Værft: Frederikstad Mekaniske Verksted, Norge.
Nybygning nr. 303.
Leveret: juli, 1942.
Status: Ukendt, sandsynligvis ophugget.
Hændelser og særlige begivenheder
Taget ud af drift på grund af skade på kedel.
lørdag 17. november, 1945
Atter i fart efter reparation.
Tre ugers værftsophold i Trondheim med vedligehold og ombygning.
tirsdag 4. november, 1947
Grundstødt nør Florø. Kom fri for egen hjælp og kunne sejle til Bergen. Derefter videre til Frederikstad for længerevarende reparation.
Atter i fart efter udbedring af skader fra grundstødningen.
Grundstødt ved Bygdnes, Vesterålen. Forsøgt trukket fri af Hurtigruteskibet Erling Jarl. Tre dage senere trukket fri af slæbebådene Parat og Uller og slæbt til Frederikstad for reparation.
Kolliderede med fragtskibet Ueland i Stigfjorden ved Lurøy. Fragtskibet sank hurtigt, to mand reddet, og én omkom.
Oplagt og sat til salg.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LKSZ (juli, 1942 - juli, 1960)
Flag
| Norge (juli, 1942 - juli, 1960) |
| Kina (juli, 1960 - 1991) |
Hjemsteder
Trondheim (juli, 1942 - juli, 1960)
Guangzhou (juli, 1960 - 1991)
Dimensioner
Længde overalt: 88,2 m, Bredde: 13,1 m, Dybgang: 4,3 m
Tonnage
BRT: 2335, NRT: 1329, DW: 1200
Kapacitet
? passagerer, 183 køjepladser (1942)
650 passagerer, 209 køjepladser (1946)
Fart
Fart: 13,5 knob
Maskineri
1 stk. 4-cylindret compound dampmaskine, 1800 ihk
1 stk. propel
Billeder af Xin Hua (ex. Sigurd Jarl)
Sigurd Jarl
Oprettet: 6. november 2019.