Sant Andrea

Værft: Cantieri Navali del Tirreno Riuniti S.p.A., Palermo, Italien.
Nybygning nr. 201.
IMO nummer: 5204558.

Søsat: 8. marts, 1953.
Leveret: april, 1953.

Status: Ophugget.

Navne

Lazio (april, 1953 - 1979)
Sant Andrea (1979 - juni, 1984)
Makedonia (juni, 1984 - 1985)
Summer Star (1985 - december, 1986)
Corfu Diamond (december, 1986 - 1988)
Larnaca Rose (1988 - 1992)
Avrasaya (1992 - 1996)
Cortina (1996 - 1997)
Avrasaya I (1997 - 5. september, 1997)

Ruter

Piræus - Patras - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi (23. marts, 1980 - 30. september, 1980)
Port Vendres - Alcudia (Mallorca) (1980 - 1982)
Patras - Igoumenitsa - Korfu - Ancona (april, 1985 - juli, 1985)
Limassol - Beirut (august, 1985 - oktober, 1985)
Brindisi - Patras (1987)
Ancona - Kusadasi (1992)
Sejlads på Sortehavet (1993 - 1996)

Rederier

Tirrenia di Navigazione S.p.A., Napoli, Italien (april, 1953 - 1979)
Archaic Lines SA, Piræus, Grækenland (1979 - december, 1986)
Charter: Transazul Car Ferries, Port Vendres, Frankrig (1980 - 1982)
Charter: Panko Inc., Piræus, Grækenland (1985 - december, 1985)
Agapitos Lines, Piræus, Grækenland (december, 1986 - 1988)
Megacycle Shipping Co., Limassol, Cypern (1988 - 1993)
Mirror Holdings S.A., Panama (1993 - 1997)

Hændelser og særlige begivenheder

1967: Ombygget til bil- og passagerfærge.

1982: Oplagt i Perema.

juli, 1985: Arresteret i Patras.

24. december, 1985: Oplagt i Piræus.

1991: Oplagt ved Elefsis.

16. januar, 1996 - 19. januar, 1996: Da Avrasya var i Trabzon, Sortehavet, med 120 passagerer og 45 besætningsmedlemmer om bord, blev skibet kapret af fem kaukasere, to tjetjenere og en ahbkaser. Hændelsen indtraf under den tjetjenske krig. Kaprerne truede med at dræbe et gidsel hvert 10. minut, medmindre kaptajnen overgav sig. Kaprerne overtog skibet og forlod Trabzon. De truede med at sænke skibet med de russiske gidsler om bord, hvis ikke russerne indstillede et angreb mod en gruppe tjetjenske krigere i Pervomayskoye på grænsen mellem Tjetjenien og Rusland. De tyrkiske myndigheder forhandlede løbende med kaprerne. Episoden endte med at fire af gidseltagerne overgav sig til de tyrkiske myndigheder i Ereğli, Karadeniz. De resterende forsøgte uden held at gemme sig blandt passagererne og blev anholdt. Året efter blev kaprerne idømt mellem fire og otte års fængsel.

21. januar, 1996: Afsejlede fra Ereğli til Sochi.

5. september, 1997: Ankom til Aliaga, Tyrkiet, efterfølgende ophugget.

Supplerende oplysninger

Flag

Italien's flagItalien's flag
Italien (april, 1953 - 1979)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (1979 - 1988)
Cypern's flagCypern's flag
Cypern (1988 - 1992)
Panama's flagPanama's flag
Panama (1992 - 1997)

Hjemsteder

Napoli (april, 1953 - 1979)
Piræus (1979 - 1988)
Limassol (1988 - 1992)
Panama (1992 - 1997)

Dimensioner

Længde overalt: 116,64 m, Bredde: 15,96 m, Dybgang: 5,48 m

Tonnage

BT: 3838, DW: 1197

Kapacitet

670 passagerer, 377 køjepladser (19??)
1000 passagerer, 478 køjepladser, 110 personbiler (1986)

Fart

Fart: 16,7 knob

Maskineri

4 stk. 6-cylindret Fiat diesel, 6120 kW
2 stk. propel

Billeder af Sant Andrea

 Sant Andrea
Sant Andrea



Oprettet: 25. april 2019.
68 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS