Lurline

Bookmark and Share
Værft: Bethlehem Steel Company Shipbuilding Division, Quincy, Massachusetts, USA.
Nybygning nr. 1441.
IMO nummer: 5229223.

Søsat: 10. oktober, 1931.
Leveret: 20. april, 1932.

Status: Sunket på vej til ophugning

Navne

Monterey (20. april, 1932 - april, 1956)
Matsonia (april, 1956 - 17. maj, 1957)
Monterey (17. maj, 1957 - 6. december, 1963)
Lurline (6. december, 1963 - 30. juni, 1970)
Britanis (30. juni, 1970 - 24. januar, 1998)
Belofin-1 (24. januar, 1998 - 21. oktober, 2000)

Ruter

Krydstogter (3. juni, 1932 - 1941)
Troppetransport (16. december, 1941 - 1946)
Krydstogter (22. maj, 1957 - 25. juni, 1970)
Krydstogter (21. februar, 1971 - 19. november, 1994)
Indkvartering for militæret ved Guantanamo (slutningen af 1994 - 1996)

Rederier

Matson Line (Matson Navigation Comnany), Oakland, Californien, USA (20. april, 1932 - august, 1952)
Charter: US Maritime Commission, War Ship Administration, USA (3. december, 1941 - 1946)
US Maritime Commission, War Ship Administration, USA (august, 1952 - 3. februar, 1956)
Matson Line (Matson Navigation Comnany), Oakland, Californien, USA (3. februar, 1956 - 30. juni, 1970)
Chandris Group, Grækenland (30. juni, 1970 - 24. januar, 1994)
Charter: US Army, USA (slutningen af 1994 - 1996)
AG Belofin Invenstents, Lichtenstein (24. januar, 1994 - 2000)

Hændelser og særlige begivenheder

26. september, 1946: Ankom til Bethlehem-Alameda værftet i Alameda, California for ombygning og istandsættelse efter den lange anvendelse i militærets tjeneste. Matson Line løb imidlertid tør for penge året efter, og ombygningen blev indstillet. Monterey forblev oplagt, indtil staten købte skibet august 1952.

august, 1952 - 1956: Flyttet til Suisan Bay, fortsat oplagt.

april, 1954 - maj, 1957: Efter at Matson Line havde købte skibet tilbage fra staten, blev det ombygget ved Newport News Shipbuilding.

1970 - februar, 1971: Omfattende ombygning i Piræus. Den eksisterende kahytsopdeling blev ændret, og lastrum blev omdannet til kahytter.

slutningen af 1996 - juli, 2000: Efter returnering fra det amerikanske militær blev Britanis oplagt i Tampa. Skibet kom aldrig mere i anvendelse.

24. januar, 1998: AG Belofin Investments købte Britanis med henblik på salg til ophugning. Lave stålpriser udsatte dog salget et par år.

3. juli, 2000: Afgik fra Tampa under bugsering mod Alang, Indien, for ophugning.

21. oktober, 2000: På vej til ophugning begyndte Belofin-1 at tage vand ind. Skibet fik slagside, og da der ikke var nogen om bord til at tage sig af problemet, valgte besætningen på slæbebåden at kappe trosserne. Belofin-1 sank ca. 50 sømil fra Kapstaden.

Supplerende oplysninger

Flag

USA's flagUSA's flag
USA (20. april, 1932 - 30. juni, 1970)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (30. juni, 1970 - 24. januar, 1998)
Panama's flagPanama's flag
Panama (24. januar, 1998 - 21. oktober, 2000)

Hjemsteder

San Fransisco (20. april, 1932 - 30. juni, 1970)
Piræus (30. juni, 1970 - 24. januar, 1998)
Panama (24. januar, 1998 - 21. oktober, 2000)

Dimensioner

Længde: 184,10 m, Længde overalt: 192,49 m, Bredde: 24,19 m, Dybgang: 8,61 m, Dybde: 13,57 m

Tonnage

BRT: 18017, NRT: 11476 (1932)
BRT: 18254, NRT: 10693, DW: 4264 (1970)

Kapacitet

701 passagerer, 701 køjepladser (1932)
1655 passagerer, 1655 køjepladser (1971)
1200 passagerer, 1200 køjepladser (1982)

Fart

Topfart: 22,84 knob

Maskineri

2 stk. Bethlehem dampturbine, 28450 hk
2 stk. fastbladet propel

Billeder af Lurline

 Britanis
Britanis



42 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS