Olympic

Værft: Harland & Wolff, Belfast, Nordirland.
Nybygning nr. 400.

Kølstrakt: 16. december, 1908.
Søsat: 20. oktober, 1910.
Leveret: 31. maj, 1911.

Status: Ophugget.

Navn

Olympic (31. maj, 1911 - oktober, 1935)

Ruter

Southampton - New York (14. juni, 1911 - 20. september, 1911)
Troppetransport (maj, 1915 - 1918)
Southampton - New York (1920 - 12. april, 1935)

Rederier

White Star Line, Liverpool, England (31. maj, 1911 - 1934)
Cunard White Star, England (1934 - oktober, 1935)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 31. maj, 1911
Da Olympic blev leveret havde skibet titlen af verdens største skib, en titel søsterskibet Titanic senere overtog, da der var nogle få forskelle mellem de to skibe. Man valgte at bruge erfaringerne fra de første måneders drift til at ændre en smule på Titanic, blandt andet valgte man lukke den forreste halvdel af Titanics promenadedæk for at give bedre læ, desuden blev der bygget lidt flere, større kahytter med bad, og der blev bygget en café i stil med en fransk fortovscafé. Det betød, at Titanic senere overtog titlen som verdens største skib.

onsdag 20. september, 1911
På vej på sin femte rejse til New York kolliderede Olympic med den britiske krydser HMS Hawke. De to skibe havde sejlet parallelt nogen tid på Solent i en slags kapløb, der endte med at den solidt byggede HMS Hawke påsejlede Olympic i styrbords side agter, sandsynligvis suget ind af det store skibs skruevand. Ingen personer kom alvorligt til skade, men Olympic fik skader under vandlinien, og to vandtætte sektioner blev oversvømmet. Skibet var i stand til at returnere til Southampton.

oktober, 1911 - november, 1911
Efter to uger, var Olympic nødtørftigt repareret, så skibet kunne sejle til Belfast for egentlig reparation. For at fremskynde reparationen og få Olympic hurtigt i drift igen, blev den beskadigede skrueaksel skiftet ud med en tilsvarende aksel fra søsterskibet Titanic, der var under bygning på værftet. Dette forsinkede Titanics færdiggørelse.

onsdag 29. november, 1911
Atter i drift efter reparation.

februar, 1912
På en rejse fra New York til Southampton mistede Olympic et skrueblad. Igen måtte Titanic agere reservedelslager, med yderligere forsinkelse af levering til følge.

slutningen af april, 1912 - april, 1912
I kølvandet af Titanics forlis udbrød der konflikt mellem dele af Olympics besætning og rederiet. Efter Olympics ankomst til Southampton 21. april 1912, blev skibet i hast udstyret med ekstra redningsmateriel. Ligesom Titanic havde Olympic alt for få redningsbåde. De ekstra redningsbåde var af den sammenklappelige type. En test af fire redningsbåde viste, at kun en enkelt var sødygtig. Sagen førte til, at 54 strejkende besætningsmedlemmer blev afskediget. De blev anholdt og dømt for mytteri, men grundet sagens specielle karakter, blev de ikke idømt straf. Af frygt for negativ offentlig omtale lod rederiet dem fortsætte ansættelsen, og Olympic afsejlede igen 15. maj.

onsdag 9. oktober, 1912
Olympic blev taget ud af drift og ombygget ved Harland and Wolff i Belfast. Efter Titanics forlis erkendte man, at sikkerheden var helt utilstrækkelig. Derfor blev der udført væsentlige ændringer på skibet. Blandt andet blev der tilføjet en indre skal ved maskin- og kedelrum, så der reelt var dobbeltskrog her, og skillevæggene mellem de vandtætte sektioner blev forhøjet fra D- og E- dækket op til B-dækket. Der blev desuden blev en sektion delt i flere vandtætte sektioner, så der nu blev i alt 27 vandtætte sektioner. Der blev tilføjet nye davider, og antallet af redningsbåde blev øget fra 20 til 68. Endelig blev der tilføjet flere kahytter og en cafe, så skibet (bortset fra bedre sikkerhed) svarede meget til det forliste søsterskib Titanic. Ombygningerne betød, at Olympic for en tid kunne generhverve titlen som verdens største skib.

