantiers de L’Antlantique, St. Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. Z21.
IMO nummer: 5321679.
Søsat: 10. november, 1962.
Leveret: februar, 1964.
Status: Sunket på vej til ophugning
Rederier
Zim Israel Navigation Co. Ltd., Haifa, Israel (februar, 1964 - 9. november, 1967)
Deutsche Atlantik-Linie, Hamburg, Tyskland (9. november, 1967 - 25. september, 1973)
Home Lines, Genova, Italien (25. september, 1973 - 1981)
Royal Cruise Line, Piræus, Grækenland (1981 - 4. november, 1988)
Regency Cruises, Nassau, Bahamas (4. november, 1988 - 1998)
Tony Travel & Agency, Bahamas (1998)
International Shipping Partners Inc. (Niels Erik Lund) (1998 - juni, 2001)
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 26. november, 1964
På vej fra New York mod Caribien kolliderede Shalom med olietankeren Stolt Dagali i tyk tåge. Der var 616 passagerer om bord. Tankskibet blev kløvet midt over, og agterdelen sank hurtigt. 19 besætningemedlemmer fra Stolt Dagali omkom, men ingen kom til skade om bord på Shalom. Nogle af de overlevende fra tankeren blev samlet op af krydstogtskibet, mens andre blev reddet af tililende skibe. Shalom fik store skader i boven og tog vand ind, men kunne langsomt for egen kraft returnere til New York for reparation. Årsagen til kollisionen var delt: Om bord på Shalom var udkikken til kaffepause, og der var problemer med radaren, men også Stolt Dagali havde del i skylden, da man i tæt tåge havde sejlet for fuld kraft.
Ombygget i Perema, Grækenland. Fik blandt andet ændret de karakteristiske to små skorstene til en stor.
onsdag 11. juli, 1984 - mandag 11. juni, 1984
På vej fra Tilbury til Leningrad (Sankt Petersborg) kolliderede Royal Odysse med det sovjetiske fragtskib Vasya Alekseyev. Der var ingen tilskadekomne. Kollisionen skete i Øresund ud for København. Det var roligt vejr men tåget. Vasya Alekseyev blev ramt i den bageste sektion og sank delvist med agterenden. Royal Odyssey fik mindre skader i stævnen og kunne for egen kraft gå til København.
Arresteret i Nassau, Bahamas. Efter Regency Cruises' konkurs kom skibet aldrig mere i fart, men forblev frem til 2001 oplagt i Bahamas.
Solgt til ophubning.
Under bugsering fra Freeport, Bahamas til Alang, Indien for ophugning sprang skibet læk ud for Sydafrikas kyst i internationalt farvand. De sydafrikanske myndigheder nægtede skibet adgang.
Skibet sank ud for Kap St. Francis, Sydafrika.
Supplerende oplysninger
Flag
| Israel (februar, 1964 - 9. september, 1967) |
| Tyskland (9. september, 1967 - 25. september, 1973) |
| Panama (25. september, 1973 - 1981) |
| Grækenland (1981 - 4. november, 1988) |
| Bahamas (4. november, 1988 - 26. juli, 2001) |
Hjemsteder
Haifa (februar, 1964 - 9. november, 1967)
Hamburg (9. november, 1967 - 25. september, 1973)
Panama (25. september, 1973 - 1981)
Piræus (1981 - 4. november, 1988)
Nassau (4. november, 1988 - 26. juli, 2001)
Dimensioner
Længde: 169,00 m, Længde overalt: 191,63 m, Bredde: 24,81 m, Dybgang: 8,10 m
Tonnage
BRT: 25320, NRT: 14108, DW: 7384 (1967)
Kapacitet
1090 passagerer, 1090 køjepladser (1964)
1012 passagerer, 1012 køjepladser (1967)
814 passagerer, 814 køjepladser (1977)
Fart
Servicefart: 20 knob, Topfart: 22,7 knob
Maskineri
2 stk. Parsons dampturbine, 18400 hk
2 stk. propel
Billeder af Shalom
Hanseatic
Hanseatic
(Grundstødning og kollision)
Royal Odyssey
(Grundstødning og kollision)
Royal Odyssey
Oprettet: 12. december 2015.