Stena Nautica (ex. Niels Klim)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Stena Nautica (ex. Niels Klim)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Stena Nautica (ex. Niels Klim). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

mandag 12. september, 1983
Kontraheret ved Nakskov værft som nybygning nr. 234.

onsdag 21. november, 1984
Køllagt i dok 3 på Nakskov værft.

tirsdag 14. maj, 1985
Navngivet Niels Klim af Birgit Brejnrod, gift med Kalundborgs borgmester.

onsdag 29. maj, 1985
Søsat (på grund af arbejdsmarkedskonflikt ikke søsat ved navngivning).

onsdag 29. maj, 1985 - onsdag 23. oktober, 1985
I dok fra 29. maj kl. 14.30 til 23. oktober kl. 15.45.

onsdag 23. oktober, 1985 - torsdag 6. februar, 1986
Færdiggørelse af skibet.

torsdag 6. februar, 1986 - mandag 17. februar, 1986
I dok fra 6. februar kl. 16.15 til 17. februar kl. 16.00.

mandag 17. februar, 1986 - onsdag 19. februar, 1986
Færdiggørelse af skibet.

onsdag 19. februar, 1986
Der blev luftet en ide om at ændre i skibet, så det fik to porte og dermed kunne ekspedere biler til og fra to dæk samtidigt, men det blev ikke til noget.

onsdag 19. februar, 1986 - onsdag 2. april, 1986
Færdiggørelse af skibet.

torsdag 3. april, 1986
Afgået værftet om morgenen.

torsdag 3. april, 1986 - mandag 7. april, 1986
Prøvetur.

mandag 7. april, 1986
Ankom til Århus for første gang.

mandag 21. april, 1986 - lørdag 26. april, 1986
Formentlig instruktion og uddannelsessejlads.

søndag 27. april, 1986 - torsdag 15. maj, 1986
Indsat mellem Århus og Kalundborg i stedet for Peder Paars.

søndag 18. maj, 1986 - onsdag 21. maj, 1986
Indsat mellem Århus og Kalundborg i stedet for Prinsesse Elisabeth.

fredag 23. maj, 1986
Anvendt til præsentation med 8.600 gæster ombord og personalefest i Aalborg.

lørdag 24. maj, 1986 - søndag 25. maj, 1986
Anvendt til præsentation ved Langelinie i København med 19.616 gæster ombord i de to dage.

mandag 26. maj, 1986
Anvendt til præsentation og personalefest i Kalundborg.

tirsdag 27. maj, 1986
Anvendt til præsentation og personalefest i Århus. Personalefesten måtte afsluttes kl. 24.00, da færgen på grund af kollisionen på Storebælt skulle indsættes i fart kl. 01.00 natten efter.

onsdag 28. maj, 1986 - lørdag 31. maj, 1986
Indsat mellem Århus og Kalundborg i stedet for Prinsesse Elisabeth.

søndag 1. juni, 1986 - tirsdag 18. november, 1986
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 18. november, 1986 - onsdag 19. november, 1986
Aarhus værft.

onsdag 19. november, 1986 - søndag 17. maj, 1987
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 18. maj, 1987 - onsdag 27. maj, 1987
Aarhus værft.

mandag 18. maj, 1987 - onsdag 27. maj, 1987
Aarhus værft.

torsdag 28. maj, 1987 - fredag 17. juli, 1987
I fart Århus-Kalundborg.

fredag 17. juli, 1987 - lørdag 18. juli, 1987
kompasrettet.

lørdag 18. juli, 1987 - lørdag 12. december, 1987
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 12. december, 1987 - søndag 13. december, 1987
Aarhus værft.

søndag 13. december, 1987 - lørdag 13. maj, 1989
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 14. maj, 1989 - lørdag 3. juni, 1989
Færgen sejlede Peder Paars ture, da denne var på værft i Nakskov den 16-30. maj.

søndag 4. juni, 1989 - fredag 26. januar, 1990
I fart Århus-Kalundborg.

fredag 26. januar, 1990
Påsejlede mole i Kalundborg havn og stødte på grund i hårdt vejr.

fredag 26. januar, 1990 - onsdag 2. maj, 1990
I fart Århus-Kalundborg.

onsdag 2. maj, 1990
Aftalt solgt til Stena Line.

onsdag 2. maj, 1990 - fredag 1. juni, 1990
I fart Århus-Kalundborg.

fredag 1. juni, 1990
Kompasrettet.

fredag 1. juni, 1990 - søndag 25. november, 1990
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 26. november, 1990 - fredag 7. december, 1990
Aarhus værft.

fredag 7. december, 1990 - onsdag 22. maj, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

onsdag 22. maj, 1991
Ud af fart efter ankomst til Århus kl. ca. 04.15.

onsdag 22. maj, 1991
Forhalet til

onsdag 22. maj, 1991
Sidste sejlads på Århus-Kalundborg.

onsdag 22. maj, 1991 - fredag 24. maj, 1991
Aarhus værft for salgsdokning.

