Storholmen

Bookmark and Share
Værft: Oskarshamns Mekaniska Werkstad, Oskarshamn, Sverige.
Nybygning nr. 210.

Søsat: 20. maj, 1896.
Leveret: juni, 1896.

Navne

Furesøen (juni, 1896 - 25. juni, 1900)
Bomhus II (25. juni, 1900 - 21. maj, 1917)
Fagerudd (21. maj, 1917 - 21. maj, 1927)
Döbeln (21. maj, 1927 - 4. juli, 1933)
Storholmen (4. juli, 1933 - )

Ruter

Tursejlads på Furesøen og Vejlesø (slutningen af juli, 1896 - 1898)
Gävle - Kastet (1900 - 1917)
Väppeby - Kotte - Österby - Staxhammer - Arnöberg - Ingby (1917 - 1927)
Umeå - Holmsund - Sand - Tuvan - Strömbäck (1927 - 1934)
Ropsten - Tranholmen - Storholmen - Bastuholmen - Näsby - Viggbyholm (1934 - 1936)
Tursejlads Göteborg - Kungälv (maj, 1936 - juni, 1936)
Tursejlads Göteborg - Galterö (juni, 1936 - 1936)
Sejlads på Dalslands kanal (1938 - )

Rederier

Hotel Kongen af Danmark A/S, København, Danmark (juni, 1896 - 1898)
Baadfarten, Lyngby, Danmark (1898 - 25. juni, 1900)
Ångbåts AB Bomhus, Gävle, Sverige (25. juni, 1900 - 19. februar, 1917)
Partrederi v/ Klas H. Lundewall, Konditor, Enköping, Sverige (19. februar, 1917 - 21. maj, 1927)
Bror August Johansson, Holmsund, Sverige (21. maj, 1927 - 4. april, 1933)
Frithiof Edman, Ljungskile, Sverige (4. april, 1933 - 15. marts, 1938)
Charter: Gunnar Bryngelssom, Göteborg, Sverige (maj, 1936 - 193?)
Emil Olsson, Lennartsfors, Sverige (15. marts, 1938 - 12. april, 1947)
Oscar Persson, Lennartsfors, Sverige (12. april, 1947 - 2. juli, 1955)
Gertrud Andersson, Restauratrice og Kjell Douglas Andersson, buschauffør, Bengtfors, Sverige (2. juli, 1955 - 5. december, 1969)
Gertrud Andersson, Bengtfors, Sverige (5. december, 1969 - 1994)
Storholmen - Lindekullen AB, Bengtfors, Sverige (1994 - 1998)
Vassgärdet Fastigheter i Bengtsfors AB (Storholmen Rederi AB), Bengtfors, Sverige (1998 - 2008)
Storholmens Kanaltrafik AB, Bengtfors, Sverige (2008 - )

Hændelser og særlige begivenheder

20. maj, 1896: Søsat. Prøvesejlads samme dag.

juli, 1896: Ankom til København. Derefter transporteret på vogn til Holte.

1898: Den relativt store turbåd Furesøen havde jævnligt problemer med at passere kanalen mellem Furesøen og Vejlesø. Når det var lavvandet skrabte den bunden, og når det var højvandet, kunne den ikke komme under broen ved Dronningens alle. Furesøen blev lagt op, og ruten blev overtaget af Baadfarten, som indsatte mindre både.

1951: Dampmaskinen udskiftet med en Deutz diesel.

1952: Maskinen blev udskiftet med en Volvo Penta diesel.

1955: Forlænget.

1969: Forlænget.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

SFB 4764 (19?? - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juli, 1896 - 25. juni, 1900)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (25. juni, 1900 - )

Hjemsteder

Gävle (25. juni, 1900 - 19. februar, 1917)
Enköping (19. februar, 1917 - 21. maj, 1927)
Holmsund (21. maj, 1927 - 4. juli, 1933)
Ljungskile (4. juli, 1933 - 15. marts, 1938)
Lennartsfors (15. marts, 1938 - 2. juli, 1955)
Bengtsfors (2. juli, 1955 - )

Dimensioner

Længde overalt: 18,90 m, Bredde: 3,74 m, Dybgang: 1,75 m (1925)
Længde overalt: 22,50 m, Bredde: 3,99 m, Dybgang: 1,75 m (1969)

Tonnage

BRT: 30,86, NRT: 22,29 (1925)
BRT: 57, NRT: 17 (19??)

Kapacitet

150 passagerer (1896)
100 passagerer (19??)

Fart

Fart: 8,5 knob (1896)
Fart: 10 knob (1952)

Maskineri

1 stk. Oskarshamn dampmaskine, 52 ihk (1896 - 1951)
1 stk. Deutz diesel (1951 - 1952)
1 stk. MD 100B Volvo Penta diesel, 150 hk (1952 - )
1 stk. propel

Skrog

stål

Billeder af Storholmen

 Furesøen
Furesøen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Nils Ericson af Håfverud Storholmen
Nils Ericson af Håfverud
Storholmen
 Nils Ericson af Håfverud Storholmen
Nils Ericson af Håfverud
Storholmen
 Storholmen
Storholmen
 Storholmen
Storholmen



44 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS