Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder
Generelle informationer om MenjaDenne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Menja. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.
Kontraheret af S.F.D.S. af 1991 A/S ved Svendborg Værft for 37,5 mio. kr. med byggenummer 211.
Svendborg Værft gik konkurs.
Kontrakten solgt til Morsø Værft A/S, Nykøbing Mors med byggenummer 203. Morsø lejede så faciliteter i Svendborg til at bygge færgen.
fredag 26. september, 1997
Anmeldt begæring om optagelse af skib under bygning i Skibsregistret.
mandag 29. september, 1997
Registreret begæring om optagelse af skib under bygning i Skibsregistret.
mandag 29. december, 1997
Kølstrakt.
Anmeldt til Skibsregistret at kontrakten er solgt til Morsø Værft A/S.
Registreret i Skibsregistret at kontrakten er solgt til Morsø Værft A/S.
Søsat.
februar, 1998 - marts, 1998
Skroget slæbt til Morsø Værft.
marts, 1998 - lørdag 13. juni, 1998
Færgen færdigbygget på Morsø Værft.
Navngivet Menja af Mia Hougaard, gift med Sydfynske A/S direktør Ole Haugaard.
søndag 28. juni, 1998 - august, 1998
Færgen færdigbygget på Morsø Værft.
Anmeldt til og registreret i Dansk Skibsregister i Søfartsstyrelsen.
Forsejlet fra Morsø Værft i Nykøbing Mors til Esbjerg.
tirsdag 1. september, 1998
Leveret til Sydfynske A/S, Esbjerg. Pris 30.075.000 kr.
tirsdag 1. september, 1998
Indsat på ruten Esbjerg-Fanø.
tirsdag 1. september, 1998 - december, 1998
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Navnet på ejerne ændret til Sydfynske A/S.
december, 1998 - mandag 5. april, 1999
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Færgen fik problemer med azimuth-propellerne og måtte tages ud af drift.
mandag 5. april, 1999 - maj, 1999
Reparerede azimuh-propellerne i Esbjerg.
maj, 1999 - mandag 9. april, 2001
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Anmeldt og registreret at færgen er overført til Scandlines Danmark A/S, Esbjerg for 21.979.057 kroner.
mandag 9. april, 2001 - marts, 2003
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Færgen fik to nye CaterPillar hovedmotorer.
marts, 2003 - mandag 17. december, 2007
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
mandag 17. december, 2007
Solgt til Scandlines Sydfynske A/S, Esbjerg for 12 mio. kr.
mandag 17. december, 2007 - fredag 21. december, 2007
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
fredag 21. december, 2007
Anmeldt solgt til Scandlines Sydfynske A/S, Esbjerg (Nordic Ferry Services A/S, Fanøtrafikken).
fredag 21. december, 2007 - torsdag 27. december, 2007
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
torsdag 27. december, 2007
Registreret solgt til Scandlines Sydfynske A/S, Esbjerg (Nordic Ferry Services A/S, Fanøtrafikken).
torsdag 27. december, 2007 - fredag 14. januar, 2011
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Solgt til Danske Færger A/S, Rønne, Bornholm, anmeldt og registreret denne dag.
fredag 14. januar, 2011 - torsdag 13. december, 2018
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
torsdag 13. december, 2018
Det meddeles, at Danske Færger A/S og Molslinjen A/S er fusioneret med virkning fra 17. december 2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S.
torsdag 13. december, 2018 - tirsdag 29. januar, 2019
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Anmeldt at Danske Færger A/S og Molslinjen A/S er fusioneret med virkning fra 17. december 2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S.
Registreret at Danske Færger A/S og Molslinjen A/S er fusioneret med virkning fra 17. december 2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S.
onsdag 30. januar, 2019 - søndag 1. maj, 2022
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Ud af fart kl. 16.15. Forsejlet til Esbjerg Shipyard. I dok kl. 16.33.
søndag 1. maj, 2022 - mandag 9. maj, 2022
I Esbjerg Shipyard's dok.
Ud af dok kl. 13.22, var tilbage på oplæggerplads kl. 13.40.
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Kl. 10.43, få øjeblikke før Grotte skulle lægge til i færgelejet i Nordby, svigtede den ene løftecylinder på landrampen. Det medførte, at det hjørne af rampen, der er nærmest Esbjerg, faldt ned i havnebassinet. Senere faldt hele den yderste ende af rampen ned i vandet, så den kilede sig fast i træværket. Uheldet medførte, at der ikke kunne overføres køretøjer. Efter ca. 1½ time blev sejlads med passagerer genoptaget af Grotte og Menja, mens Fenja assisterede ved reparationsarbejdet, der var afsluttet dagen efter kl. 17.30.
Første afgang med biler fra Fanø kl. 17.54.
Indstillet kl. 09.30 - kl. 15.30 på grund af lavvande.
Atter i fart kl. 08.55. Herefter normal sejlads. Trefærgesejlads en del af dagen.
Oprettet: 6. juni 2023. Senest revideret: 21. oktober 2023.