Sankt Ibb

Værft: Frederikshavn Værft & Flydedok, Frederikshavn, Denmark.
Nybygning nr. 203.
IMO nummer: 5048514.

Søsat: 9. marts, 1935.
Leveret: 9. maj, 1935.

Status: Forlist.

Navne

Sankt Ibb (9. maj, 1935 - 19. juni, 1962)
Bore I (19. juni, 1962 - 5. april, 1968)
Nordö (5. april, 1968 - maj, 1969)
Öland (maj, 1969 - 2. oktober, 1970)
Equa (2. oktober, 1970 - )

Ruter

København - Helsingborg - Mölle (19. maj, 1935 - april, 1940)
København - