J. C. La Cour

Bookmark and Share
Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 84.

Søsat: 6. oktober, 1901.
Leveret: 7. august, 1901.

Navn

J. C. La Cour (7. august, 1901 - 30. oktober, 1933)

Ruter

Esbjerg - Harwich (hovedsageligt) (13. august, 1901 - 18. april, 1918)
København - Newcastle (tre ture) (31. januar, 1907 - 2. marts, 1907)
København - Ventpils (én dobbelttur) (10. juli, 1907 - 14. juli, 1907)
København - Leith - Reykjavik (én dobbelttur) (23. juli, 1907 - 18. august, 1907)
Esbjerg - Grimsby (også) (1. november, 1910 - 7. februar, 1911)
Århus / Aalborg / Odense - Liverpool / Grimsby / Manchester / Newcastle (1. september, 1914 - 1915)
København - Hull (23. juni, 1915 - 1917)
Transport af krigsfanger (27. november, 1918 - 10. januar, 1919)
København - Hull (6. februar, 1919 - 10. september, 1919)
Esbjerg - Hull (to ture) (16. september, 1919 - 15. oktober, 1919)
Esbjerg - Harwich (29. oktober, 1919 - 13. december, 1921)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (19. maj, 1922 - 2. november, 1922)
København - Kristiania (Oslo) (afløserfærge) (10. januar, 1923 - 13. maj, 1923)
Esbjerg - Harwich (hovedsageligt) (28. maj, 1923 - 1931)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (lejlighedsvis afløser) (1923 - 1931)
Esbjerg - Grimsby (afløserfærge) (9. december, 1927 - 20. december, 1927)
Esbjerg - Grimsby (afløserfærge) (16. december, 1930 - 20. december, 1930)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (7. august, 1901 - 13. oktober, 1933)

Hændelser og særlige begivenheder

5. august, 1901: Prøvesejlads.

7. august, 1901: Overtaget af DFDS. Anmeldt og registreret 8. august.

8. august, 1901 - 9. oktober, 1901: Forsejlet fra Helsingør til Esbjerg.

28. januar, 1917 - november, 1918: Oplagt.

27. november, 1918 - 1. januar, 1919: Chartret af den britiske regering til fem ture med transport af 2000 britiske krigsfanger Warnemünde / Lübeck / Stettin - København.

5. september, 1931: Oplagt i Esbjerg.

13. oktober, 1933: Solgt til The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd. i Blyth. Anmeldt 23. oktober, registreret samme dag.

27. oktober, 1933 - 29. oktober, 1933: Afgik fra Esbjerg 27. oktober, ankom til Blyth to dage senere.

30. oktober, 1933: Ankom til Sunderland, hvor skibet blev ophugget hos Bartram & Sons Ltd.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

NLJW (7. august, 1901 - 13. oktober, 1933)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (7. august, 1901 - 13. oktober, 1933)

Hjemsted

Esbjerg (7. august, 1901 - 13. oktober, 1933)

Dimensioner

Længde: 82,3 m, Længde overalt: 86,0 m, Bredde: 11,1 m, Dybgang: 4,8 m

Tonnage

BRT: 1615, NRT: 673, DW: 955

Kapacitet

112 passagerer, 112 køjepladser

Fart

Fart: 15,25 knob

Maskineri

1 stk. triple expansion dampmaskine, 3600 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af J. C. La Cour

 J. C. La Cour
(interiør)
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
(interiør)
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
(interiør)
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
(interiør)
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
(interiør)
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour
 J. C. La Cour
J. C. La Cour



Oprettet: 7. oktober 2019.
61 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS