Patra

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 262.

Bestilt: 11. januar, 1939.
Kølstrakt: 14. november, 1939.
Søsat: 20. juni, 1940.
Leveret: 19. januar, 1941.

Status: Forlist.

Navne

Kronprins Frederik (19. juni, 1941 - 16. maj, 1976)
Patra (16. maj, 1976 - 24. december, 1976)

Ruter

Esbjerg - Harwich (26. maj, 1946 - 19. april, 1953)
Esbjerg - Harwich (23. april, 1954 - juni, 1964)
Esbjerg - Newcastle (26. juni, 1964 - 11. september, 1965)
København - Tórshavn - Klagsvig - Trangisvaag - Reykjavik (15. januar, 1966 - 5. oktober, 1970)
Esbjerg - Newcastle (10. juni, 1966 - 11. september, 1966)
København - Tórshavn - Klagsvig - Trangisvaag (5. oktober, 1970 - 1972)
Esbjerg - Newcastle - Tórshavn (1972 - 7. september, 1974)
Pilgrimsskib (16. maj, 1976 - 24. december, 1976)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (19. juni, 1941 - 4. marts, 1971)
Charter: Carlsberg, Birmingham, England (17. september, 1963 - 24. september, 1963)
Charter: Kungliga Automobilklubben, Stockholm, Sverige (24. maj, 1965 - 1. juni, 1964)
DFDS A/S, Danmark (4. maj, 1971 - 10. marts, 1976)
Arab Navigation Co, Ægypten (10. marts, 1976 - 24. december, 1976)

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 19. juni, 1941
Kronprins Frederik blev leveret til DFDS, men blev oplagt i København, da nogle vigtige maskindele manglede for at forhindre, at skibet skulle blive beslaglagt af tyskerne.

mandag 5. november, 1945 - tirsdag 6. november, 1945
Bugseret fra København til Helsingør for endelig færdiggørelse.

mandag 11. marts, 1946
Forsejlet fra Helsingør til København.

lørdag 16. marts, 1946
Prøvesejlads.

torsdag 21. marts, 1946
Prøvesejlads.

torsdag 23. maj, 1946
Afsejlede fra København mod Esbjerg.

lørdag 25. maj, 1946
Endelig aflevering til DFDS i Esbjerg.

lørdag 14. september, 1946
Afsejlede fra Esbjerg efter montering af radar af fabrikatet Metropolitan Vickers Electrical Export Co. Ltd.. Kronprins Frederik skal være det første danske skib, der blev udstyret med radar.

søndag 19. april, 1953
Brand ombord under ophold i Harwich.

mandag 20. april, 1953
Kæntrede efter branden.

onsdag 26. august, 1953
Hævet af The Liverpool and Glasgow Salvage Association og nødtørftigt repareret.

søndag 13. september, 1953 - fredag 18. september, 1953
Bugseret fra Harwich til Helsingør af slæbebådene Superman og Seaman. Herefter repareret ved Helsingør værft.

tirsdag 20. april, 1954
Prøvesejlads efter genopbygning.

fredag 23. april, 1954
Afleveret til DFDS.

1971
Ombygget til enkeltklasseskib.

onsdag 10. marts, 1976
Solgt til Arab Navigation Co., Suez.

tirsdag 16. marts, 1976
Overtaget i Frederikshavn af Arab Navigation Co.

fredag 24. december, 1976
På vej fra Jeddah til Sues med pilgrimsrejsende udbrød der brand om bord. Færgen sank med tab af 102 menneskeliv.

Søsterskibe

Alkyon (ex. Kronprinsesse Ingrid)

Supplerende oplysninger

Design

Kay Fisker: indretning

Kendingssignal

OZHW (juni, 1941 - marts, 1976)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juni, 1941 - maj, 1976)
Ægypten's flagÆgypten's flag
Ægypten (maj, 1976 - december, 1976)

Hjemsted

Esbjerg (juni, 1941 - maj, 1976)

Dimensioner

Længde overalt: 114,48 m, Bredde: 15,2 m, Dybgang: 5,66 m

Tonnage

BRT: 3895, NRT: 2284, DW: 1720

Kapacitet

358 passagerer, 302 køjepladser

Fart

Fart: 20,25 knob

Maskineri

2 stk. B&W diesel, 7100 hk
2 stk. propel (1941 - )
1 stk. tværpropel i bov (1965 - )

Stabilisator

stabilisator tanksystem (1965 - )

M/F Kronprins Frederiks historie

M/F Kronprins Frederik blev bestilt og bygningen påbegyndt før anden verdenskrig brød ud, men blev først færdiggjort et års tid efter krigens afslutning. Der har været mange dramatiske hændelser i færgens historie. Den første af dem allerede ved stabelafløbningen.

Stabelafløbningen 20. juni 1940 skete ved en fejltagelse et par minutter for tidligt, men forløb ellers som den skulle. Et par timer senere brød en stenbro ved bolværket sammen. Ingen mennesker kom til skade, men der blev slået et kæmpe hul i skibsiden lige over vandlinien.

Selvom M/F Kronprins Frederik ikke var færdiggjort, blev den afleveret til DFDS et år senere. Blandt andet manglede skibets skruer. Måske har netop denne mangel været med til at redde skibet fra besættelsesmagtens beslaglæggelse. M/F Kronprins Frederik blev først endelig færdiggjort og taget i drift et års tid efter krigens afslutning.

Den store brand

Den 19. april 1953 udbrød der brand ombord på M/F Kronprins Frederik. Lykkeligvis skete det, mens skibet lå ved kaj i Harwich, og der var ingen tab af menneskeliv.

Slukningsarbejdet involverede store dele af beredskabet i Harwich, men selvom der gjordes en stor indsats, bredte ilden sig eksplosionagtigt, og slukkedes først dagen efter, da skibet kæntrede og sank. Brandårsagen er aldrig blevet fastslået.

Kronprins Frederik blev senere hævet, og kunne i september bugseres hjem til Danmark, da DFDS havde valgt at købe vraget fra forsikringsselskabet for at få det genopbygget i Helsingør. 18. maj 1954 kunne en fuldstændig istandsat Kronprins Frederik genindsættes på Esbjerg - Harwich.

Afslutning og forlis

Efterhånden blev M/F Kronprins Frederik ligesom søsterskibet Kronprinsesse Ingrid utidssvarende til Englandsruten, og efter en række forskellige opgaver af kortere og længere varighed, blev Kronprins Frederik endelig oplagt og sat til salg sommeren 1974.

Foråret 1976 lykkedes det at sælge skibet til Ægypten, hvor det blev navngivet Patra og indsat som pilgrimskib. Det blev dog en kort indsats, det smukke skib fik her. Juleaftensdag 1974 udbrød en voldsom brand i maskinrummet, mens Patra var på vej fra Jeddah til Suez med pilgrimme. Ilden bredte sig med eksplosionsagtig fart til hele skibet, som sank nogle timer senere. 102 mistede livet ved forliset. Det blev senere fastslået, at brandårsagen sandsynligvis var en brændstoflækage.

Billeder af Patra

Oprettet: 18. januar 2008. Senest revideret: 29. december 2019.