Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 190.
IMO nummer: 7037806.
Søsat: 20. november, 1970.
Leveret: 3. juni, 1971.
Navne
Prinsessan Desirée (3. juni, 1971 - 3. marts, 1983)
Marketingnavn: Viking 2 (26. juni, 1982 - 5. september, 1982)Europafärjan (3. marts, 1983 - 1985)
Europafärjan II (1985 - 3. marts, 1987)
Lion Princess (3. marts, 1987 - 3. marts, 1994)
Bohus (3. marts, 1994 - 26. august, 2019)
Ionian Star (26. august, 2019 - )
Ruter
Göteborg - Frederikshavn (6. juni, 1971 - 10. april, 1981)
Pembroke Dock - Rosslare (6. maj, 1981 - 7. juni, 1981)
Holyhead - Dun Laoghaire (9. juli, 1981 - 10. august, 1981)
Göteborg - Frederikshavn (september, 1981 - 1982)
Ramsgate - Dunkerque (26. juni, 1982 - 5. september, 1982)
Varberg - Grenå (marts, 1983 - december, 1993)
Helsingborg - Grenå (1986 - 29. oktober, 1989)
Halmstad - Grenå (1990 - december, 1993)
Sandefjord - Strömstad (14. april, 1994 - 15. august, 2019)
Brindisi - Vlorë (2020 - )
Rederier
Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (3. juni, 1973 - 1. januar, 1980)
Operatør: Sessan Tor Line, Sverige (1. januar, 1980 - februar, 1981)
Stena Line AB, Sverige (februar, 1981 - marts, 1983)
Charter: Bandi Line, Irland (april, 1981 - maj, 1981)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (6. maj, 1981 - 7. juni, 1981)
Charter: Sealink, Frankrig, Holland, Belgien, England (9. juli, 1981 - 10. august, 1981)
Charter: Sally Line, England (26. juni, 1982 - 5. september, 1982)
Varberg-Grenå Linjen Ab (Stena Line), Sverige (marts, 1983 - 1984)
Stena Line AB, Sverige (1984)
Varberg-Grenå Linjen Ab (Stena Line), Sverige (1984 - 1985)
Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (1985 - 1. december, 1993)
Scandi Line AS, Sandefjord, Norge (december, 1993 - 1. januar, 1999)
Color Line AS, Oslo, Norge (1. januar, 1999 - 26. august, 2019)
Northbay Transportes Maritimos Ltd., Funchal, Madeira (26. august, 2019 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Om morgenen før kl. 6 udbrød der brand i maskinrummet, mens Bohus lå langs kaj ved Framnes, Sandefjord. Kort efter kunne brandvæsenet meddele, at situationen var under kontrol. Dagens afgange blev ifølge Color Line aflyst "af tekniske årsager".
Bugseret af Svitzers bugserbåd Fenja (IMO 9192076) fra Sandefjord til Frederikshavn for reparation. Afgang Sandefjord ca. kl. 05.
Bohus lagde til ved værftet i Frederikshavn ca. kl. 06.
Forsejlet fra værftet til Sandefjord, derefter atter i fart.
Ionian Star forsejlet fra Sandefjord mod Piræus. Afgang Sandefjord kl. 08.20.
tirsdag 10. september, 2019
Ankom til Ampelakia (nær Piræus) kl. ca. 9.30.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
SDJO (3. juni, 1971 - 29. marts, 1994)
LHDT (29. marts, 1994 - 26. august, 2019)
3FCL5 (26. august, 2019 - )
Flag
| Sverige (3. juni, 1971 - 29. marts, 1994) |
| Norge (29. marts, 1994 - 26. august, 2019) |
| Panama (26. august, 2019 - ) |
Hjemsteder
Göteborg (3. juni, 1971 - 29. marts, 1994)
Sandefjord (29. marts, 1994 - 26. august, 2019)
Panama (26. august, 2019 - )
Dimensioner
Længde overalt: 123,4 m, Bredde: 19,2 m, Dybgang: 5,4 m (1971)
Længde: 114,24 m, Længde overalt: 122,71 m, Bredde: 19,22 m, Dybde: 10,99 m (1994)
Tonnage
BRT: 5694, NRT: 2861, DW: 1800 (1971)
BT: 8772, NT: 2631 (1994)
BT: 9194, NT: 2744 (1999)
Kapacitet
1400 passagerer, 126 køjepladser, 240 personbiler
1218 passagerer, 240 personbiler (199?)
Fart
Fart: 21 knob
Maskineri
8 stk. SF 112 V Nohab diesel, 15605 hk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 10. december 2007. Senest revideret: 14. august 2022.