Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 201.
IMO nummer: 5259400.
Bestilt: 10. juni, 1930.
Kølstrakt: december, 1930.
Søsat: 16. maj, 1931.
Leveret: 15. september, 1931.
Status: Ophugget.
Navn
Nyborg (15. september, 1931 - december, 1979)
Hændelser og særlige begivenheder
Se yderligere 636 hændelser for Nyborg
tirsdag 15. september, 1931
Overtaget af DSB kl. 15.30. Pris 2.880.903,56 kr.
mandag 21. september, 1931
Om morgenen indsat på Korsør-Nyborg overfarten.
tirsdag 23. august, 1949 - tirsdag 30. august, 1949
Indsat på København-Malmö overfarten.
Sidste tur med passagerer.
Nedklasset til godsfærge.
Sidste tur med godsvogne, ankom Korsør kl. ca. 03.00, derefter tom til Nyborg leje 1 for oplægning.
mandag 7. januar, 1980 - ca. torsdag 24. april, 1980
Ophugget af San Juan de Nieva by Desguaces y Salvamentos i Aviles i Spanien. Forventet færdigophugget 24. april 1980.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen
Se yderligere 636 hændelser for Nyborg
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OXGS (15. september, 1931 - december, 1979)
Flag
| Danmark (15. september, 1931 - december, 1979) |
Hjemsted
Nyborg (15. september, 1931 - december, 1979)
Dimensioner
Længde overalt: 102,5 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 4,13 m
Tonnage
BRT: 2555, NRT: 1219
Kapacitet
1500 passagerer, 70 personbiler, 3 jernbanespor, 248 m spor
Fart
Servicefart: 15,5 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 3400 bhk
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 12. februar 2010. Senest revideret: 28. september 2019.