Lopi (ex. European Gateway)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Lopi (ex. European Gateway)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Lopi (ex. European Gateway). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

197?
Kontraheret ved Schichau Unterweser AG, Bremerhaven.

1975
Indsat på Felixstowe-Europoort, Holland.

onsdag 4. juni, 1975
Leveret som European Gateway til Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England.

1980
Indsat på Felixstowe-Europoort, Holland

1980
Forlænget ved Amsterdamsche Droogdok Mij., Amsterdam, Holland.

1980 - 1982
Indsat på Felixstowe-Europoort, Holland.

søndag 19. december, 1982
Kollideret med Speedlink Vanguard ved ankomst til Harwich og sank kort efter ud for Felixstowe. Der var 70 personer ombord, heraf halvdelen passagerer, 6 omkom.

lørdag 26. februar, 1983
Færgen var blevet bjærget af hollandske Wijsmuller og blev slæbt til Felixstowe.

1983
Oplagt i Felixstowe og Amsterdam.

1983
Solgt til Clorinda Navigation Co., Limassol, Cypern.

1983
Bugseret til Perama i Grækenland.

1983 - 1984
Genopbygget i Perama, Grækenland.

1984
Omdøbt til Flavia.

1984 - 1987
Indsat på overfarten Ancona-Igoumenitsa-Patras for Anco Ferries.

1987
Oplagt (efter rederiets konkurs).

1988
Solgt til GT-Link, Nassau, Bahamas (Rederi Sea Link AB, Nacka, Sverige). Omdøbt til "Travemünde Link I". Ombygget ved Nakskov Skibs Enterprise A/S, Nakskov.

1988
Omdøbt til "Travemünde Link".

1988 - 1995
Indsat på overfarten Gedser-Travemünde.

1991 - 1992
Oplagt i Nakskov.

1992
Solgt til R-L Shipping Ltd., Douglas, Isle of Man. Omdøbt til "Rostock Link".

1992 - onsdag 15. maj, 1996
Indsat på overfarten Gedser-Rostock for Europa Linien.

onsdag 15. maj, 1996
Europa Linien med denne færge solgt til DSB Rederi A/S, København.

onsdag 15. maj, 1996 - lørdag 10. august, 1996
Indsat på overfarten Gedser-Rostock.

lørdag 10. august, 1996
Skadet lørdag morgen.

lørdag 10. august, 1996 - ca. mandag 19. august, 1996
På Rostock værft.

ca. mandag 19. august, 1996 - onsdag 1. januar, 1997
Indsat på overfarten Gedser-Rostock.

onsdag 1. januar, 1997
DSB Rederi A/S skiftet navn til: Scandlines A/S.

onsdag 1. januar, 1997 - onsdag 25. marts, 1998
Indsat på overfarten Gedser-Rostock.

torsdag 26. marts, 1998 - lørdag 25. april, 1998
Var i Nakskov.

1998 - tirsdag 9. juni, 1998
Indsat på ruten Aarhus-Liepaja som godsfærge for Scandlines Baltic A/S (Amber Line).

tirsdag 9. juni, 1998
Meldes fotograferet denne dag i Århus.

tirsdag 9. juni, 1998 - lørdag 29. august, 1998
Indsat på ruten Århus-Liepaja som godsfærge for Scandlines Baltic A/S (Amber Line).

lørdag 29. august, 1998
Sejlede fra Århus denne dag. Sejlet på en rute til Baltikum.

lørdag 29. august, 1998 - onsdag 23. december, 1998
Indsat på ruten Århus-Liepaja som godsfærge for Scandlines Baltic A/S (Amber Line).

onsdag 23. december, 1998
Oplagt i Århus, bassin 2, kaj 27.

onsdag 23. december, 1998 - tirsdag 27. april, 1999
Indsat på ruten Århus-Liepaja som godsfærge for Scandlines Baltic A/S (Amber Line).

tirsdag 27. april, 1999 - fredag 30. april, 1999
Set i Århus en af disse dage, hvor færgen foretog prøveanløb af Scandlines (Ask/Urd-leje) med henblik på indsættelse på Århus-Kalundborg.

fredag 30. april, 1999 - søndag 13. juni, 1999
Formentlig indsat på ruten Århus-Liepaja som godsfærge for Scandlines Baltic A/S (Amber Line).

mandag 14. juni, 1999
Indsat på Århus-Kalundborg med artistnavnet "Kalundborg Link".

