Værft: Boing Marine Systems, Seattle, Washington, USA.
Nybygning nr. 7.
IMO nummer: 7932898.
Søsat: sommeren 1976.
Leveret: september, 1976.
Rederier
Charter: Georgian Gulf Cruises, Canada (slutningen af september, 1976 - starten af november, 1976)
Boeing Marine Systems, Seattle, USA (september, 1976 - 1981)
Charter: P&O Ferries Ltd., England (1. juni, 1977 - 1978)
Charter: Jetlink Ferries, England (sommer 1979)
Charter: P&O Ferries Ltd., England (februar, 1980 - juni, 1980)
Charter: Compañia Trasmediterránea S.A., Madrid, Spanien (ca. juli, 1980 - 1981)
Far East Hydrofoil / Far East Jetfoil, Hongkong (slutningen af 1981 - 1. juli, 1999)
Turbojet, Hongkong (1. juli, 1999 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Ankom til København på en fremvisningstur, hvor havne i Danmark, Sverige, Tyskland, Norge, Skotland, England, Frankrig og Belging blev besøgt.
Ankom til sidste fremvisningshavn, Ostende.
På vej fra Hongkong til Macau landede Jetfoilen med høj hastighed kort før ankomst til Macau. 23 passagerer kom til skade, heraf fik 5 alvorlige kvæstelser. Senere undersøgelser afslørede, at hændelsen skyldtes metaltræthed ved forreste bæreplan. Urzela blev senere repareret og vendte tilbage til normal drift.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
VRMN (slutningen af 1981 - )
Flag
| USA (september, 1976 - slutningen af 1981) |
| Hongkong (slutningen af 1981 - ) |
Hjemsteder
Seattle (september, 1976 - slutningen af 1981)
Hongkong (slutningen af 1981 - )
Dimensioner
Længde overalt: 23,93 m, Bredde: 9,5 m
Tonnage
BT: 267, DW: 20
Kapacitet
224 passagerer (1976)
Fart
Servicefart: 43 knob, Topfart: 46 knob
Maskineri
2 stk. 501-K 20A Detroit Allison gasturbine, 7400 hk
2 stk. vandjet
Skrog
hydrofoilbåd, aluminium
Billeder af Flying Princess
Urzela
Oprettet: 23. november 2016.