Primula

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 452.

Bestilt: marts, 1896.
Søsat: 5. november, 1896.
Leveret: 9. december, 1896.

Navne

Planlagt navn: Særimmer (11. september, 1896)
Primula (9. december, 1896 - 10. februar, 1938)

Ruter

Esbjerg - Harwich (én dobbelttur) (19. december, 1896 - december, 1896)
København - (Grimsby) - Newcastle (hovedsageligt) (7. januar, 1897 - 1902)
København - Reval (Tallinn) (lejlighedsvis) (1900 - 1902)
Newcastle - København - Ventpils (1903)
Esbjerg - Harwich (1903 - 1922)
Esbjerg - Grimsby (også) (1903 - 1922)
Esbjerg - London (også) (1903 - 1922)
København - Hull (også) (1903 - 1922)
København - Newcastle (også) (1903 - 1922)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (hovedsageligt) (4. marts, 1922 - 21. december, 1932)
Esbjerg - Harwich (3. december, 1923 - 18. december, 1932)
København - Torshavn (én tur) (18. februar, 1931 - 13. marts, 1931)
Leith - Færøerne - Island (4. juni, 1935 - 1936)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (18. januar, 1936 - 5. februar, 1936)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (24. oktober, 1936 - 4. november, 1936)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (9. december, 1896 - 10. februar, 1938)
Charter: Den britiske regering, England (25. november, 1918 - 17. marts, 1919)

Hændelser og særlige begivenheder

11. september, 1896
DEDS' bestyrelse besluttede, at navnet på det nye skib skulle være Særimner. Navnet er hentet i den nordiske mytologi fra den gris, hvor kødet straks voksede ud igen, når kokken skar stykker af siden. Navnet blev dog inden levering ændret til Primula, da skibet skulle sejle til England, og man forudså problemer med et navn indeholdende "æ".

9. december, 1896
Prøvesejlads. Derefter overtaget af DFDS.

16. december, 1896 - 19. november, 1896
Forsejlet fra Greenock til Esbjerg.

26. december, 1896 - 27. december, 1896
Forsejlet fra Esbjerg til København.

6. januar, 1897
Anmeldt til det danske register. Registreret samme dag.

25. november, 1918 - 17. marts, 1919
Seks ture med britiske krigsfanger Lübeck / Stettin / Warnemünde - England.

12. marts, 1919 - 15. marts, 1919
Sejlede 300 dansksindede Nordschleswigske krigsfanger fra Hull til København.

4. marts, 1922
Indviede den nye rute Esbjerg - Antwerpen - Dunkirk.

1. november, 1924 - 17. december, 1924
Ombygget ved Burmeister & Wain, fik udviddet og moderniseret passagerområderne.

21. december, 1932
Oplagt i Esbjerg efter ankomst fra Dunkerque. Bortset fra dokning i Frederikshavn eller Helsingør forblev Primula oplagt i Esbjerg frem til 1935.

7. november, 1936
Oplagt i Esbjerg.

7. februar, 1938
Solgt til Clayton & Davie, Duston-on-Tyne for ophugning. Afsejlede fra Esbjerg.

9. februar, 1938
Ankom til Duston-on-Tyne.

10. februar, 1938
Leveret til ophugningsfirmaet. Salget anmeldt til registret og registreret samme dag.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NWRP (6. januar, 1897 - 1933)
OYIB (1934 - 10. februar, 1938)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (6. januar, 1897 - 10. februar, 1938)

Hjemsteder

København (6. januar, 1897 - 19. februar, 1909)
Esbjerg (19. februar, 1909 - 10. februar, 1938)

Dimensioner

Længde: 81,8 m, Længde overalt: 85,2 m, Bredde: 10,4 m, Dybgang: 5,3 m

Tonnage

BRT: 1524, NRT: 676, DW: 1103

Kapacitet

257 passagerer, 257 køjepladser (1924)

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

1 stk. 3-cylindret Tripple Expansion dampmaskine, 2500 ihk
1 stk. fastbladet propel

Ingen billeder af Primula

Der er i øjeblikket 38479 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Primula. Måske kan du hjælpe?

Hvis du taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til



Oprettet: 16. juni 2020.
120 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS