Lohals

Bookmark and Share
Værft: P. Høivolds Mek. Verksted A/S, Kristiansand, Norge.
Nybygning nr. 37.
IMO nummer: 6721060.

Søsat: 4. februar, 1967.
Leveret: 27. april, 1967.

Status: Forlist.

Navne

Lohals (1. maj, 1967 - 1. juni, 1974)
Ærø-pilen (1. juni, 1974 - ca. 31. december, 1979)
Ærø (1. januar, 1980 - 28. februar, 1985)
Sam-Son (28. februar, 1985 - 28. februar, 1996)
Samson (28. februar, 1996 - 7. marts, 2004)

Ruter

Nakskov - Kiel (26. maj, 1967 - 4. september, 1967)
Oplagt (september, 1967 - 1968)
Afløserfærge (1968 - foråret 1970)
Korsør - Lohals (foråret 1970 - 1. juni, 1974)
Søby - Faaborg (1. juni, 1974 - 5. februar, 1979)
Ærøskøbing - Svendborg (6. februar, 1979 - 30. marts, 1979)
Søby - Faaborg (31. marts, 1979 - 31. december, 1979)
Ærøskøbing - Svendborg (1. januar, 1980 - 1983)
Oplagt (1983 - )
Hou - Sælvig (13. april, 1985 - 23. juni, 1995)
Oplagt (24. juni, 1995 - )
Mahajanga - Moroni (1997 - 7. marts, 2004)

Rederier

Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (maj, 1967 - 1. juni, 1974)
Charter: Sten Allan Olsson (Stena Line), Göteborg, Sverige (26. maj, 1967 - 4. september, 1967)
Øernes Dampskibsselskab A/S, Søby, Danmark (1. juni, 1974 - 1. maj, 1975)
Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing, Danmark (1. maj, 1975 - 23. november, 1984)
Charter: KM Linien A/S, Kerteminde, Danmark (2. april, 1984 - 3. april, 1984)
Hou-Samsø Ruten ApS, Samsø, Danmark (23. november, 1984 - 1995)
Samsø Linien ApS, Sælvig, Danmark (1995 - 27. februar, 1996)
Marine Service Inc., Geneve, Schweiz (27. februar, 1996 - 1997)
Joulette Aziz Goulam, Mahajanga, Madagaskar (1997 - 7. marts, 2004)

Hændelser og særlige begivenheder

maj, 1967 - foråret 1970: Det var planen at Lohals allerede ved levering skulle have været indsat på Korsør - Lohals ruten som erstatning for Mjølner. Denne havde sideporte til bilerne, mens den nye Lohals havde bov- og agterporte, og behøvede således et egentligt færgeleje. I den privatejede Lohals havn kneb det med midlerne til etablering af det nye færgeleje, og ikke før slutningen af maj 1970 kunne Lohals indsættes på ruten. Mens Mjølner fortsatte på Korsør - Lohals, var Lohals sommeren 1967 udchartret til Stena, og fungerede derefter som afløser på forskellige ruter, indtil den endelig blev indsat på ruten.

6. februar, 1979 - 30. marts, 1979: På grund af megen is blev Ærø-pilen i perioden overflyttet til Svendborg-ruten.

7. marts, 2004: Sunket under kraftig storm nær Madagascar. Omkring 120 omkomne.

Søsterskibe

Marstal

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OVJY (1967 - 1996)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1967 - 28. februar, 1996)
Schweiz's flagSchweiz's flag
Schweiz (28. februar, 1996 - 1997)
Madagaskar's flagMadagaskar's flag
Madagaskar (1997 - marts, 2004)

Hjemsteder

Lohals (1967 - 1974)
Søby (1974 - 1975)
Hou (28. februar, 1985 - 28. februar, 1996)
Mahajanga (1997 - marts, 2004)

Dimensioner

Længde: 43,87 m, Længde overalt: 46,9 m, Bredde: 10 m, Dybgang: 2,48 m

Tonnage

BT: 759, BRT: 299,75, NT: 352, NRT: 80,98, DW: 164

Kapacitet

400 passagerer, 30 personbiler (1967)
330 passagerer, 30 personbiler (19??)

Fart

Fart: 12,5 knob

Maskineri

1 stk. MaK diesel, 500 hk
1 stk. propel (1967 - )
1 stk. tværpropel i bov (1969 - )

Billeder af Lohals

 Lohals Helge Sundet
Lohals
Helge
Sundet
 Lohals
Lohals
 Ærø-pilen
Ærø-pilen
 Ærø-pilen
Ærø-pilen
 Ærø Ærø-pilen
Ærø
Ærø-pilen
 Ærø-pilen
Ærø-pilen
 Ærø Ærøsund
Ærø
Ærøsund
 Ærøsund Ærø
Ærøsund
Ærø
 Ærø Ærøsund
Ærø
Ærøsund
 Sam-Son
Sam-Son
 Sam-Son
Sam-Son
 Sam-Son Sam-sine
(luftfoto)
Sam-Son
Sam-sine
 Sam-Son
Sam-Son
 Sam-Son
Sam-Son
 Sam-Son
Sam-Son
 Sam-Son
Sam-Son
 Sam-Son
Sam-Son
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø
 Ærø
(model)
Ærø



49 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS