Fiona

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 161.

Bestilt: 16. august, 1890.
Søsat: 25. oktober, 1890.
Leveret: 30. december, 1890.

Status: Forlist.

Navn

Fiona (30. december, 1890 - 13. april, 1935)

Ruter

København - Gilleleje - Nykøbing S. (1891 - 1901)
København - Svendborg - Faaborg - Assens (også) (1891 - 1901)
København - Fredericia - Middelfart - Kolding (også) (1891 - 1901)
København - Samsø - Odense (også) (1891 - 1901)
Stettin - København - Göteborg (26. januar, 1901 - 27. februar, 1901)
Stettin - København - Göteborg (15. september, 1901 - 19. maj, 1905)
Göteborg - Frederikshavn (hovedsageligt) (1906 - 1911)
København - Bogense / Vejle (1911 - 1912)
København - Grenå - Hadsund - Mariager (1912 - 1925)
København - Kerteminde - Nyborg - Rudkøbing (også) (1912 - 1925)
København - Haderslev - Aabenraa - Sønderborg (hovedsageligt) (1926 - 1931)
København - Svendborg - Faaborg - Assens (også) (1929 - 1935)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (30. december, 1890 - 8. april, 1935)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 29. marts, 1935
I Dansk Søulykke-statistik kan læses:
S/S Fiona af Aabenraa, 367 Reg. T. Br. Bygget 1890 af Staal. Paa Rejse fra København til Nyborg med Stykgods.
Strandet d. 29. marts 35 i Store-Bælt; kondemneret.
Strandingsindberetning dat. 30. marts 35. Søforklaring i Helsingør d. 3. april 35. Forlisanmeldelse dat. København d. 13. april 35. Søforhør i København d. 30. august 35.
Kl. 4.03 passeredes Romsø i 1,5 Sm.s Afstand, Log 84,5. Der styredes retv. S. 2° Ø., hvilken Kurs blev bibeholdt. Det blæste en VNV.-lig stormende Kuling. Kl. 4.35 blev det Snetykning, hvorfor Farten blev mindsket. Kl. 5.30 loddedes 11 m, Log 97; Farten blev reduceret til Langsomt. Kl. 5.35 loddedes 4 m, og Kl. 5.36 3½ m, Loggen, der viste 97,6, blev bjærget og Maskinen kastet Fuld Kraft Bak. Kl. 5. 45 tog Skibet Grunden paa Vresen Puller og blev staaende. Det forsøgtes forgæves at faa Skibet flot ved egen Hjælp. Kl. 7.30 viste det sig, at II Lasten, Kl. 12.15 I Lasten og Kl. 19.30 III Lasten var blevet læk. Pumperne holdtes gaaende. D. 1. april Kl. 11.20, efter at en Del af Ladningen var lægteret, kom Skibet flot ved Hjælp af en Bjærgningsdamper. Fiona blev senere kondemneret.
Anm. Søretten har intet udtalt om Aarsagen til Strandingen. Ministeriet maa efter det i Sagen oplyste antage, at Strandingen skyldes Vejrforholdene i Forbindelse med Strømsætning.

mandag 1. april, 1935
Trukket flot og bugseret til Helsingør.

onsdag 3. april, 1935
Kondemneret (dvs. reparation opgivet).

mandag 8. april, 1935
Overtaget af forsikringsselskabet og solgt til ophugning i Brugge hos Continental Shipbreakers Co.

lørdag 13. april, 1935
Slettet af registret som kondemneret.

Søsterskibe

Slevik (ex. Oluf Bager)

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NCSG (30. december, 1890 - 1933)
OXKE (1934 - 13. april, 1935)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (30. december, 1890 - 13. april, 1935)

Hjemsteder

Svendborg (30. december, 1890 - 30. maj, 1900)
Kolding (30. maj, 1900 - 31. maj, 1905)
Frederikshavn (31. maj, 1905 - 7. juni, 1912)
Hobro (7. juni, 1912 - 8. juni, 1926)
Haderslev (8. juni, 1926 - 6. december, 1927)
Aabenraa (6. december, 1927 - 13. april, 1935)

Dimensioner

Længde: 48,8 m, Længde overalt: 51,8 m, Bredde: 3,5 m, Dybgang: 3,6 m

Tonnage

BRT: 357, NRT: 198, DW: 359

Kapacitet

242 passagerer, 52 køjepladser

Fart

Fart: 11 knob

Maskineri

1 stk. tripple expansion dampmaskine, 620 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Fiona

Oprettet: 28. februar 2021.