Botnia

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 364.

Søsat: 7. oktober, 1891.
Leveret: 1891.

Status: Ophugget.

Navn

Botnia (november, 1891 - 27. maj, 1935)

Ruter

København - Reval (Tallinn) - Hanko (16. december, 1891 - 1904)
Esbjerg - Harwich (også) (1892 - 1904)
København - Leith - Færøerne (også) (1892 - 1904)
Esbjerg - Thameshaven (også, lejlighedsvis) (1900 - 1904)
Stettin - København - Christiania (Oslo) (også, lejlighedsvis) (1900 - 1904)
København - Riga / Reval (Tallinn) / Stockholm (også, lejlighedsvis) (1900 - 1904)
Esbjerg - Grimsby (hovedsageligt) (1904 - 1909)
København - Leith - Færøerne (1910 - 1917)
København - Bergen - Tórshavn - Raykjavik (1918 - 1919)
København - Leith - Færøerne (1920 - 1927)
Leith - Tórshavn - Vestmanna - Reykjavik - Leith (1928 - 1934)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (november, 1891 - 12. marts, 1935)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (8. juni, 1917 - 28. august, 1917)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (7. januar, 1918 - 13. februar, 1918)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 24. november, 1891
Bilbrev udstedt.

lørdag 12. december, 1903 - mandag 21. marts, 1904
Forlænget med ca. 12,5 meter hos Burmeister & Wain.

lørdag 18. december, 1909 - torsdag 3. februar, 1910
Ombygget ved Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft.

onsdag 29. august, 1917 - søndag 6. januar, 1918
Oplagt i Seydisfjord.

1928 - 1934
Sejlede på ruten Leith - Tórshavn - Vestmanna - Reykjavik - Leith, men fortsatte én gang om året til København om vinteren (værftsbesøg?).

søndag 30. september, 1934
Oplagt i København efter ankomst fra Leith.

tirsdag 12. marts, 1935
Solgt til ophugning hos The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth. Anmeldt 20. marts, registreret 23. marts.

torsdag 21. marts, 1935 - mandag 25. marts, 1935
Forsejlet fra København til Blyth.

mandag 27. maj, 1935
Lagde til ved ophugningsværftet.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NFBQ (november, 1904 - 1933)
OXUB (1934 - 23. marts, 1935)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (november, 1891 - 23. marts, 1935)

Hjemsted

København (november, 1891 - 23. marts, 1935)

Dimensioner

Længde: 62,6 m, Længde overalt: 65,8 m, Bredde: 9,7 m, Dybgang: 4,8 m, Dybde: 5,0 m (1891)
Længde: 75,2 m, Længde overalt: 78,3 m, Bredde: 9,7 m, Dybgang: 4,8 m, Dybde: 5,0 m (1904)

Tonnage

BRT: 1032, NRT: 578, DW: 1056
BRT: 1306, NRT: 750, DW: 750

Kapacitet

243 passagerer, 243 køjepladser (1891)
171 passagerer, 121 køjepladser (1904)

Fart

Fart: 11 knob

Maskineri

1 stk. tripple dampmaskine, 1050 ihk
1 stk. fastbladet propel

Ingen billeder af Botnia

Der er i øjeblikket over 45000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Botnia. Måske kan du hjælpe?

Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Senest revideret: 20. januar 2021.