Ficaria

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 451.

Bestilt: marts, 1896.
Søsat: 7. september, 1896.
Leveret: 8. oktober, 1896.

Status: Ophugget.

Navn

Ficaria (8. oktober, 1896 - 6. december, 1934)

Ruter

København - (Frederikshavn) - Newcastle - (Grimsby) (hovedsageligt) (22. oktober, 1896 - 1906)
København - Reval (Tallinn) / Hanko / Ventpils (lejlighedsvis) (1900 - 1906)
København - Hull (1906 - 1909)
Esbjerg - Harwich / Grimsby (1909 - 1914)
København - Hull (hovedsageligt) (1914 - 1920)
København - Danzig (Gdansk) (hovedsageligt) (1920 - 1923)
Esbjerg - Harwich / Grimsby (hovedsageligt) (1923 - 1931)
Esbjerg - London (lejlighedsvis) (1923 - 1931)
København - London (lejlighedsvis) (1923 - 1931)
København - Hull (lejlighedsvis) (1923 - 1931)
København - Riga (lejlighedsvis) (1923 - 1931)
Danmark - Newcastle (lejlighedsvis) (1923 - 1931)
Danmark - Leith (lejlighedsvis) (1923 - 1931)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. oktober, 1896 - 3. december, 1934)

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 8. oktober, 1896
Prøvesejlads og overtagelse.

mandag 12. juli, 1915
På vej fra København til Hull strandede Ficaria på Redcar Rock.

torsdag 15. juli, 1915
Fri af grunden, fortsatte til Hull.

onsdag 2. august, 1922
Ficaria fik lettere skader, da den skulle dokke ud under værftsohpold i Frederikshavn. Skibet var dokket i to flydedokke, og da den enere sank hurtigere end den anden, gled Ficaria af kølblokkene og fik kraftig slagside.

torsdag 22. november, 1934
Solgt til The Hughes Bolkow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth, England for ophugning.

torsdag 29. november, 1934 - søndag 2. december, 1934
Forsejlet fra København til Blyth.

mandag 3. december, 1934
Overtaget af ophugningsfirmaet.

torsdag 6. december, 1934
Ophugning påbegyndt.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NHTQ (8. oktober, 1896 - 1933)
OYHB (1934 - 3. december, 1934)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. oktober, 1896 - 3. december, 1934)

Hjemsteder

København (8. oktober, 1896 - 16. april, 1910)
Esbjerg (16. april, 1910 - 22. juli, 1913)
København (22. juli, 1913 - 7. april, 1924)
Esbjerg (7. april, 1924 - 3. december, 1934)

Dimensioner

Længde: 81,8 m, Længde overalt: 85,2 m, Bredde: 10,4 m, Dybgang: 5,3 m

Tonnage

BRT: 1530, NRT: 672, DW: 1120

Kapacitet

59 passagerer, 39 køjepladser

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

1 stk. 3-cylindret Tripple Expansion dampmaskine, 2500 ihk
1 stk. fastbladet propel

Skrog

jern

Billeder af Ficaria

Oprettet: 14. juli 2020.