Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 11.
IMO nummer: 8611556.
Søsat: 9. december, 1988.
Leveret: 10. april, 1989.
Navne
Superflex Kilo (9. december, 1988 - 7. april, 1989)
Mercandia I (7. april, 1989 - 3. april, 1998)
Easy I (3. april, 1998 - 9. juni, 1998)
Anja # 11 (9. juni, 1998 - marts, 1999)
Anja 11 (marts, 1999 - 20. marts, 2003)
Langeland (20. marts, 2003 - 29. april, 2004)
Split Prvi (29. april, 2004 - 17. juni, 2008)
Ersai 4 (17. juni, 2008 - )
Ruter
Oplagt (1989 - november, 1990)
Juelsminde - Kalundborg (november, 1990 - maj, 1996)
Helsingør - Helsingborg (1. juni, 1996 - 23. juni, 1996)
Juelsminde - Kalundborg (24. juni, 1996 - 31. december, 1996)
Klintehamn - Grankullavik (20. juni, 1997 - 14. september, 1997)
Gedser - Rostock (18. juni, 1998 - 17. december, 2000)
Helsingør - Helsingborg (marts, 2002)
Bagenkop - Kiel (14. april, 2003 - 4. november, 2003)
Helsingør - Helsingborg (marts, 2004 - maj, 2004)
Split - Supetar (Brac) (juni, 2004 - februar, 2008)
Kontor, værksted, lager (2009 - )
Rederier
Mercandia Linierne I/S, Danmark (10. april, 1989 - 2. april, 1998)
K/S Østersjø-Fergen, Norge (2. april, 1998 - 17. juni, 2008)
Operatør: Easy Line A/S, Danmark (18. juni, 1998 - 17. december, 2000)
Charter: Mercandia Linierne I/S, Danmark (marts, 2002 - april, 2002)
Charter: Langeland-Kiel A/S, Danmark (20. marts, 2003 - 4. november, 2003)
Charter: Mercandia Linierne I/S, Danmark (marts, 2004)
Charter: Sem Marina, Kroatien (april, 2004 - juni, 2008)
Saipem S.p.A. (Eni S.p.A.), Italien (17. juni, 2008 - 2012)
Ersai Caspian Contractor LLC, Aktau, Kazakhstan (2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget til offshore pram med kontorfaciliteter for 95 personer, møderum, værksted og lager mm. Kan ikke længere sejle for egne maskiner.
Supplerende oplysninger
Design
Peter Zacchi
Typebetegnelse
Superflex MK IIIKendingssignaler
OXCX (14. september, 1989 - 10. juni, 1997)
OXCX2 (10. juni, 1997 - 3. april, 1998)
OXCX (3. april, 1998 - 26. juli, 1999)
OZVJ2 (21. juni, 2000 - 23. august, 2000)
OZVJ2 (28. august, 2000 - 29. april, 2004)
5BEL2 (29. april, 2004 - juni, 2008)
Flag
| Danmark (14. september, 1989 - 26. juli, 1999) |
| Bahamas (26. juli, 1999 - 21. juni, 2000) |
| Danmark (21. juni, 2000 - 29. april, 2004) |
| Kroatien (29. april, 2004 - juni, 2008) |
| Cypern (juni, 2008 - 2012) |
| Kasakhstan (2012 - ) |
Hjemsteder
København (14. september, 1989 - 3. april, 1998)
Rødby (1. april, 1998 - 26. juli, 1999)
Gedser (21. juni, 2000 - 20. marts, 2003)
Bagenkop (20. marts, 2003 - 29. april, 2004)
Limassol (juni, 2008 - 2012)
Aktau (2012 - )
Dimensioner
Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BT: 4101, BRT: 1281,42,61, NT: 1230, NRT: 1156,23, DW: 1280
Kapacitet
286 passagerer, 170 personbiler
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
10 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel, 2750 kW (1989 - 2008)
4 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel hjælpemaskine, 1070 kW (2008 - )
4 stk. azimuth propel (1989 - 2008)
Superflex færgerne
Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.
Superflex Kilo er bygget som en MK III.
Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.
Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.
Oprettet: 12. januar 2009. Senest revideret: 28. august 2022.