Scandinavian Star

Bookmark and Share
Værft: Dubegion-Normandie S.A. Prairie au doc, Nantes, Frankrig.
Nybygning nr. 124.
IMO nummer: 7048219.

Søsat: 19. januar, 1971.
Leveret: 5. januar, 1971.

Status: Ophugget.

Navne

Massalia (5. juli, 1971 - januar, 1984)
Stena Baltica (januar, 1984 - november, 1984)
Island Fiesta (november, 1984 - december, 1984)
Scandinavian Star (december, 1984 - 13. september, 1990)
Candi (13. september, 1990 - 27. august, 1994)
Regal Voyager (27. august, 1994 - marts, 2004)
Regal V (marts, 2004 - 19. maj, 2004)

Ruter

Marseille - Malaga - Casablanca (juli, 1971 - 1974)
Marseille - Dakar (1974 - 1975)
Marseille - Sète - Allicante - Casablanca (1976 - september, 1981)
Krydstogter Toulon - Ceuta - Tanger - Casablanca - Safi - Agadir - Tenerife - Funchal - Toulon (oktober, 1982 - 1983)
Krydstogter (1985 - 1990)
Oslo - Frederikshavn (1. april, 1990 - 7. april, 1990)
Tanger - Port Vendres (7. juni, 1995 - august, 1995)
Tanger - Port Vendres (juni, 1996 - august, 1996)
Puerto Cortés (Honduras) - Port Isabel (Texas, USA) (1997 - 6. januar, 1998)
Santo Domingo - San Juan (1999 - 2003)

Rederier

Nouvelle Compagnie de Paquebots, Marseilles, Frankrig (5. juli, 1971 - 12. december, 1983)
Stena Cargo Line Ltd., Hamilton, Bermuda (12. december, 1983 - 30. marts, 1990)
Charter: Scandinavian World Cruises Ltd., Nassau, Bahamas (december, 1984 - 30. marts, 1990)
Sea Escape Cruises Ltd., Florida, USA (30. marts, 1990 - 30. august, 1990)
Charter: VR DaNo Aps., Frederiksberg, Danmark (1. april, 1990 - 7. april, 1990)
K/S Scandinavian Star, Frederiksberg, Danmark (30. august, 1990 - februar, 1994)
International Shipping Partners Inc. (Niels Erik Lund) (februar, 1994 - 1997)
Charter: Compagnie Maritime (Comarit) (Fred Olsen), Tanger, Marokko (7. juni, 1995 - august, 1995)
Charter: Compagnie Maritime (Comarit) (Fred Olsen), Tanger, Marokko (juni, 1996 - august, 1996)
Charter: Isabel Cortes Ferry Service Ltd. (1997 - januar, 1998)
St. Thomas Cruises (International Shipping Partners), Nassau, Bahamas (1997 - februar, 2004)
Charter: Ferries Del Caribe S.A., San Juan, Venezuela (1999 - 2003)

Særlige begivenheder

1983 - august, 1983: Oplagt i Toulon.

19. december, 1983 - 1984: Oplagt i Marseille.

23. marts, 1990: Scandinavian Star ankommer til Cuxhaven. Håndværkere arbejder i de følgende dage med at klargøre skibet til sejlads Oslo - Frederikshavn.

29. marts, 1990 - 30. marts, 1990: Scandinavian Star sejler til Frederikshavn. Håndværkere arbejder ombord, mens skibet er undervejs.

30. marts, 1990: SeaEscape Cruises Ltd. køber Scandinavian Star af Stena Cargo Lone Ltd. for 10 millioner dollars. Scandinavian Star forsikres for 24 millioner dollars hos Fjerde Sø. De forsikrede er K/S Scandinavian Star, Danmark, Shipping Projects Ltd, England og SeaEscape Cruises Ltd., Bahamas. Samme dag videresælges skibet til K/S Scandinavian Star for 21 millioner dollars. Denne handel registreres dog først i Bahamas' skibsregister 30. august.

1. april, 1990: Scandinavian Star sættes i drift. Skibet er ikke synet af hverken de norske eller danske søfartsmyndigheder.

6. april, 1990: Scandinavian Star afsejler en del forsinket kl. ca. 21.45 fra Oslo mod Frederikshavn. Ombord er der stadig håndværkere, der arbejder med at færdiggøre kahytter.

