Værft: Vickers-Armstrong Ltd., Barrow, England.
Nybygning nr. 1061.
IMO nummer: 5264742.
Bestilt: 1956.
Kølstrakt: 18. september, 1957.
Søsat: 3. november, 1959.
Leveret: 15. november, 1960.
Status: Ophugget.
Navn
Oriana (15. november, 1960 - 9. august, 2005)
Rederier
P&O Steam Navigation Company, London, England (15. november, 1960 - 26. juni, 1986)
Daiwa House Sales Co. Ltd., Sakai, Japan (26. juni, 1986 - 1995)
Qinhuangdao Harbour Authority, Qinhuangdao, Kina (1995 - november, 1998)
Hangzhou Jiefang Department Store Group, Shanghai, Kina (november, 1998 - 30. juni, 2002)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvesejlads med efterfølgende dokning i Falmouth.
søndag 13. november, 1960
Opnåede under prøvesejlads en hastighed på 30,64 knob.
Solgt til Daiwa House Sales Co. Ltd.
Afgik under bugsering fra Sydney.
Leveret til de nye ejere i Sakai.
søndag 30. juni, 2002 - juni, 2002
Ankom til Dalian, Kina (ejerforhold ukendte).
Stærkt beskadiget under en storm ved Dalian, fik hul i skroget, tog vand ind og fik kraftig slagside.
Bugseret til Zhangjiagang, Kina.
Ophugning påbegyndt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
GVSN (15. november, 1960 - 26. juni, 1986)
Flag
| Storbritannien (15. november, 1960 - 26. juni, 1986) |
Hjemsted
London (15. november, 1960 - 26. juni, 1986)
Dimensioner
Længde: 225,47 m, Længde overalt: 244,97 m, Bredde: 29,61 m, Dybgang: 9,75 m, Dybde: 12,75 m
Tonnage
BRT: 41915, NRT: 22354, DW: 12835 (1960)
DW: 12750 (1982)
BRT: 41910, DW: 12027 (1984)
DW: 12220 (1985)
Kapacitet
2134 passagerer, 2134 køjepladser (1960)
1640 passagerer, 1640 køjepladser (1973)
Fart
Servicefart: 27,5 knob, Topfart: 30,6 knob
Maskineri
2 stk. Pametrada dampturbine, 6500 hk
2 stk. propel
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Fincantieri finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 13. november 2019.