Værft: De Schelde, Vlissingen, Holland.
Nybygning nr. 273.
IMO nummer: 5197664.
Bestilt: 1. april, 1950.
Kølstrakt: 20. januar, 1951.
Søsat: 18. oktober, 1952.
Leveret: 30. september, 1953.
Status: Ophugget.
Navne
Kungsholm (30. september, 1953 - 5. oktober, 1965)Europa (5. oktober, 1965 - november, 1981)
Columbus C (november, 1981 - april, 1985)
Rederier
Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (30. september, 1953 - oktober, 1965)
Norddeutscher Lloyd (NDL), Tyskland (oktober, 1965 - 1. september, 1970)
Hapag-Lloyd Ag, Tyskland (1. september, 1970 - november, 1981)
Costa Armatori SpA (Costa Line), Italien (november, 1981 - 1985)
Hændelser og særlige begivenheder
Sunket efter påsejling af molen i Cadiz. Columbus C blev alvorlig beskadiget ved kollisionen, men formåede at gå i havn i Cadiz for egne maskiner. Passagerene gik fra borde, men skibet fortsatte med at tage vand ind, og satte sig til sidst på bunden.
torsdag 1. november, 1984
Columbus var bjærget, men skaderne var så omfattende, at reparation ikke var rentabel.
Ankom på slæb til Barcelona for ophugning.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
SKUA (1953 - 1965)
Flag
| Sverige (1953 - 1965) |
| Tyskland (1965 - 1981) |
| Panama (1981 - 1985) |
Dimensioner
Længde overalt: 182,89 m, Bredde: 23,5 m
Tonnage
BRT: 21164, NRT: 10996, DW: 4153
Kapacitet
802 passagerer, 802 køjepladser (1953)
843 passagerer, 843 køjepladser (1965)
Fart
Fart: 19 knob
Maskineri
2 stk. 8-cylindret B&W diesel, 13503 kW
2 stk. propel
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side) (1961 - )
Oprettet: 15. januar 2008.