7. april, 1990: Lørdag 7. april kl. ca. 02 udbryder der flere voldsomme brande ombord på Scandinavian Star på vej fra Oslo til Frederikshavn. 159 mennesker omkommer. Medvirkende til brandenes hurtige udbredelse og omfang er, at adskillige branddøre og brandspjæld ikke lukkes, samt at ventilationsanlægget i lang tid kører for fuld kraft. Brandene er påsatte, og Erik Mørk Andersen, der omkom ved branden, blev efterfølgende udpeget som brandstifter - han tidligere dømt for brandstiftelse. Der rejses siden kraftig tvivl om, hvorvidt den eller de virkelige pyromaner er fundet, idet flere af brandene blev anstiftet efter den udpegede brandstifter var omkommet.

8. april, 1990: Scandinavian Star bugseres til Lysekil, Sverige, hvor branden slukkes.

18. april, 1990 - 20. april, 1990: Scandinavian Star bugseres til Københavns Havn for oplægning.

august, 1990: Scandinavian Star bugseres til Hull, England.

september, 1990: Scandinavian Star bugseres til Southampton for videre oplægning.

august, 1994 - maj, 1995: Skibet Istandsættes og ombygges ved Industrie Navali Meccaniche Affini SpA (INMA), La Spezia, Italien. Blandt andet fjernes nogle kahytter for at give plads til flere biler.

januar, 1998 - 1999: Oplagt.

2003 - februar, 2004: Oplagt.

februar, 2004: Skibet sælges til ophugning i Indien.

14. maj, 2004: Ankommer til Alang, Indien.

19. maj, 2004: Regal V sættes på stranden i Alang, og ophugning påbegyndes.

15. september, 2009: Ingeniørerne Pierre Palmberg og Henrik Georgsson fra universitet i Lund konkluderer efter en ny gennemgang af materialerne om brandene på Scandinavian Star, at den udpegede pyroman, Erik Mørk Andersen, umuligt kan have anstiftet brandene. Der blev påsat ialt 6 brande, og Erik Mørk Andersen omkom under den første. Som Pierre Palmberg udtrykker det: "Det er vældig svært at antænde en brand, når man er død". De personer, der har antændt brandene, har haft indgående kendskab til færgens konstruktion, og de har haft adgang til aflåste teknikrum ombord.

6. april, 2013: En privat nedsat ekspertgruppe fremlagde på en pressekonference i Bergen omfattende rapport om branden på Scandinavian Star.

Gruppen er bredt sammensat, og består blandt andet af to brandeksperter fra Skansen Consult (et norsk konsulentfirma med speciale i brandteknik), en svensk brandchef, der deltog i slukningsarbejdet, en svensk kriminaltekniker, der deltog i efterforskningen, en tidligere maskinchef på et skib bygget efter samme princip samt en tidligere norsk brandchef, der var ombord på Scandinavian Star ankom til Lysekil.

Ekspertgruppen kalder politiets efterforskning for ensidig, mangelfuld, vildledende og manipulerende. Gruppen konkluderer blandt andet, at den hovedmistænkte umuligt kan være skyld i de sidst påsatte brande, da han døde af røgforgiftning i sin kabine under brand nummer to. Ekspertgruppen mener, at mindst tre besætningsmedlemmer stod bag ildspåsættelserne. For at branden kunne brede sig, skal de blandt andet have tændt for ventilationsanlæg, blokeret branddøre, ødelagt brandslukningssystemet og knust vinduer. Ekspertgruppen har beviser for at Scandinavian Star var overforsikret, og mener der er tale om forsikringssvindel.

Supplerende oplysninger

Flag

Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (1971 - 1983)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (1983 - 2004)

Hjemsted

Nassau (1983 - 2004)

Dimensioner

Længde overalt: 142,14 m, Bredde: 22,2 m, Dybgang: 5,5 m

Tonnage

BRT: 10513, NRT: 5269, DW: 2100 (1971)
BRT: 12547, NRT: 4422, DW: 2750 (1981)

Kapacitet

874 passagerer, 874 køjepladser, 250 personbiler
385 passagerer, 385 køjepladser (1981)

Fart

Fart: 20 knob

Maskineri

2 stk. Pielstick diesel, 11770 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov

Billeder af Scandinavian Star

 Massalia
Massalia
 Massalia
Massalia
 Scandinavian Star
Scandinavian Star
 Scandinavian Star
Scandinavian Star
 Scandinavian Star
Scandinavian Star
 Candi
Candi



53 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS