England

Bookmark and Share
Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. 369.
IMO nummer: 6403278.

Bestilt: 5. april, 1962.
Kølstrakt: 9. maj, 1963.
Søsat: 10. december, 1963.
Leveret: 25. maj, 1964.

Status: Sunket på vej til ophugning

Navne

England (25. maj, 1964 - december, 1986)
America XIII (december, 1986 - 1987)
Emma (1987 - 1988)
Europa (1988 - marts, 2001)
Europe (marts, 2001 - maj, 2001)

Ruter

Esbjerg - Harwich (11. juni, 1964 - 7. juli, 1974)
Krydstogter (11. november, 1967 - 26. marts, 1968)
Krydstogter (21. december, 1968 - 24. januar, 1969)
Krydstogter (1. marts, 1969 - 16. april, 1969)
Krydstogter (21. december, 1969 - 31. marts, 1970)
København - Oslo (30. september, 1970 - 11. november, 1970)
København - Oslo (12. februar, 1971 - 4. marts, 1971)
København - Oslo (1. oktober, 1971 - 21. februar, 1972)
København - Oslo (25. oktober, 1972 - 21. december, 1972)
København - Oslo (28. oktober, 1973 - 15. december, 1973)
Esbjerg - Torshavn - Trangisvaag (9. juni, 1974 - oktober, 1974)
Esbjerg - Newcastle (8. juli, 1974 - oktober, 1974)
Bergen - Stavanger - Newcastle (9. oktober, 1974 - 21. oktober, 1975)
København - Oslo (2. november, 1975 - 6. maj, 1976)
Esbjerg - Harwich (30. november, 1976 - 21. december, 1976)
Esbjerg - Harwich (6. marts, 1977 - 20. marts, 1977)
Esbjerg - Newcastle / Torshavn (26. marts, 1977 - 26. september, 1977)
København - Oslo (8. maj, 1977 - 21. maj, 1977)
Esbjerg - Harwich (14. februar, 1978 - 21. februar, 1978)
Hotelskib i Leirvik, Norge (23. februar, 1978 - 10. maj, 1978)
København - Oslo (17. maj, 1978 - 27. maj, 1978)
Esbjerg - Newcastle / Torshavn (1. juni, 1978 - 27. oktober, 1978)
Esbjerg - Harwich (28. marts, 1979 - 30. marts, 1979)
København - Oslo (22. april, 1979 - 5. maj, 1979)
Esbjerg - Newcastle (7. maj, 1979 - 3. juni, 1979)
Esbjerg - Newcastle / Torshavn (4. juni, 1979 - 30. august, 1979)
Esbjerg - Harwich / Newcastle (30. august, 1979 - 28. oktober, 1979)
Esbjerg - Harwich (28. oktober, 1979 - 25. november, 1979)
København - Oslo (4. maj, 1980 - 25. maj, 1980)
Esbjerg - Newcastle / Torshavn (26. maj, 1980 - 29. august, 1980)
Zeebrugge - Southampton / Harwich / Immingham (30. august, 1980 - 4. oktober, 1980)
Esbjerg - Newcastle (10. maj, 1981 - 6. juni, 1980)
Esbjerg - Newcastle - Oslo (6. juni, 1981 - 28. august, 1981)
København - Oslo (14. april, 1982 - 9. juni, 1982)
Esbjerg - Newcastle - Oslo (9. juni, 1982 - 10. september, 1982)
Esbjerg - Trondheim - Plymouth - Esbjerg (15. marts, 1983 - 23. marts, 1983)
Kapstaden - Falklandsøerne (transport af bygningsarbejdere og forsyninger til bygning af ny lufthavn) (29. september, 1983 - 3. juli, 1985)
Krydstogter (6. december, 1985 - 27. december, 1986)
Transport og bebolesesfartøj i Saudi-Arabien (januar, 1986 - august, 1986)