mandag 14. juni, 1999 - lørdag 3. juli, 1999
I fart Århus-Kalundborg, 2 dobbeltture på mandage-fredage og nat efter samt 1 dobbelttur nat efter søndage.

lørdag 3. juli, 1999
Fotograferet i lejet i Århus for tilpasning af rampe, muligvis agterrampen til øverste dæk.

lørdag 3. juli, 1999 - oktober, 1999
I fart Århus-Kalundborg, 2 dobbeltture på mandage-fredage og nat efter samt 1 dobbelttur nat efter søndage.

oktober, 1999
Solgt til græsk rederi for videre drift som passager- og bilfærge med levering i januar 2000.

oktober, 1999 - fredag 3. december, 1999
I fart Århus-Kalundborg, 2 dobbeltture på mandage-fredage og nat efter samt 1 dobbelttur nat efter søndage.

fredag 3. december, 1999
Efter ankomst til Kalundborg kl. 16.05 oplagt, formentlig på grund af den orkan der ramte Danmark den dag.

lørdag 4. december, 1999
Forhalet i Kalundborg havn fra kl. 10.45 til kl. 11.20. Forsejlet fra Kalundborg kl. 14.57, tog lods kl. 18.13, ankom Fredericia værft kl. 19.00.

søndag 5. december, 1999
Forsejlet fra Fredericia kl. 12.00, Århus ankom kl. 15.56.

søndag 5. december, 1999 - fredag 17. december, 1999
I fart Århus-Kalundborg, 2 dobbeltture på mandage-fredage og nat efter samt 1 dobbelttur nat efter søndage.

fredag 17. december, 1999 - søndag 19. december, 1999
Oplagt fra fredag morgen kl. 06.39 til søndag aften kl. 21.44.

søndag 19. december, 1999 - torsdag 23. december, 1999
I fart Århus-Kalundborg, 2 dobbeltture på mandage-fredage og nat efter samt 1 dobbelttur nat efter søndage.

torsdag 23. december, 1999
Ud af fart efter ankomst til Århus kl. 20.12.

torsdag 23. december, 1999 - søndag 26. december, 1999
Oplagt i Århus på grund af julen.

søndag 26. december, 1999 - torsdag 30. december, 1999
I fart Århus-Kalundborg, 2 dobbeltture på mandage-fredage og nat efter samt 1 dobbelttur nat efter søndage.

torsdag 30. december, 1999 - fredag 31. december, 1999
Sidste tur på Århus-Kalundborg, Århus afgang kl. 21.34, Kalundborg ankom kl. 00.52, Kalundborg afgang kl. ?, Aarhus ankom kl. ?.

fredag 31. december, 1999 - søndag 2. januar, 2000
Oplagt i Århus på grund af nytåret og ophør af sejlads med denne færge på denne rute.

søndag 2. januar, 2000
Forsejlet fra Århus kl. 09.10, taget lods kl. 14.54, ankom i dokgrav i Nakskov kl. 16.40.

søndag 2. januar, 2000 - fredag 7. januar, 2000
Lå i Nakskov.

fredag 7. januar, 2000
Solgt til Panama selskab, der er etableret af Oshiano Naftiliaki i Piræus. Skal sejle på rute: Patras-Brindisi, ifølge Søfart denne dag.

fredag 7. januar, 2000 - onsdag 12. januar, 2000
Lå i Nakskov.

onsdag 12. januar, 2000
Solgt til Agoudimos Lines, Piræus, Grækenland og registreret hos Naf Trading SA, Nassau, Bahamas, og overtaget af det nye rederi kl. 15.00 denne dag.

onsdag 12. januar, 2000 - torsdag 13. januar, 2000
Lå i Nakskov.

torsdag 13. januar, 2000
Nyt navn Penelope A af Nassau påmalet færgen denne dag.

torsdag 13. januar, 2000 - lørdag 15. januar, 2000
Lå i Nakskov.

lørdag 15. januar, 2000
Færgen afgik kl. 09.45 efter problemer med at lukke bovport på grund af man havde forsøg at lukke den mens skalkepalerne var ude. Passeret Hestehoved kl. 10.10.

2000 - juli, 2005
Indsat på overfarten Igoumenitsa-Brindisi for Agoudimos Lines.

juli, 2005
Omdøbt til Penelope og overført til græsk flag.

juli, 2013
Solgt til ophugning.

mandag 15. juli, 2013
Ankom på slæb til Aliaga i Tyrkiet som Lopi.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Lopi (ex. European Gateway)



Oprettet: 4. september 2021. Senest revideret: 5. september 2021.
26 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS