Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. 369.
IMO nummer: 6403278.
Bestilt: 5. april, 1962.
Kølstrakt: 9. maj, 1963.
Søsat: 10. december, 1963.
Leveret: 25. maj, 1964.
Status: Sunket på vej til ophugning
Ruter
Esbjerg - Harwich (hovedsageligt) (11. juni, 1964 - 7. juli, 1974)
Krydstogter (11. november, 1967 - 26. marts, 1968)
Krydstogter (21. december, 1968 - 24. januar, 1969)
Krydstogter (1. marts, 1969 - 16. april, 1969)
Krydstogter (21. december, 1969 - 31. marts, 1970)
København - Oslo (30. september, 1970 - 11. november, 1970)
København - Oslo (12. februar, 1971 - 4. marts, 1971)
København - Oslo (1. oktober, 1971 - 21. februar, 1972)
København - Oslo (25. oktober, 1972 - 21. december, 1972)
København - Oslo (28. oktober, 1973 - 15. december, 1973)
Esbjerg - Tórshavn - Trangisvaag (9. juni, 1974 - oktober, 1974)
Esbjerg - Newcastle (8. juli, 1974 - oktober, 1974)
Bergen - Stavanger - Newcastle (9. oktober, 1974 - 21. oktober, 1975)
København - Oslo (2. november, 1975 - 6. maj, 1976)
Esbjerg - Harwich (30. november, 1976 - 21. december, 1976)
Esbjerg - Harwich (6. marts, 1977 - 20. marts, 1977)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (26. marts, 1977 - 26. september, 1977)
København - Oslo (8. maj, 1977 - 21. maj, 1977)
Esbjerg - Harwich (14. februar, 1978 - 21. februar, 1978)
Hotelskib i Leirvik, Norge (23. februar, 1978 - 10. maj, 1978)
København - Oslo (17. maj, 1978 - 27. maj, 1978)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (1. juni, 1978 - 27. oktober, 1978)
Esbjerg - Harwich (28. marts, 1979 - 30. marts, 1979)
København - Oslo (22. april, 1979 - 5. maj, 1979)
Esbjerg - Newcastle (7. maj, 1979 - 3. juni, 1979)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (4. juni, 1979 - 30. august, 1979)
Esbjerg - Harwich / Newcastle (30. august, 1979 - 28. oktober, 1979)
Esbjerg - Harwich (28. oktober, 1979 - 25. november, 1979)
København - Oslo (4. maj, 1980 - 25. maj, 1980)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (26. maj, 1980 - 29. august, 1980)
Zeebrugge - Southampton / Harwich / Immingham (30. august, 1980 - 4. oktober, 1980)
Esbjerg - Newcastle (10. maj, 1981 - 6. juni, 1980)
Esbjerg - Newcastle - Oslo (6. juni, 1981 - 28. august, 1981)
København - Oslo (14. april, 1982 - 9. juni, 1982)
Esbjerg - Newcastle - Oslo (9. juni, 1982 - 10. september, 1982)
Esbjerg - Trondheim - Plymouth - Esbjerg (15. marts, 1983 - 23. marts, 1983)
Kapstaden - Falklandsøerne (transport af bygningsarbejdere og forsyninger til bygning af ny lufthavn) (29. september, 1983 - 3. juli, 1985)
Krydstogter (6. december, 1985 - 27. december, 1986)
Transport og bebolesesfartøj i Saudi-Arabien (januar, 1986 - august, 1986)
Rederier
DFDS A/S, Danmark (25. maj, 1964 - 23. september, 1983)
Charter: Det Bergenske Dampskibsselskab AS (BDS), Bergen, Norge (5. oktober, 1974 - maj, 1975)
Charter: Ukendt rederi (30. august, 1979 - 4. oktober, 1980)
Cunard Steamship Company, England (23. september, 1983 - december, 1986)
Start Point Investments S.A. (Bilinder Marine Corp S.A. (John S. Latsis)), Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Ukendt rederi, Saint Vincent og Grenadinerne (marts, 2001 - maj, 2001)
Supplerende oplysninger
Design
Kay Kørbing: indretning
Kendingssignal
OZJV
Flag
| Danmark (maj, 1964 - september, 1983) |
| Storbritannien (september, 1983 - december, 1986) |
| Panama (december, 1986 - marts, 2001) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (marts, 2001 - april, 2001) |
Hjemsteder
Esbjerg (maj, 1964 - september, 1983)
London (september, 1983 - december, 1986)
Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Kingstown (marts, 2001 - april, 2001)
Dimensioner
Længde overalt: 140 m, Bredde: 19,3 m, Dybgang: 5,5 m
Tonnage
BRT: 8221, NRT: 4227, DW: 1451
Kapacitet
475 passagerer, 467 køjepladser, 100 personbiler (maj, 1964)
566 passagerer, 566 køjepladser, 100 personbiler (1971)
634 passagerer, 634 køjepladser, 120 personbiler (1974)
Fart
Servicefart: 21 knob
Maskineri
2 stk. 1050-VT2BF-110 B&W diesel, 15550 ihk
4 stk. 725-MTBH-40 B&W diesel
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side)
England skulle have været luksusyacht
Efter sin aktive tjeneste for DFDS fungerede England en periode som transportfartøj i forbindelse med bygning af en ny lufthavn på Falklandsøerne, og siden som transport- og beboelsesfartøj under bygning af et olieraffinaderi i Saudi-Arabien (nu under navnet America XIII).
Siden blev navnet ændret til Emma, og i 1988 fik den navnet Europa.
Ejeren, den græske rigmand John S. Latsis, havde planer om at omdanne den aldrende færge til et luksuriøst lystfartøj. Alt blev rippet ud af skibet, så kun stålpladerne var tilbage. Der var udført store ændringer på fartøjet. Ny mast og skorsten blev fremstillet, men aldrig påsat.
Uvist af hvilken grund blev arbejdet aldrig fuldført, og fartøjet blev - som så mange andre udtjente danske færger - via et selskab på St. Vincent og Grenada solgt for at ende sine dage med ophugning på stranden ved Arlang i Indien.
Skibet forlod Suezkanalen 3. april 2001, og blev maj 2001 meldt sunket under bugsering. Hændelsen har givet anledning til mange gisninger om, hvorvidt forliset er sket ved et uheld som følge hårdt vejr eller hvorvidt skibet blev hjuplet på vej. En stor del af den udrustning, der skulle bruges ved indretning til luxusyacht var nemlig ombord, og en teori går på, at mandskabet på slæbebåden har lettet skibet for alle værdier, inden det sank. Svaret på dette spørgsmål kan sikkert findes på bunden af Det Røde Hav.
Oprettet: 25. juni 2009. Senest revideret: 4. november 2009.