Værft: Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 42.
IMO nummer: 5145582.
Bestilt: 11. december, 1929.
Kølstrakt: 11. marts, 1930.
Søsat: 29. august, 1930.
Leveret: 29. august, 1930.
Status: Ophugget.
Navn
Heimdal (31. oktober, 1930 - 1. oktober, 1975)Ruter
Korsør - Nyborg (1. november, 1930 - 5. september, 1939)
Troppetransport (ca. november, 1944 - 8. marts, 1945)
Korsør - Nyborg (13. juli, 1947 - 8. juni, 1965)
Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (10. juni, 1965 - 24. juni, 1965)
Korsør - Nyborg (25. juni, 1965 - 8. juni, 1966)
Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (14. juni, 1966 - 30. juni, 1966)
Korsør - Nyborg (1. juli, 1966 - 4. juni, 1967)
Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (13. juni, 1967 - 29. juni, 1967)
Korsør - Nyborg (30. juni, 1967 - 23. september, 1967)
Kolby Kås - Kalundborg (196? - 20. juni, 1968)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (21. juni, 1968 - ca. 25. august, 1968)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (13. september, 1968 - 6. oktober, 1968)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (11. oktober, 1968 - 20. oktober, 1968)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (25. oktober, 1968 - 15. december, 1968)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december, 1968 - 30. december, 1968)
Bøjden - Fynshav (9. marts, 1969 - 28. september, 1969)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (3. oktober, 1969 - 16. oktober, 1969)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (17. oktober, 1969 - 28. oktober, 1969)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (31. oktober, 1969 - 12. december, 1969)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december, 1969 - 2. januar, 1970)
Halsskov - Knudshoved (11. januar, 1970 - 2. februar, 1970)
Halsskov - Knudshoved (15. marts, 1970 - 20. marts, 1970)
Bøjden - Fynshav (25. marts, 1970 - 26. april, 1970)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastnings- og afløserfærge) (7. maj, 1970 - 24. juni, 1975)
Hændelser og særlige begivenheder
Se yderligere 950 hændelser for Heimdal
DSB overtog færgen kl. 14.45 i Langelandsbælt.
ca. onsdag 18. oktober, 1944
Skibet tvangsovertaget af den tyske besættelsesmagt i Strib (evt. 17. oktober).
Kl 10.00 overdraget til DSB i Københavns frihavn af en engelsk officer.
søndag 20. januar, 1946 - torsdag 26. juni, 1947
Genopbygget og moderniseret på Svendborg værft.
Fra denne dag eneste bilfærge i normal fart mellem Korsør og Nyborg.
lørdag 23. september, 1967
Sidste sejlads på Korsør-Nyborg overfarten.
søndag 16. juni, 1968 - torsdag 20. juni, 1968
Sejlet kartofler mellem Kalundborg og Samsø (1 dobbelttur dagligt). Sidste sejlads på Kalundborg-Kolby Kås overfarten.
Sidste sejlads på Kalundborg-Kolby Kås overfarten.
Bøjden-Fynshav overfarten, første sejlads på denne overfart.
Sidste sejlads på Storebæltsoverfarterne
Omstationeret fra Storebæltsoverfarterne til Bøjden-Fynshav overfarten.
Sidste dag i fart.
Solgt til H I Hansen i Odense for ophugning.
Udslettet af skibsregistret som ophugget.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen
Se yderligere 950 hændelser for Heimdal
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NJCK (1930 - 1933)
OXHS (1934 - 1975)
Flag
Hjemsted
Korsør (1930 - 1975)
Dimensioner
Længde overalt: 75,67 m, Bredde: 11,8 m, Dybgang: 3,3 m
Tonnage
BRT: 1083, NRT: 373, DW: 138
Kapacitet
600 passagerer, 55 personbiler
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
2 stk. Frichs diesel, 1780 hk
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 30. december 2009. Senest revideret: 1. september 2019.