M. Davidsen

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 33.

Leveret: 19. juni, 1891.

Status: Forlist.

Navne

M. Davidsen (19. juni, 1891 - januar, 1920)
Sudurland (januar, 1920 - 1936)

Ruter

København - Hasle - Allinge - Gudhjem - Svaneke - Nexø (1891 - 1919)
Kystsejlads i Island (1920 - 1935)
Bolig for arbejdere på sildeoliefabrik i Djupavik (1936 - 19??)

Rederier

Aktieselskabet Det østbornholmske Dampskibsselskab, Nexø, Danmark (19. juni, 1891 - januar, 1920)
Eimskipafjelag Sudurlands h/f, Reykjavik, Island (januar, 1920 - 1932)
Skallagrímur h/f, Borgarnes, Island (1932 - 1935)
Djúpuvík h/f, Reykjavik, Island (1935 - 19??)

Hændelser og særlige begivenheder

1891
Opkaldt efter skibsføreren Mathias Davidsen på rederiets Jarl, der forliste året før.

fredag 24. maj, 1901
På vej fra Neksø mod København strandede M. Davidsen ved Hammerodde. Ingen kom til skade. Skibet blev senere bjærget og bugseret til Helsingør for reparation.

tirsdag 9. juli, 1901
Repareret og klar til at sejle. Imidlertid kæntrede skibet i Helsingør i forbindelse med søsætning.

september, 1901
Atter repareret og sat i fart.

1972
Efter tiden som bolig for arbejdere på sildeoliefabrik på Islands nordkyst, henlå skibet længe som vrag. Skroget eksisterer muligvis stadig.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NDJS (19. juni, 1891 - januar, 1920)
LCGT (januar, 1920 - 1936)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (19. juni, 1891 - januar, 1920)
Island's flagIsland's flag
Island (januar, 1920 - 1936)

Hjemsted

Hasle (19. juni, 1891 - januar, 1920)

Dimensioner

Længde: 38,3 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,8 m

Tonnage

BRT: 287,48, NRT: 174,51, DW: 50

Fart

Fart: 10,5 knob

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound Helsingør dampmaskine, 350 ihk
1 stk. fastbladet propel

Skrog

stål

Billeder af M. Davidsen

Oprettet: 19. juli 2016.