marts, 1913
Atter i drift.

onsdag 21. oktober, 1914
Olympic afsejlede fra New York på den sidste civile sejlads under krigen, der brød ud i starten af august. Der var kun 153 passagerer med på denne tur. Skibet var gråmalet, koøjerne blændet og der var ingen lys på dæk.

tirsdag 27. oktober, 1914
Da Olympic var ud for skotlands nordlige kyst, opfangede man nødsignaler fra slagskibet HMS Audacious, der var læk efter at have ramt en mine ved Tory Island. Olympic fik 250 fra HMS Audacious' besætning om bord. Efter flere forgæves forsøg på at få slagskibet på slæb, blev det besluttet at evakuere den resterede besætning til Olympic. Slagskibet sank senere efter en eksplosion.

mandag 2. november, 1914
Efter at Olympic nogen tid var blevet tilbageholdt ved Lough Swilly, blev der endelig givet tilladelse til at skibet kunne gå til Belfast og passagererne kunne gå i land. Til da havde kun besætningen fra HMS Audacious fået lov til at forlade Olympic. Tilbageholdelsen skyldes frygt for at nyheden om det store slagskibs undergang ville demoralisere offentligheden.

maj, 1915
Det var White Star Lines plan, at Olympic skulle forblive oplagt i Belfast til krigen var ovre. Imidlertid blev den store passagerliner, der havde en topfart på over 24 knob, rekvireret til troppetransport. Olympic blev camouflagemalet, udstyret med nogle lette kanoner og ombygget til transport af 6.000 soldater.

fredag 24. september, 1915
Afsejlede fra Liverpool på sin første troppetransport. Om bord var 6.000 soldater, der blev sejlet til Mudros i Grækenland. I løbet af krigen transporterede Olympic omkring 200.000 soldater.

august, 1919 - 1920
Olympic blev moderniseret efter krigen og klargjort til igen at gå i civil fart. Skibet blev desuden ombygget til oliefyring.

lørdag 22. marts, 1924
Da Olympic bakkede ud fra kaj i New York kolliderede den med det mindre passagerskib Fort St George. Det lille skib tog betydelig skade. Først troede man, at Olympic ikke havde lidt væsentlig overlast, senere blev det dog nødvendigt at skifte en del af agterstavnen.

tirsdag 15. maj, 1934
Under indsejling til New York i tæt tåge påsejlede Olympic Nantucket Lightship LV-117. Fyrskibet blev bogstavelig talt skåret over og sank hurtigt. Fire besætningsmedlemmer druknede, syv blev reddet. Tre af disse døde senere af deres kvæstelser.

fredag 5. april, 1935 - mandag 12. april, 1999
Sidste tur fra New York. Herefter lagt op og sat til salg.

fredag 11. oktober, 1935 - søndag 13. oktober, 1935
Sejlet fra Southampton til Jarrow for ophugning.

søndag 19. september, 1937
Nu var kun skroget tilbage. Det blev bugseret til Inverkeithing. Her var ophugningen tilendebragt sidst på året.

Søsterskibe

Titanic
Britannic

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

HSRP

Flag

Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (31. maj, 1911 - oktober, 1935)

Hjemsted

Liverpool (31. maj, 1931 - oktober, 1935)

Dimensioner

Længde: 259,1 m, Længde overalt: 269,1 m, Bredde: 28,3 m, Dybgang: 10,5 m

Tonnage

BRT: 45324 (1911)
BRT: 46358 (1913)
BRT: 46439 (1920)

Kapacitet

2435 passagerer, 2435 køjepladser (1911)
6000 passagerer, 6000 køjepladser (1915)
2435 passagerer, 2435 køjepladser (1920)

Fart

Servicefart: 21 knob, Topfart: 24,2 knob

Maskineri

2 stk. 4-cylindret tripple expansion dampmaskine, 30000 hk
1 stk. lavtryks dampturbine, 16000 hk
3 stk. fastbladet propel

Billeder af Olympic

Fartplaner for Olympic

Oprettet: 14. april 2019.