Kan du hjælpe?
Der mangler væsentlige oplysninger om anvendelse og historie. Kan du hjælpe med informationer, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til
Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 85.
Leveret: 1874.
Hændelser og særlige begivenheder
Stafet blev bygget i 1874, men den blev tilsyneladende først registreret i 1897. Bilbrev 9. juni 1897 og målebrev 17. juni 1897.
Da Stafet nærmede sig Toldboden klokken ni trekvart om aftenen, ramte dampfærgen en robåd, "som færgede en Del Orlogsmatroser fra Toldboden til Orlogsværftet". Robåden blev ramt omtrent midtskibs, så den kæntrede og sank. En omkom, resten blev reddet om bord i Stafet og en anden færgebåd. Citat fra Søulykke-statistikken: Aarsagen til Kollisionen maa ifølge de afgivne Vidneforklaringer formentlig være, at Føreren af S., hvis Pligt det var at vige af Vejen, for sent observerede Færgebaaden, hvis befalede Lys brændte klart.
lørdag 29. december, 1923
Chr. Peder Olsen fra København blev skibsfører på Stafet. Hvor længe dampfærgebåden herefter har sejlet vides ikke.
Supplerende oplysninger
Kontrolnummer
P 141 (1??? - 19??)
Flag
Hjemsted
København (1874 - 19??)
Dimensioner
Længde: 13,3 m, Bredde: 2,9 m, Dybde: 1,7 m
Tonnage
BRT: 15,63, NRT: 10,54
Maskineri
1 stk. 2-cylindret højtryks dampmaskine, 50 ihk
1 stk. fastbladet propel
Skrog
jern
Billeder af Stafet
Stafet
Oprettet: 17. september 2016.