Kolding

Værft: Kjøbenhavn Flydedok & Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 94.

Bestilt: 21. juni, 1911.
Kølstrakt: 14. oktober, 1911.
Søsat: 21. januar, 1912.
Leveret: 21. marts, 1912.

Status: Ophugget.

Navne

Koldinghus (21. marts, 1912 - 23. juli, 1956)
Kolding (23. juli, 1956 - april, 1959)

Ruter

København - Fredericia - Middelfart - Kolding (21. marts, 1912 - 1930)
København - Vejle (hovedsageligt) (1930 - 1939)
København - Samsø - Odense (også) (1938 - 1939)
København - Fredericia - Middelfart - Kolding (også) (1938 - 1939)
København - Horsens / Frederikshavn / Vejle (30. september, 1939 - 1940)
København - Sønderborg - Aabenraa - Haderslev (også) (1940)
København - Aalborg (15. oktober, 1940 - 1941)
København - Aalborg / Randers / Århus / Fredericia - Kolding (1941 - 1945)
København - Kolding - Haderslev - Aabenraa - Sønderborg (også) (1941 - 1945)
København - Horsens - Vejle (også) (1941 - 1945)
København - Samsø - Odense (også) (1941 - 1945)
København - Randers / Horsens / Vejle (25. marts, 1946 - 16. april, 1946)
København - Göteborg / Frederikshavn (hovedsageligt) (1948 - 1953)
København - Sønderborg - Aabenraa (også) (1949 - 1956)
København - Hobro - Hadsund (også) (1949 - 1956)
København - Samsø - Odense (også) (1949 - 1956)
København - Randers (også) (1949 - 1956)
København - Oslo - Drammen (også) (1950 - 1951)
København - Helsinki (27. november, 1954 - 1. januar, 1955)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (21. marts, 1912 - 19. februar, 1959)

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 18. marts, 1912
Prøvesejlads.

søndag 19. maj, 1940 - mandag 14. oktober, 1940
Oplagt i København.

fredag 14. august, 1942
På vej fra Aalborg til København ramte Koldinghus en mine og sank ud for Fornæs. Der var 18 besætningsmedlemmer om bord, 8 kom til skade. I Dansk Søulykke-Statistik 1942 kan læses: Paa Rejse fra Aalborg til København med Stykgods. Sunket efter Eksplosion d. 14/8 42 i Kattegat; 8 Mand kommet til Skade.
Søforhør i København d. 18/8 42.
Kl. 2155, da K. befandt sig paa 56°47′5 N. og 10°53′5 Ø. mærkedes en voldsom Eksplosion under Agterskibet, og Skibet begyndte straks at synke. Besætningen, ialt 18 Mand, hvoraf 8 var blevet saaret ved Eksplosionen, forlod Skibet i en Redningsbaad og to Flaader og blev kort efter reddet af et forbipasserende Skib. K. er senere blevet hævet. Anm. Ministeriet maa antage, at Eksplosionen skyldes Krigsaarsager.

tirsdag 1. september, 1942
Hævet og bugseret til Hals Barre, hvor skibet grundstødte igen.

lørdag 19. september, 1942
Atter hævet og bugseret til Frederikshavn for reparation hos Frederikshavns Værft og Flydedok. Passagerkahytter blev fjernet, og der blev installeret nye maskiner.

lørdag 18. december, 1943
Ankom til København efter reparation og sat i fart igen.

torsdag 31. maj, 1945 - tirsdag 25. juni, 1946
Oplagt i København.

lørdag 2. juni, 1956
Ankom til København fra Randers, herefter oplagt i København.

torsdag 19. februar, 1959
Solgt til ophugningsfirmaet Eisen und Metall K.G. Lehr & Co. i Hamburg.

torsdag 5. marts, 1959
Ankom til Bremerhaven.

april, 1959
Ophugning påbegyndt.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NRVG (21. marts, 1912 - 1933)
OYFD (1934 - 12. februar, 1959)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (21. maj, 1912 - 19. februar, 1959)

Hjemsteder

Kolding (21. marts, 1912 - 11. juni, 1930)
Vejle (11. juni, 1930 - 5. november, 1940)
Aalborg (5. november, 1940 - 3. december, 1943)
København (3. december, 1943 - 3. september, 1946)
Vejle (3. september, 1946 - 30. april, 1948)
Frederikshavn (30. april, 1948 - 19. februar, 1959)

Dimensioner

Længde: 56,7 m, Længde overalt: 59,7 m, Bredde: 9,5 m, Dybgang: 4,03 m

Tonnage

BRT: 674, NRT: 348, DW: 524

Kapacitet

270 passagerer, 40 køjepladser (1912)
202 passagerer (1943)

Fart

Fart: 12 knob (1912)
Fart: 12,5 knob (1943)

Maskineri

1 stk. triple expansion dampmaskine, 850 ihk (1912 - 1942)
1 stk. 3-cylindret Compound dampmaskine, 900 ihk (1943 - 1959)
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Kolding

Oprettet: 26. maj 2019.