Urzela (ex. Flying Princess)

Bookmark and Share
Værft: Boing Marine Systems, Seattle, Washington, USA.
Nybygning nr. 7.
IMO nummer: 7932898.

Søsat: sommeren 1976.
Leveret: september, 1976.

Navne

Flying Princess (september, 1976 - 1980)
Princesa Voladora (1980 - 1981)
Urzela (1981 - )

Ruter

Seattle - Victoria (slutningen af september, 1976 - starten af november, 1976)
London - Zeebrugge (1. juni, 1977 - 25. september, 1978)
Brighton - Dieppe (sommeren 1979)
London - Oostende (februar, 1980 - juni, 1980)
Sejlads til de Kanariske Øer (ca. juli, 1980 - 1981)
Hongkong - Macao (slutningen af 1981 - )

Rederier

Charter: Georgian Gulf Cruises, Canada (slutningen af september, 1976 - starten af november, 1976)
Boeing Marine Systems, Seattle, USA (september, 1976 - 1981)
Charter: P&O Ferries Ltd., England (1. juni, 1977 - 1978)
Charter: Jetlink Ferries, England (sommeren 1979)
Charter: P&O Ferries Ltd., England (februar, 1980 - juni, 1980)
Charter: Compañia Trasmediterránea S.A., Madrid, Spanien (ca. juli, 1980 - 1981)
Far East Hydrofoil / Far East Jetfoil, Hongkong (slutningen af 1981 - 1. juli, 1999)
Turbojet, Hongkong (1. juli, 1999 - )

Hændelser og særlige begivenheder

11. marts, 1977: Ankom til København på en fremvisningstur, hvor havne i Danmark, Sverige, Tyskland, Norge, Skotland, England, Frankrig og Belging blev besøgt.

2. maj, 1977: Ankom til sidste fremvisningshavn, Ostende.

23. oktober, 2002: På vej fra Hongkong til Macau skete landede Jetfoilen med høj hastighed kort før ankomst til Macau. 23 passagerer kom til skade, heraf fik 5 alvorlige kvæstelser. Senere undersøgelser afslørede, at hændelsen skyldtes metaltræthed ved forreste bæreplan. Urzela blev senere repareret og vendte tilbage til normal drift.

Søsterskibe

Flores (ex. Jetfoil One)
Madeira
Hijet (ex. Kamehameha)
Pico (ex. Kuhio)
Santa Maria
Sao Jorge (ex. Anita Dan)
KobeE III (ex. Jet Oriente)
Guia (ex. Okesa)
KobeE V (ex. Flying Princess II)
Toppy 7 (ex. Mikado)
Terceira (ex. Normandy Princess)
Funchal (ex. Jet Ferry One)
Lilau (ex. HMS Speedy)
Ginga (ex. Cú Na Mara)
Horta (ex. Jet Ferry Two)
Seven Island Ai (ex. Montevideo Jet)
Cacilhas (ex. Princesa Guayarmina)
Seajet Kara (ex. Princesse Clementine)
Seven Island Yume (ex. Princesse Stephanie)
Taipa (ex. Princesa Guacimara)
Bima Samudera I
Rocket 2 (ex. Prince Abdul Aziz II)
Bima Samudera II
Bima Samudera III
Venus 2 (ex. Jet 8)

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

VRMN (slutningen af 1981 - )

Flag

USA's flagUSA's flag
USA (september, 1976 - slutningen af 1981)
Hongkong's flagHongkong's flag
Hongkong (slutningen af 1981 - )

Hjemsteder

Seattle (september, 1976 - slutningen af 1981)
Hongkong (slutningen af 1981 - )

Dimensioner

Længde overalt: 23,93 m, Bredde: 9,5 m

Tonnage

BT: 267, DW: 20

Kapacitet

224 passagerer (1976)

Fart

Servicefart: 43 knob, Topfart: 46 knob

Maskineri

2 stk. 501-K 20A Detroit Allison gasturbine, 7400 hk
2 stk. vandjet

Skrog

hydrofoilbåd, aluminium

AIS

Hvor er Urzela nu?

Billeder af Urzela (ex. Flying Princess)

 Flying Princess
Flying Princess
 Urzela
Urzela



46 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS