Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 123 samt 560.
IMO nummer: 5255521.
Leveret: 22. marts, 1930.
Status: Ophugget.
Rederier
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (22. marts, 1930 - 30. august, 1940)
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab A/S, Norge (30. august, 1940 - august, 1956)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (12. september, 1944 - 1945)
Lübeck-Linie AG, Lübeck, Tyskland (august, 1956 - 1970)
Carelia Line Oy, Helsinki, Finland (1970 - 1974)
Hændelser og særlige begivenheder
Bornholm blev bygget på Københavns Flydedok, som i 1927 var blevet overtaget af B&W. Derfor har Bornholm to byggenumre, 123 fra Københavns Flydedok og 560 fra Burmeister & Wain.
Oplagt indtil salget til Hurtigruten var afsluttet.
Solgt til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab for 2.065.000 DKK.
søndag 1. september, 1940
Afsejlede fra København mod Fredrikstad Mekaniske Verksted, hvor ombygningen blev ombygget til Hurtigruteskib. Blandt andet blev bildækket, med direkte ombordkørsel fra sideluger, fjernet.
torsdag 21. september, 1944
Ragnvald Jarl blev rekvireret af tyskerne. Skibet nåede aldrig at komme i tysk tjeneste. Det norske værft forhalede ombygningen så længe, at det blev liggende på værft uafbrudt til krigens slutning.
Ankom til Aviles, Spanien for ophugning.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NHPW (marts, 1930 - 1933)
OXZE (1934 - august, 1940)
LKNC (august, 1940 - august, 1956)
DJWB (august, 1956 - 1970)
Flag
| Danmark (marts, 1930 - august, 1940) |
| Norge (august, 1940 - august, 1956) |
| Vestyskland (august, 1956 - 1970) |
| Finland (1970 - 1974) |
Hjemsteder
København (marts, 1930 - august, 1940)
Trondheim (august, 1940 - august, 1956)
Lübeck (august, 1956 - 1970)
Helsinki (1970 - 1974)
Dimensioner
Længde overalt: 77,72 m, Bredde: 11,61 m, Dybgang: 3,47 m
Tonnage
BRT: 1808
Kapacitet
170 passagerer (1930)
470 passagerer, 170 køjepladser, 25 personbiler (1956)
Fart
Fart: 13,5 knob
Maskineri
1 stk. B&W diesel, 1600 bhk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 25. marts 2010.