Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 186.
IMO nummer: 5074513.
Kølstrakt: 4. august, 1928.
Søsat: 23. januar, 1929.
Leveret: 23. april, 1929.
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (23. april, 1929 - juli, 1947)
Beslaglagt: Deutsche Marine (det tyske søværn), Tyskland (20. juni, 1944 - juli, 1945)
Compañia Trasmediterránea S.A., Madrid, Spanien (juli, 1947 - 1978)
Hændelser og særlige begivenheder
Beslaglagt af besættelsesmagten.
Afsejlede fra København. Blev under tysk kommando blandt anvendt til evakuering af tyske flygtninge i Østpeussen.
Ved krigens slutning lå Esbjerg i Lübeck.
Afsejlede fra Lübeck med dansk besætning. Esbjerg fulgtes med Parkeston og minestrygeren MS 3, der også var blevet beslaglagt under krigen. Minestrygeren fik næste dag maskinskade og blev taget på slæb af Esbjerg.
Esbjerg løb på en mine syd for Stevns klokken ca. 22.30. Ved eksplosionen blev sprang slæbetrossen til MS 3, som ikke tog skade ved minesprængningen. Esbjerg sank dagen efter. Forinden var Parkeston kommet til undsætning, og alle besætningsmedlemmer blev reddet.
Svitzer indledte bjærgning af Esbjerg.
tirsdag 30. juli, 1946 - søndag 30. juni, 1946
S/S Odin påsejlede vraget og sank.
Esbjerg var nu bjærget og tætnet.
onsdag 18. september, 1946
Ankom til København under bugsering. Man valgte senere ikke at reparere skibet, men solgte det til Spanien.
Afgik fra København under bugsering mod Valencia.
Ankom til Valencia.
tirsdag 20. december, 1949
Overtaget af Trasmediterránea efter genopbygning og modernisering hos Factoría de la Unión Naval de Levante i Valencia.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NHFQ (23. april, 1929 - 1933)
OXCE (23. april, 1929 - juli, 1947)
EADP (juli, 1947 - 1978)
Flag
| Danmark (23. april, 1929 - 20. januar, 1944) |
| Tyskland (20. januar, 1944 - juli, 1945) |
| Danmark (juli, 1945 - juli, 1947) |
| Spanien (juli, 1947 - 1978) |
Hjemsteder
Esbjerg (23. april, 1929 - 20. juni, 1944)
Valencia (juli, 1944 - 1978)
Esbjerg (juli, 1945 - juli, 1947)
Dimensioner
Længde overalt: 98,76 m, Bredde: 13,41 m, Dybgang: 5,21 m
Tonnage
BRT: 2762, NRT: 1553, DW: 1620 (1929)
BRT: 3059, NRT: 1653 (1950)
Kapacitet
220 passagerer, 220 køjepladser (1929)
Fart
Servicefart: 14,5 knob, Topfart: 15,5 knob
Maskineri
2 stk. 655-MTF-90 B&W diesel, 3200 bhk
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 27. marts 2016.