Falckenstein

Værft: Krögerwerft Gmbh & Co. Kg, Tyskland.
Nybygning nr. 1170.
IMO nummer: 5112195.

Søsat: 10. juni, 1960.
Leveret: 15. juli, 1960.

Navne

Falckenstein (15. juli, 1960 - januar, 1980)
Almön (januar, 1980 - juni, 1982)
Vikingasol (juni, 1982 - 1987)
Gullmarsfjord (1987 - 17. marts, 1993)
Marco Polo (17. marts, 1993 - )

Ruter

Rutetrafik på Kielerfjorden (juli, 1960 - 1979)
Stenungsund - Almön (19. januar, 1980 - 9. november, 1981)
Säffle - Arvika (sommertrafik) (1982 - 1983)
Ebeltoft - Langør (5. juni, 1984 - 15. september, 1984)
Säffle - Arvika (sommertrafik) (1985)
Sejlads fra Fiskebäckskil (1985 - 1992)
Tursejlads fra Sassnitz (1993 - 201?)
Tursejlads på Garonne, Bordeaux (sommer 2013 - )

Rederier

Kieler Verkehrs AG (KVAG), Kiel, Tyskland (15. juli, 1960 - juni, 1980)
Sejlads for: Wermlands Touring Service AB (W.T.S), Arvika, Sverige (1. januar, 1980 - 9. november, 1981)
Sejlads for: Statens Vägverk, Stockholm, Sverige (19. januar, 1980 - 1. juli, 1980)
Partrederi v/ Bengt I. Kristensson, Rönnäng, Sverige (juni, 1980 - august, 1982)
Charter: Bertil Lindkvist, Säffle, Sverige (juni, 1982 - august, 1982)
Bertil Lindkvist, Säffle, Sverige (august, 1982 - 1987)
Charter: Ø-Ruterne A/S, Ebeltoft, Danmark (juni, 1984 - september, 1984)
Kusttransport Johansson & Lander AB, Fiskebäckskil, Sverige (1987 - 1988)
Scandinavian Flag AB, Fiskebäckskil, Sverige (1988 - 17. marts, 1993)
Reederei Ostsee-Tour, Sassnitz, Tyskland (17. marts, 1993 - 2013)
Marco Polo croisčre ā Bordeaux, Bordeaux, Frankrig (2013 - )

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 7. juni, 1984
Eftermiddagens dobbelttur med afgang kl. 15 fra Ebeltoft aflyst på grund af hård vind.

onsdag 20. juni, 1984
Vikingasol fik beskadiget skruen ved anløb af Ebeltoft sidst på dagen. Skruen ramte molens sten, da Vikingasol ville vige for lystfartøjet.

søndag 22. juli, 1984
Forsejlet til Grenå for reparation.

tirsdag 24. juli, 1984
Repareret i Grenå.

onsdag 25. juli, 1984
Atter i fart.

1987
Ombygget og moderniseret ved Nimar, Nya Varvet i Göteborg. Fik ny maskine.

2013
Ombygget og moderniseret i Gdansk, Polen.

2013
Transporteret til Bordeaux som dækslast.

Søsterskibe

Bellevue
Princess Pocahontas (ex. Laboe)
Suomen Neito (ex. Möltenort)

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

SJMH (januar, 1980 - 1993)
DQHT (1993 - 2013)

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (15. juli, 1960 - januar, 1980)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (januar, 1983 - 1993)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (1993 - 2013)
Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (2013 - )

Hjemsteder

Kiel (15. juli, 1960 - januar, 1980)
Arvika (1982 - 1987)
Fiskebäckskil (1987 - 1993)
Sassnitz (1993 - 2013)
Bordeaux (2013 - )

Dimensioner

Længde overalt: 33,56 m, Bredde: 6,51 m, Dybgang: 1,25 m (1960)

Tonnage

BRT: 137 (1960)
BRT: 156, NRT: 100 (1987)
BRT: 144, NRT: 55 (1993)

Kapacitet

317 passagerer (1960)
200 passagerer (1993)
187 passagerer (199?)
150 passagerer (2013)

Fart

Fart: 11 knob (1960)
Fart: 12,5 knob (1993)

Maskineri

1 stk. 6-cylindret MaK diesel, 200 hk (1960 - 1987)
1 stk. TAMD 121C Volvo Penta diesel, 367 hk (1987 - )
1 stk. propel

AIS

Hvor er Marco Polo nu?

Billeder af Falckenstein

Oprettet: 3. maj 2020.