Værft: J. L. Thompson & Sons, Sunderland, England.
Værft (skroget): D. Baxter & Co. Sunderland, England
Nybygning nr. (skroget): 31.
Søsat: 8. april, 1884.
Leveret: 8. december, 1884.
Status: Forlist.
Hændelser og særlige begivenheder
Byggekontrakten overtaget af DFDS fra Nordjyllands Dampskibsselskab, der havde bestilt skibet.
tirsdag 8. april, 1884 - fredag 4. april, 1884
Søsat hos D. Baxter & Co., Sunderland. Værftet gik konkurs. Efterfølgelde færdiggjort hos J. L. Thompson & Sons, Sunderland.
På rejse fra Stettin til Liepāja, grundstødt ved Liepāja.
Forsøgt bjærget af Anholt, D.F.D.S. 3 og Ørnen.
Bjærgning opgivet på grund af vejret.
På rejse Malmö - Halmstad - England, grundstødt ved Tylön ud for Halmstad og vragslået. Vraget blev senere ophugget hos Petersen & Ahlbeck i København.
juli, 1906 - mandag 9. juli, 1906
Bjærget og bugseret til København.
fredag 13. juli, 1906 - august, 1906
Repareret hos Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft.
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NVKC (8. december, 1884 - 4. februar, 1916)
Flag
| Danmark (8. december, 1884 - 4. februar, 1916) |
Hjemsted
København (8. december, 1916 - 4. februar, 1916)
Dimensioner
Længde: 63,7 m, Længde overalt: 65,6 m, Bredde: 8,6 m, Dybgang: 4,9 m, Dybde: 6,3 m
Tonnage
BRT: 958, NRT: 670, DW: 1080
Kapacitet
22 passagerer, 12 køjepladser
Fart
Fart: 8 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 540 ihk
1 stk. fastbladet propel
Ingen billeder af Nordjylland
Der er i øjeblikket over 45000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Nordjylland. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til
Oprettet: 28. august 2021.