Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 302.
IMO nummer: 5093959.
Bestilt: 27. december, 1948.
Søsat: 24. november, 1950.
Leveret: 17. april, 1951.
Status: Ophugget.
Rederier
Danske Statsbaner, Danmark (17. april, 1951 - 14. juni, 1995)
Charter: Danmarks Radio (DR), København, Danmark (1. november, 1984 - 1. oktober, 1986)
DSB Rederi A/S, Korsør, Danmark (14. juni, 1995 - 1. januar, 1997)
Scandlines A/S, Danmark (1. januar, 1997 - 16. juni, 1998)
Scandlines Aktiengesellschaft Fährgeselschaft, Tyskland (16. juni, 1998 - 7. oktober, 1998)
Scandlines AG, Tyskland (7. oktober, 1998 - 15. oktober, 1998)
Scandlines Danmark A/S, Danmark (15. oktober, 1998 - 22. april, 2002)
Eagle Chartering Ltd., Gibraltar (22. april, 2002 - juni, 2004)
Rick Lucas, Barrow-in-Furness, England (juni, 2004 - juni, 2012)
Jatob ApS (Orlas Produktforretning), Bjerringbro, Danmark (juni, 2012 - 2016)
Hændelser og særlige begivenheder
Detaljerede hændelser for Dronning Ingrid17. april, 1951
Overtaget af DSB om eftermiddagen på Storebælt. Total pris for DSB 13.586.282,48 kr.
16. juni, 1953
Forsejlet fra Korsør (Fæstningen) kl. 09.48, ankomst Gedser kl. 19.32. I fart på Gedser-Grossenbrode overfarten kl. 21.27. Første sejlads med passagerer på denne overfart.
24. marts, 1956
Første sejlads fra Gedser til Warnemünde (det tidligere DDR).
7. juni, 1957
Halsskov-Knudshoved overfarten, første sejladser på denne rute.
14. maj, 1963
Gedser afgang kl. 10.21, Grossenbrode ankomst kl. 13.03, Grossenbrode afgang kl. 14.45, Gedser ankomst kl. 17.18. Dette var sidste færge på ruten Gedser-Grossenbrode.
6. august, 1979
Færgen's navn ændret på skibet til Sjælland denne dag.
16. maj, 1980
Sidste sejlads på Rødby-Puttgarden overfarten. Forsejlet fra Rødby kl. 19.58, ankomst Fæstningen i Korsør kl. 23.58.
21. januar, 1983
Sidste sejlads med passagerer og på biloverfarten.
21. januar, 1983 - 22. januar, 1983
6. storebæltsfærge, sidste sejlads på Storebælt.
25. marts, 1983
Sidste sejlads som færge.
oktober, 2002
I denne periode omdøbt til Selandia.
2004 - 13. oktober, 2005
Klargøring til restaurationsskib i Barrow i Furness. I denne periode omdøbt til Princess Selandia.
1. oktober, 2015
Skrotning påbegyndt i Frederikshavn.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen
Detaljerede hændelser for Dronning Ingrid
Supplerende oplysninger
Kaldesignal
OXUA (1951 - 22. april, 2002)
Flag
| Danmark (17. april, 1951 - april, 2002) |
Hjemsted
Korsør (17. april, 1951 - 22. april, 2002)
Dimensioner
Længde overalt: 110,41 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 4,0 m
Tonnage
BRT: 3046, NRT: 1315, DW: 938
Kapacitet
1500 passagerer, 110 personbiler, 3 jernbanespor, 256,8 m spor
Fart
Servicefart: 16,5 knob, Topfart: 17 knob
Maskineri
2 stk. 650-VF-90 B&W diesel, 5450 hk
2 stk. fastbladet propel
Billeder af Dronning Ingrid
 (søsætning) Dronning Ingrid
|
 (søsætning) Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 Dronning Ingrid
|
 (om bord) Dronning Ingrid
|
 (om bord) Dronning Ingrid
|
 (om bord) Dronning Ingrid
|
 (om bord) Dronning Ingrid
|
 (om bord) Dronning Ingrid
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 (chalup) Sjælland
|
 (skorsten) Sjælland
|
 (skorsten) Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 Sjælland
|
 (ophugning) Sjælland
|
 (ophugning) Sjælland
|
 (ophugning) Sjælland
|
 (ophugning) Sjælland
|
 (ophugning) Sjælland
|
Oprettet: 25. maj 2009. Senest revideret: 2. marts 2020.