Tranekær

Værft: Smedvik Mekaniske Verksted A/S, Tjørvåg , Sunnmøre, Norge.
Nybygning nr. 39.
Værft (skroget): Eid Verft, Eid, Norge
Nybygning nr. (skroget): 2.
IMO nummer: 7321714.

Leveret: juli, 1972.

Navne

Stavanger (juli, 1972 - juli, 1982)
Porsangerfjord (juli, 1982 - 2. april, 1992)
Lundeborg (2. april, 1992 - 21. marts, 1996)
Tranekær (21. marts, 1996 - 15. december, 1999)
Isola del Giglio (15. december, 1999 - )

Ruter

Stavanger - Tau (15. juli, 1972 - august, 1975)
Stavanger - Tau (1. november, 1975 - juli, 1982)
Kåfjord - Honnigsvåg (9. juli, 1982 - 14. juli, 1990)
Kåfjord - Honnigsvåg (21. august, 1990 - 2. maj, 1991)
Kåfjord - Honnigsvåg (august, 1991 - januar, 1992)
Korsør - Lohals (5. april, 1992 - 30. september, 1994)
Korsør - Lohals (2. maj, 1996 - 29. december, 1998)
Porto Santo Stefano - Giglio - Giannutri (februar, 2000 - )

Rederier

Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) AS, Stavanger, Norge (juli, 1972 - juli, 1982)
Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (FFR), Hammerfest, Norge (juli, 1982 - 2. april, 1992)
Dannebrog Rederi A/S, Rungsted Kyst, Danmark (2. april, 1992 - 28. februar, 1996)
Scandlines Danmark A/S, Danmark (28. februar, 1996 - 5. januar, 1998)
Sydfynske A/S, Rudkøbing, Danmark (5. januar, 1998 - 15. december, 1999)
Maregiglio S.r.L. - Compagnia di Navigazione, Giglio, Italien (15. december, 1999 - )

Hændelser og særlige begivenheder

1983
Ombygget, fik nyt bovvisir.

1992 - 2. april, 1992
Ombygget ved Karstensens Skibsværft i Skagen for at opfylde de danske regler.

21. januar, 1992
Anmeldt til det danske skibsregister med navnet Popsangerfjord.

5. marts, 1992
Navnet Lundeborg anmeldt.

2. april, 1992
Lundeborg registreret i det danske register.

4. april, 1992
Navngivet af Lotte Wedell-Wedellsborg.

30. september, 1994 - 1996
Oplagt i Assens (eller Svendborg?)

21. marts, 1996 - 31. marts, 1996
Navneændring til Tranekær anmeldt, registreret samme dag.

1. maj, 1996
Navngivet Tranekær i Lohals af Lensgrevinde Brita Ahlefeldt-Laurvig, som måtte kaste champagneflasken fem gange, før den knustes mod færgens skrog.

31. december, 1998 - december, 1999
Oplagt i Svendborg.

15. december, 1999
Slettet fra det danske skibsregister som solgt til Maregiglio S.r.L. - Compagnia di Navigazione, Giglio, Italien.

2000
Ombygget, fik ny agterrampe.

13. januar, 2012
Isola del Giglio deltog i redningsarbejdet efter Costa Concordias forlis ved Isola del Giglio, hvor 32 personer mistede livet.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

LLWD (juli, 1972 - 2. april, 1992)
OXHW (2. april, 1992 - 15. december, 1999)
IBLT (15. december, 1999 - )

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (juli, 1972 - 2. april, 1992)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2. april, 1992 - 15. december, 1999)
Italien's flagItalien's flag
Italien (15. december, 1999 - )

Hjemsteder

Stavanger (juli, 1971 - juli, 1982)
Hammerfest (juli, 1982 - 2. april, 1992)
Lohals (2. april, 1992 - 21. marts, 1996)
Korsør (21. marts, 1996 - 15. december, 1999)
Livorno (15. december, 1999 - )

Dimensioner

Længde: 55,63 m, Længde overalt: 61,66 m, Bredde: 11,0 m, Dybgang: 3,2 m

Tonnage

BRT: 746, NRT: 285, DW: 399 (1972)
BRT: 690,19, NRT: 318,75 (1983)
BRT: 763, NRT: 295 (senest 1986)
BRT: 682,85, NRT: 311,55 (1992)
BT: 1273, BRT: 682,85, NT: 513 (1994)
BT: 749, DW: 690 (2000)

Kapacitet

399 passagerer, 50 personbiler (1972)
235 passagerer, 45 personbiler (1992)
595 passagerer, 45 personbiler (2000)

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

2 stk. 4-cylindret Wichmann diesel, 2000 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Billeder af Tranekær

 Lundeborg
Lundeborg
 Tranekær
Tranekær
 Tranekær
Tranekær
 Isola del Giglio
Isola del Giglio
 Isola del Giglio
Isola del Giglio
 Isola del Giglio
Isola del Giglio
 Isola del Giglio
Isola del Giglio



Oprettet: 19. januar 2009. Senest revideret: 21. marts 2020.
39 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS