Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 33.
Leveret: 19. juni, 1891.
Status: Forlist.
Rederier
Aktieselskabet Det østbornholmske Dampskibsselskab, Nexø, Danmark (19. juni, 1891 - januar, 1920)
Eimskipafjelag Sudurlands h/f, Reykjavik, Island (januar, 1920 - 1932)
Skallagrímur h/f, Borgarnes, Island (1932 - 1935)
Djúpuvík h/f, Reykjavik, Island (1935 - 19??)
Hændelser og særlige begivenheder
Opkaldt efter skibsføreren Mathias Davidsen på rederiets Jarl, der forliste året før.
På vej fra Neksø mod København strandede M. Davidsen ved Hammerodde. Ingen kom til skade. Skibet blev senere bjærget og bugseret til Helsingør for reparation.
Repareret og klar til at sejle. Imidlertid kæntrede skibet i Helsingør i forbindelse med søsætning.
Atter repareret og sat i fart.
Efter tiden som bolig for arbejdere på sildeoliefabrik på Islands nordkyst, henlå skibet længe som vrag. Skroget eksisterer muligvis stadig.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NDJS (19. juni, 1891 - januar, 1920)
LCGT (januar, 1920 - 1936)
Flag
| Danmark (19. juni, 1891 - januar, 1920) |
| Island (januar, 1920 - 1936) |
Hjemsted
Hasle (19. juni, 1891 - januar, 1920)
Dimensioner
Længde: 38,3 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,8 m
Tonnage
BRT: 287,48, NRT: 174,51, DW: 50
Fart
Fart: 10,5 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound Helsingør dampmaskine, 350 ihk
1 stk. fastbladet propel
Skrog
stål
Oprettet: 19. juli 2016.