Ilirija

Værft: Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Nybygning nr. 516.
IMO nummer: 5415119.

Søsat: 1. juni, 1963.
Leveret: 7. august, 1963.

Status: Ophugget.

Navne

Bornholmerpilen (6. april, 1963 - september, 1971)
Ilirija (september, 1971 - maj, 1997)
Kargem (maj, 1997 - 2000)
Avrasya II (2000 - 2006)
Avrasya (2006 - august, 2006)

Ruter

Rønne - Ystad (14. august, 1963 - 1971)
Rønne - København (også) (januar, 1964 - 1971)
Rijeka - Dubrovnik (1971 - 1997)
Trabzon - Ukraine (1997 - 2000)
Trabzon - Sotji (2000 - 2006)

Rederier

Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (6. august, 1963 - september, 1971)
Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Jugoslavien (september, 1971 - 1991)
Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien (1991 - maj, 1997)
Karden Line, Trabzon, Tyrkiet (maj, 1997 - 2000)
Fergün Denizcilik (Fergün Shipping), Tyrkiet (2000)
Trabzon Birleşik Denizcilik, Tyrkiet (2000 - 2006)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 4. februar, 1967
I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
På rejse fra Rønne til København med passagerer og stykgods.
Tørnet fyr d. 4. feb. i Falsterbokanalen.
Søforhør i København d. 10. og 23. feb. Kl. 21.28 passerede Bornholmerpilen under en frisk nordvestlig brise med god sigtbarhed den sidste røde lysbøje i Höllviken rende. Höllviken fyr holdtes om bagbord. Da Bornholmerpilen nænnede sig fyret, fik rorsmanden ordre til at holde bedre klar af fyret, og kort efter beordredes roret lagt hårdt styrbord, men umiddelbart efter tørnede skibet med sin bagbords side mod fyret. Roret lagdes hårdt bagbord over, hvorefter agterskibet svingede klar af fyret. Ved påsejlingen gik fyret ud. Maskinen, der gik fuld kraft frem, beordredes meget langsomt frem. Kl. 21.42, da det var konstateret, at rejsen kunne fortsættes, beordredes maskinen fuld kraft frem. Kl. 23.20 fortøjedes i Københavns havn. Ved påsejlingen fik Bornholmerpilen en del skader.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes strømsætning.

onsdag 7. august, 1968
Overtaget af Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866. Anmeldt 30. juli, registreret 13. august.

tirsdag 29. september, 1970
Notits i Bornholmeren: 66's "Pilen" bygges om. Skal have bedre plads til stadig større lastbiltog
RØNNE: 66-selskabets bilfærge er gået på værft hos B&W for at blive underkastet en mindre ombygning.
Årsagen er den, at lastbiltogene bliver stadigts større, idet flere og flere lastbiler bygges med højst tilladte bredde på landevejene, nemlig 2,50 meter.
Det kan være vanskeligt at placere to lastbiler på den del af "Pilen"s vogndæk, der har stor frihøjde, idet bredden er 5 meter.
Derfor fjernes nu 40 centimeter af den ene side i skibets indre, så man får 5,40 meters bredde med stor højde. Herefter bliver det lettere at køre to lastbiltog op ved siden af hinanden.
"Pilen" ventes tilbage fra B&W den 26. oktober.

september, 1971
Solgt til Jadranska Linijska Plovidba. Anmeldt og registreret 12. november.

august, 2006
Ankom til Aliaga, Tykiet for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OZGD (august, 1963 - september, 1971)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (august, 1963 - september, 1971)
Jugoslavien's flagJugoslavien's flag
Jugoslavien (september, 1971 - 1991)
Kroatien's flagKroatien's flag
Kroatien (1991 - 2000)
Tyrkiet's flagTyrkiet's flag
Tyrkiet (1991 - august, 2006)

Hjemsted

Rønne (august, 1963 - september, 1979)

Dimensioner

Længde overalt: 80,80 m, Bredde: 14,14 m, Dybgang: 4,1 m

Tonnage

BRT: 2000, NRT: 797, DW: 533

Kapacitet

900 passagerer, 74 personbiler

Fart

Servicefart: 17 knob

Maskineri

2 stk. RBV8M358 Deutz diesel, 4400 hk
2 stk. propel

Billeder af Ilirija

Oprettet: 23. februar 2009. Senest revideret: 16. april 2021.