onsdag 29. maj, 1991
Anmeldt solgt til Stena Nautica Ltd. (Sealink U.K. Ltd. Sealink, Stena Line, Hamilton og skiftet navn til Stena Nautica Registreret solgt til Stena Nautica Ltd. (Sealink U.K. Ltd. Sealink, Stena Line, Hamilton) og skiftet navn til Stena Nautica af Bermuda.

fredag 31. maj, 1991
Fotograferet hvidmalet i Århus havn som Stena Nautica.

fredag 5. juli, 1991
Ankommet til Svendborg værft som Stena Nautica.

fredag 5. juli, 1991 - januar, 1992
Oplagt ved Svendborg værft.

januar, 1992
Sidst i januar blev det meddelt, at skibet i marts skulle indsættes på en rute fra Rosslake/Pembroke i England, og til Dublin/Holyhead i Irland, chartret af rederiet B & I Line (Irish Continental Group plc. (Irish Ferries)) på en 3 års charter.

onsdag 29. januar, 1992 - onsdag 25. marts, 1992
Ombygget, hængedæk indbygget og generel renovering ved Svendborg værft.

onsdag 25. marts, 1992
Ca. denne dato forlod skibet Svendborg som Isle og Innisfree.

onsdag 1. april, 1992 - mandag 3. maj, 1993
I fart mellem Rosslare og Pembroke.

mandag 3. maj, 1993 - november, 1994
I fart mellem Holyhead og Dublin.

november, 1994
Vedligehold i Birkenhead.

november, 1994 - tirsdag 14. februar, 1995
I fart mellem Holyhead og Dublin (Dun Laoghaire).

tirsdag 14. februar, 1995 - marts, 1995
I fart mellem Rosslare og Pembroke.

marts, 1995 - mandag 24. april, 1995
På værft i Dunkerque. Under opholdet her overført til Stena Nautica Line Ltd. (Lion Ferry AB), Halmstad og skiftet navn til Lion King.

mandag 24. april, 1995 - torsdag 27. april, 1995
Forsejlet fra Dunkerque til Grenå med DSB-maskinchef ombord til instruktion.

torsdag 27. april, 1995 - fredag 28. april, 1995
Forsejlet fra Grenå til Halmstad og derefter videre til værft i Landskrona med DSB-maskinchef og DSB-skibsfører ombord til instruktion.

fredag 28. april, 1995 - maj, 1995
Istandsat af Øresundsværftet i Landskrona.

torsdag 11. maj, 1995 - tirsdag 30. april, 1996
I fart mellem Grenå og Hundested.

tirsdag 30. april, 1996 - maj, 1996
I fart mellem Grenå og Hundested.

maj, 1996
På værft i Landskrona skiftet navn til Stena Nautica, med hjemsted i Hamilton.

mandag 24. juni, 1996 - tirsdag 17. september, 1996
I fart mellem Algeciras og Tanger.

juni, 1996
Chartret til Cia. Transmediterranean, Madrid.

tirsdag 1. oktober, 1996
Ankom til Dunkerque og blev lagt op (bortset fra enkelte korte rejser).

december, 1997 - søndag 31. januar, 1999
Skulle i et års tid have sejlet på Grenå-Halmstad ruten.

mandag 1. februar, 1999 - 1999
I fart mellem Grenå og Varberg.

1999
Overført til Stena Sphere AB (Stena Line), Hamilton.

1999 - november, 2001
I fart mellem Grenå og Varberg.

november, 2001
Overført til svensk flag med hjemsted i Gøteborg og nu ejet af Stena Rederi AB, Göteborg (Stena Nautica Ltd. (Stena Line Scandinavia AB)).

december, 2001 - april, 2002
Ombygget med et ekstra trailerdæk ved Øresundsværftet i Landskrona og med mindre passagerkapacitet for 70 millioner svenske kroner.

april, 2002 - mandag 16. februar, 2004
I fart mellem Grenå og Varberg.

mandag 16. februar, 2004
På rejse fra Grenå til Varberg kolliderede færgen kl. 04.40 med det polske fragtskib Joanna 10 sømil fra Varberg. Færgen fik vandfyldt maskinrum og hjælpemaskinrum, med i alt ca. 3.000 kubikmeter vand i skibet, men takket være opdelingen i sektioner (læk-stabilitet) kunne færgen holdes flydende, og blev bjærget ind til Varberg. Hullerne i skibssiden blev svejset til, vandet pumpet ud og lastbilerne losset. Alle passagerer blev evakueret til søs via slidske-systemet. Megen ros til færgens besætning for evakuerings-indsatsen.

februar, 2004
Slæbt til Cityværftet i Gøteborg for inspektion og midlertidige reparationer.

februar, 2004 - søndag 20. juni, 2004
Enedelig repareret på Remontowa-værftet i Gdansk.

torsdag 24. juni, 2004 - januar, 2012
I fart mellem Grenå og Varberg (bortset fra værftsbesøg).

januar, 2012
På værft ved Götaverkan, Cityvarvet.

januar, 2012 - onsdag 4. september, 2013
I fart mellem Grenå og Varberg.

