Empress of Scotland

Bookmark and Share
Værft: Fairfield Shipbuilding & Engineering Ltd., Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 634.

Søsat: 17. december, 1929.
Leveret: 8. juni, 1930.

Status: Ophugget.

Navne

Empress of Japan (8. juni, 1930 - 16. oktober, 1942)
Empress of Scotland (16. oktober, 1942 - 17. januar, 1958)
Hanseatic (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)

Ruter

Vancouver - Yokohama - Kobe - Shanghai - Hong Kong (1930 - 26. november, 1939)
Troppetransport (22. december, 1939 - 1948)
Liverpool - Quebec / Montreal / Saint John (5. maj, 1950 - 26. november, 1957)
Krydstogter (også vintertrafik) (december, 1950 - 1957)
Hamburg - New York (21. juli, 1958 - 7. september, 1966)
Krydstogter (også vintertrafik) (december, 1958 - 1966)

Rederier

Canadian Pacific Steamships (CP Ships), Liverpool, England (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
Hamburg-Atlantik-Linie GmbH, Hamburg, Tyskland (17. januar, 1958 - 1. december, 1965)
Deutsche Atlantik-Linie, Hamburg, Tyskland (1. december, 1965 - 18. december, 1966)

Særlige begivenheder

14. juni, 1930: Jomfrurejsen udgik fra Liverpool til Quebec. Derfra sejlede Impress of Japan tilbage til Liverpool, og videre til Hong Kong for derefter at indgå på sin normale rute over Nordatlanten.

26. november, 1939: Rekvireret til troppetransport.

16. oktober, 1942: Efter japanernes angreb på Pearl Harbor havde navnet Empress of Japan ikke en god klang. Der gik dog ti måneder efter angrebet, før navnet blev ændret til Empress of Scotland.

juni, 1948 - maj, 1950: Efter tiden som troppetransport blev Empress of Scotland gennemgribende ombygget. Dette omfattede blandt andet, at skibet blev ændret fra et fire-klasses skib til kun at have første klasse og turistklasse.

17. januar, 1958: Efter dokning og syn i Belfast overtog Hamburg-Atlantic-Linie skibet, som to dage senere gik til Howaldtswerke i Hamburg for omfattende ombygning. I det ydre var forandringerne synlige ved at den bageste skorsten (som kun var til pynt) blev fjernet og de to andre blev udskiftet med bredere, lavere skorstene.

7. september, 1966: Under ophold i New York udbrød der brand ombord. Branden, der skyldtes et revnet olierør, medførte omfattende skader i maskinrummet på grund af varme, ligesom passagerafdelingen blev alvorligt skadet af røg og vand. Passagererne blev overført til Queen Mary.

18. december, 1966: Efter branden var Hanseatic blevet bugseret til Todd's shipyard i Brooklyn, hvor det viste sig, at skaderne var for omfattende til at reparation var lønsom. Hanseatic blev derfor solgt til ophugning hos Elkhart & Co.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

GMLV (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
DABR (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)

Flag

Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)

Hjemsteder

Hamburg (17. januar, 1930 - 18. december, 1966)
London (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)

Dimensioner

Længde overalt: 205 m, Bredde: 25,5 m, Dybgang: 13,8 m

Tonnage

BRT: 26313, NRT: 14486 (1930)
BRT: 30030, NRT: 21000 (1958)

Kapacitet

1173 passagerer, 663 køjepladser (1930)
663 passagerer, 663 køjepladser (1950)
1250 passagerer, 1250 køjepladser (1958)

Fart

Servicefart: 21 knob, Topfart: 23 knob

Maskineri

6 stk. dampturbine, 30000 hk
2 stk. propel

Billeder af Empress of Scotland

 Hanseatic
Hanseatic



49 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS