Ragnvald Jarl

Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 123 samt 560.
IMO nummer: 5255521.

Leveret: 22. marts, 1930.

Status: Ophugget.

Navne

Bornholm (22. marts, 1930 - 30. august, 1940)
Ragnvald Jarl (30. august, 1940 - februar, 1956)
Harald Jarl (februar, 1956 - 26. juli, 1956)
Nordland (26. juli, 1956 - 1970)
Suvetar (1970 - 27. april, 1974)

Ruter

Rønne - København (1930 - 1940)
Bergen - Trondheim (30. oktober, 1942 - 27. oktober, 1943)
Trondheim - Tromsø (27. oktober, 1943 - 21. september, 1944)
Bergen - Trondheim og Bergen - Kirkenes (6. juli, 1946 - 1948)
Bergen - Kirkenes (1948 - 1956)
Travemünde - Rønne (sommertrafik) (slutningen af juli, 1956 - ca. 1965)
København - Travemünde og København - Helsingborg (slutningen af juli, 1956 - 1970)
Finland - Gotland (1970 - 1972)
Hotelskib i Rotterdam (1972 - 1974)

Rederier

Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (22. marts, 1930 - 30. august, 1940)
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab A/S, Norge (30. august, 1940 - august, 1956)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (12. september, 1944 - 1945)
Lübeck-Linie AG, Lübeck, Tyskland (august, 1956 - 1970)
Carelia Line Oy, Helsinki, Finland (1970 - 1974)

Hændelser og særlige begivenheder

1930
Bornholm blev bygget på Københavns Flydedok, som i 1927 var blevet overtaget af B&W. Derfor har Bornholm to byggenumre, 123 fra Københavns Flydedok og 560 fra Burmeister & Wain.

sommeren 1940
Oplagt indtil salget til Hurtigruten var afsluttet.

tirsdag 30. juli, 1940
Solgt til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab for 2.065.000 DKK.

søndag 1. september, 1940
Afsejlede fra København mod Fredrikstad Mekaniske Verksted, hvor ombygningen blev ombygget til Hurtigruteskib. Blandt andet blev bildækket, med direkte ombordkørsel fra sideluger, fjernet.

torsdag 21. september, 1944
Ragnvald Jarl blev rekvireret af tyskerne. Skibet nåede aldrig at komme i tysk tjeneste. Det norske værft forhalede ombygningen så længe, at det blev liggende på værft uafbrudt til krigens slutning.

lørdag 27. april, 1974
Ankom til Aviles, Spanien for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NHPW (marts, 1930 - 1933)
OXZE (1934 - august, 1940)
LKNC (august, 1940 - august, 1956)
DJWB (august, 1956 - 1970)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (marts, 1930 - august, 1940)
Norge's flagNorge's flag
Norge (august, 1940 - august, 1956)
Vestyskland's flagVestyskland's flag
Vestyskland (august, 1956 - 1970)
Finland's flagFinland's flag
Finland (1970 - 1974)

Hjemsteder

København (marts, 1930 - august, 1940)
Trondheim (august, 1940 - august, 1956)
Lübeck (august, 1956 - 1970)
Helsinki (1970 - 1974)

Dimensioner

Længde overalt: 77,72 m, Bredde: 11,61 m, Dybgang: 3,47 m

Tonnage

BRT: 1808

Kapacitet

170 passagerer (1930)
470 passagerer, 170 køjepladser, 25 personbiler (1956)

Fart

Fart: 13,5 knob

Maskineri

1 stk. B&W diesel, 1600 bhk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Ragnvald Jarl

Oprettet: 25. marts 2010.