torsdag 24. januar, 2013
Undervejs på nat-afgangen fra Grenå til Varberg udbrød der brand i en lastbil på øverste vogndæk. Der var 77 passagerer og 40 besætningsmedlemmer om bord. Der var ingen tilskadekomne. Branden blev slukket, og Stena Nautica kunne selv sejle til Varberg. Sejladsen blev genoptaget dagen efter.

onsdag 4. september, 2013
Udchartret til DONG og anvendt som kongeskib ved indvielsen af Anholt Vindmøllepark, ombord var Hendes Majestæt Dronningen, Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen og statsministeren.

onsdag 4. september, 2013 - mandag 7. juli, 2014
I fart mellem Grenå og Varberg.

tirsdag 8. juli, 2014
Under udsejling fra Grenå kort efter midnat ramte Stena Nautica sydmolen kl. ca. 00.40. Færgen gik straks i havn igen. Der var 156 passagerer og 58 besætningsmedlemmer om bord. Ingen kom til skade. Alle passagerer og gods forlod færgen.

tirsdag 8. juli, 2014 - onsdag 9. juli, 2014
Revnen på 5 meters længde og 20 centimeters bredde repareredes midlertidigt i Grenå, men færgen måtte på værft for endelig udbedring, efter at maskinrummet var tømt og rengjort.

onsdag 9. juli, 2014 - torsdag 10. juli, 2014
Bugseret fra Grenå kl. 20.28 af Svitzer Bjørn, Svitzer Nerthus og Bestla til Fayard på Lindø med ankomst ca. kl. 10.44. I dok straks efter ankomst.

torsdag 10. juli, 2014 - onsdag 30. juli, 2014
Repareret på Fayard, Lindø.

onsdag 30. juli, 2014
Forsejlet fra Lindø kl. 06.56 med ankomst til Varberg kl. 16.47.

torsdag 31. juli, 2014
I fart på Grenå-Varberg med afgang fra Varberg kl. 08.05.

torsdag 31. juli, 2014 - lørdag 6. september, 2014
I fart mellem Grenå og Varberg.

lørdag 6. september, 2014
Udchartret til en sejlads mellem Grenå og Hundested i anledning af at det var 80 år siden ruten åbnede.

lørdag 6. september, 2014 - søndag 22. november, 2015
I fart mellem Grenå og Varberg (bortset fra værftsbesøg).

søndag 22. november, 2015
Jack-up platformen Sea Worker, som er udstyret med kran og anvendes ved vindmøllebyggerier, var fortøjet i Grenå havn, men rev sig løs i den stærke blæst. Sea Worker drev over i Stena Nautica, som lå i færgelejet. Det varede nogen tid, før prammen kunne bugseres væk, og Stena Nautica måtte aflyse en dobbelttur. Ingen kom til skade, men færgen fik en mindre bule.

søndag 22. november, 2015 - lørdag 7. december, 2019
I fart mellem Grenå og Varberg (bortset fra værftsbesøg).

lørdag 30. marts, 2019
Forsejlet til Lindø for værftsophold og dokning hos Fayard.

fredag 12. april, 2019
Dokkede ud kl. ca. 16.15. Forsejlet til Grenå, klar til idriftssættelse efter weekenden.

lørdag 7. december, 2019
Forsejlet til Halmstad for at afprøve det nye leje der, og for at kaptajnerne kunne få lodscertifikat til Halmstad.
Afgang Grenå kl. 00.40, ankomst Halmstad kl. 06:40 (sejltid 6 timer).
Afgang Halmstad kl. 07.00, ankomst Halmstad kl. 07.50.
Afgang Halmstad kl. 19.00, ankomst Grenå kl.00.05 (sejltid 5 timer 5 minutter).

lørdag 7. december, 2019 - lørdag 11. januar, 2020
I fart mellem Grenå og Varberg.

lørdag 11. januar, 2020
Ankom tidligt om morgenen til Halmstad for at afprøve det nye leje der.

lørdag 11. januar, 2020 - fredag 31. januar, 2020
I fart mellem Grenå og Varberg.

lørdag 1. februar, 2020
Første tur på Grenå - Halmstad: Afgang Grenå kl. 8.37, ankomst Hamlstad kl. 12.50. Afgang Halmstad kl. 16.05, ankomst Grenå kl. 20.35.

lørdag 1. februar, 2020 - onsdag 24. februar, 2021
I fart mellem Grenå og Halmstad.

onsdag 24. februar, 2021
Forsejlet fra Halmstad til Landskrona kl. 07.05 - 12.00. Direkte i dok.

onsdag 24. februar, 2021 - onsdag 10. marts, 2021
På værft i Landskrona, Sverige.

onsdag 10. marts, 2021
Dokket ud og forsejlet fra Landskrona kl. 12.00 til Halmstad ankomst kl. 19.50.

onsdag 10. marts, 2021 -
I fart mellem Grenå og Halmstad.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Stena Nautica (ex. Niels Klim)



Oprettet: 14. september 2021. Senest revideret: 15. september 2021.
47 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS