Værft: N.V. Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maattschappij, Amsterdam, Holland.
Nybygning nr. 276.
IMO nummer: 5035294.
Bestilt: 1938.
Søsat: 17. august, 1939.
Leveret: april, 1940.
Status: Ophugget.
Hændelser og særlige begivenheder
maj, 1940
Det var planen, at det turboelektriske passagerskib skulle have været indsat til komfortabel transport af embedsmænd, ambassadører og lignende på ruten Leningrad - Helsinki - Stockholm - London, men på grund af krigen blev skibet i stedet indskrevet Den Røde Flåde med kendingsnummer VT-509 (BT-509).
11. august, 1941
VT-509 (Vyacheslav Molotov) gik på en mine på vej mod Tallinn og fik betydelige skader. Kom efterfølgende til Leningrad, hvor skibet under den tyske belejring af Leningrad tjente skibet som hospitalsskib, kraftværk, vaskeri for byen, indlogering for soldater samt et værksted og produktionsanlæg til fremstilling af missiler til Stalinorgel.
1943
Skadet under beskydning af tysk artilleri.
oktober, 1945
Vyacheslav Molotov var blevet repareret, men planlagt sejlads Leningrad - Liverpool - New York blev aflyst på grund af skibets dårlige tilstand. Vyacheslav Molotov blev efterfølgende repareret og moderniseret i Liverpool og Amsterdam.
1957
Efter at Molotov mistede sin ministerpost og blev fjernet fra præsidiet, skiftede skibet navn til Baltika.
1980
Anvendt som hotelskib under sejlsportskonkurrencerne ved Sommer-OL 1980 i Tallinn.
28. marts, 1987
Ankom til Gadani Beach, Pakistan for ophugning.
Supplerende oplysninger
Flag
| Sovjetunionen (april, 1940 - 28. marts, 1987) |
Hjemsteder
Odessa (april, 1940 - 19??)
Leningrad (196? - 28. marts, 1987)
Dimensioner
Længde: 135,60 m, Bredde: 18,30 m, Dybgang: 6,30 m
Tonnage
BRT: 7494, NRT: 3452, DW: 2463
Kapacitet
437 passagerer, 437 køjepladser
Fart
Servicefart: 15 knob, Topfart: 20 knob
Maskineri
2 stk. Stork dampturbine, 12800 hk
2 stk. elmotor
2 stk. propel
Billeder af Baltika
 Baltika
|
 Viking Saga Baltika
|
 Baltika
|
Oprettet: 5. april 2016.