Rederier

DFDS A/S, Danmark (25. maj, 1964 - 23. september, 1983)
Charter: Det Bergenske Dampskibsselskab AS (BDS), Bergen, Norge (5. oktober, 1974 - 1975)
Charter: Ukendt rederi (30. august, 1979 - 4. oktober, 1980)
Cunard Steamship Company, England (23. september, 1983 - december, 1986)
Start Point Investments S.A. (Bilinder Marine Corp S.A. (John S. Latsis)), Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Ukendt rederi, St. Vincent & Grenada (marts, 2001 - maj, 2001)

Supplerende oplysninger

Design

Kay Kørbing: indretning

Kaldesignal

OZJV

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (maj, 1964 - september, 1983)
Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (september, 1983 - december, 1986)
Panama's flagPanama's flag
Panama (december, 1986 - marts, 2001)
St.Vincent & Grenada's flagSt.Vincent & Grenada's flag
St.Vincent & Grenada (marts, 2001 - april, 2001)

Hjemsteder

Esbjerg (maj, 1964 - september, 1983)
London (september, 1983 - december, 1986)
Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Kingstown (marts, 2001 - april, 2001)

Dimensioner

Længde overalt: 140 m, Bredde: 19,3 m, Dybgang: 5,5 m

Tonnage

BRT: 8221, NRT: 4227, DW: 1451

Kapacitet

467 passagerer, 467 køjepladser, 100 personbiler (maj, 1964)

Fart

Fart: 21 knob

Maskineri

2 stk. B&W diesel, 10440 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Den faste afløser

England betjente i perioden 1964 til 1974 hovedsageligt ruten Esbjerg - Harwich.

Derefter blev den flittigt brugt som afløser på en lang række ruter, især Esbjerg - Harwich, København - Oslo, Esbjerg - Newcastle og Esbjerg - Torshavn.

Den sidste opgave for DFDS var én enkelt rundtur Esbjerg - Trondheim - Plymouth - Esbjerg, som sluttede 23. marts 1983. Skibet blev solgt senere samme år.

England skulle have været luksusyacht

Efter sin aktive tjeneste for DFDS fungerede England en periode som transportfartøj i forbindelse med bygning af en ny lufthavn på Falklandsøerne, og siden som transport- og beboelsesfartøj under bygning af et olieraffinaderi i Saudi-Arabien (nu under navnet America XIII).

Siden blev navnet ændret til Emma, og i 1988 fik den navnet Europa.

Ejeren, den græske rigmand John S. Latsis, havde planer om at omdanne den aldrende færge til et luksuriøst lystfartøj. Alt blev rippet ud af skibet, så kun stålpladerne var tilbage. Der var udført store ændringer på fartøjet. Ny mast og skorsten blev fremstillet, men aldrig påsat.

Uvist af hvilken grund blev arbejdet aldrig fuldført, og fartøjet blev - som så mange andre udtjente danske færger - via et selskab på St. Vincent og Grenada solgt for at ende sine dage med ophugning på stranden ved Arlang i Indien.

Skibet forlod Suezkanalen 3. april 2001, og blev maj 2001 meldt sunket under bugsering. Hændelsen har givet anledning til mange gisninger om, hvorvidt forliset er sket ved et uheld som følge hårdt vejr eller hvorvidt skibet blev hjuplet på vej. En stor del af den udrustning, der skulle bruges ved indretning til luxusyacht var nemlig ombord, og en teori går på, at mandskabet på slæbebåden har lettet skibet for alle værdier, inden det sank. Svaret på dette spørgsmål kan sikkert findes på bunden af Det Røde Hav.

Billeder af England

 England
England
 England
England
 England
(maleri)
England
 England Kong Olav V Akershus
England
Kong Olav V
Akershus
 England
England
 England
England
 England
England
 England
England
 England
England
 Winston Churchill Dana Gloria England
Winston Churchill
Dana Gloria
England
 England
(model)
England
 England
(model)
England
 England
(model)
England
 England
(model)
England



49 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS