Alkyon (ex. Kronprinsesse Ingrid)

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 289.
IMO nummer: 5197016.

Bestilt: 21. august, 1946.
Kølstrakt: 23. maj, 1947.
Søsat: 16. januar, 1948.
Leveret: 2. juni, 1949.

Status: Ophugget.

Navne

Kronprinsesse Ingrid (2. juni, 1949 - 29. maj, 1969)
Copenhagen (29. maj, 1969 - 8. november, 1969)
Mimika L (8. november, 1969 - 1978)
Alkyon (1978 - 10. juni, 1985)

Ruter

Esbjerg - Harwich (13. juni, 1949 - 1966)
Jævnligt afløserfærge på København - Oslo (november, 1949 - 1964)
Krydstogter (1966)
Esbjerg - Harwich (1967 - 1968)
København - Halmstad (31. maj, 1969 - 31. august, 1969)
Piræus - Mykonos - Patmos - Leros - Kalymnos - Kos - Rhodos (1970 - 1977)
Piræus - Rhodos (1982)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (2. juni, 1949 - 29. maj, 1969)
Rederi- og Handelsselskabet Montana A/S, København, Danmark (29. maj, 1969 - 8. november, 1969)
Costas Spyrou Latsis, Piræus, Grækenland (8. november, 1969 - 1976)
Dodekanissos Shipping Enterprise, Piræus, Grækenland (1976 - 1978)
Astir Shipping Enterprise Co., Piræus, Grækenland (1978 - 1980)
Dimitros Ventouris, Piræus, Grækenland (1980 - 23. april, 1985)

Søsterskibe

Patra (ex. Kronprins Frederik)

Supplerende oplysninger

Design

Kay Fisker: indretning

Kendingssignal

OULZ (2. juni, 1949 - 8. november, 1969)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2. juni, 1949 - 8. november, 1969)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (8. november, 1969 - 1985)

Hjemsteder

Esbjerg (2. juni, 1949 - 29. maj, 1969)
København (29. maj, 1969 - 8. november, 1969)
Piræus (8. november, 1969 - 1985)

Dimensioner

Længde overalt: 114,48 m, Bredde: 15,2 m, Dybgang: 5,66 m

Tonnage

BRT: 3968, NRT: 2292, DW: 1967

Kapacitet

334 passagerer, 294 køjepladser (1949)
334 passagerer, 294 køjepladser, 20 personbiler (1969)

Fart

Fart: 20,5 knob

Maskineri

2 stk. 1050-VF-90 B&W diesel, 7100 bhk
2 stk. propel

En moderne udgave af søsterskibet

M/F Kronprinsesse Ingrid var i det store og hele en kopi af søsterskibet MV Kronprins Frederik. Skibene er bygget efter samme tegninger, og fremstod ens i udseende og indretning. Men da Kronprinsesse Ingrid er bygget nogle år senere, benyttede man moderne teknikker. Som den væsentligste forskel blev der både nittet og svejset på Kronprinsesse Ingrid, mens Kronprins Frederik udelukkende blev nittet. Dette betyder, at selvom motorerne var identiske, kunne Kronprinsesse Ingrid præstere en marchfart på 20,5 knob mod Kronprins Frederiks 20,25. Dette skyldes at de sparede nitter gjorde skibet et par hundrede ton lettere.

Kronprinsesse Ingrid blev indsat på Esbjerg - Harwich sommeren 1949.

Brande, kollisioner og grundstødning samt videre skæbne

Med tankerne på den brand, der raserede søsterskibet Kronprins Frederik i 1953, var der alvorlig stemning, da der 20. juli 1954 udbrød brand på Kronprinsesse Ingrids bildæk. Heldigvis var ilden hurtigt slukket, og der var ingen fare for de ombordværende. Færgen kunne efter en mindre forsinkelse fortsætte i sin ordinære fartplan.

Allerede året efter, 21. juni 1955 blev Kronprinsesse Ingrid påsejlet af DFDS båden Parkeston i Esbjerg havn. Kronprinsesse Ingrid, der lå ved kaj blev ramt af Parkeston med stor fart. Skibet havde fået blackout. Kollisionen resulterede i et hul i stævnen højt over vandlinien. Efter at hullet noget utraditionelt var lappet midlertidigt med cement kunne Kronprinsesse Ingrid genoptage sejladsen.

I tæt tåge grundstødte Kronprinsesse Ingrid 3. februar 1956 kort efter afgang fra Esbjerg. Skibet kunne dagen efter trækkes flot fra sandbanken uden at have taget skade.

Der udbrød igen brand ombord på Kronprinsesse Ingrid 8. september 1958. Også denne gang blev branden bekæmpet. Et linnedmagasin udbrændte, og nogle kahytter blev røgskadet, men ingen kom til skade. Brandårsagen var muligvis selvantændelse i noget linned, men er aldrig fastslået med sikkerhed.

25. august 1967 kolliderede Kronprinsesse Ingrid med den nyere Winston Churchill kort før indsejling til Esbjerg. Winston Churchill forsøgte at overhale Kronprinsesse Ingrid i det snævre farvand, og det hele endte med, at Kronprinsesse Ingrid tørnede ind i siden på Winston Churchill. Begge skibe skadedes, men ingen kom til skade ved sammenstødet.

Kort efter blev det besluttet at sælge Kronprinsesse Ingrid, der blev oplagt til salg i 1968. Salget blev fuldført i maj 1969, hvorefter det smukke skib fik navnet Copenhagen og tre måneder sejlede mellem København og Halmstad. Man forsøgte at udnytte de svenske toldregler gennem at tilbyde billig overnatning til tørstige svenskere.

Senere på året blev skibet solgt til Grækenland, hvor det under forskellige navne og rederier sejlede frem til 1983. Herefter blev det oplagt og 2 år senere ophugget.

Billeder af Alkyon (ex. Kronprinsesse Ingrid)

Oprettet: 18. januar 2008. Senest revideret: 27. april 2009.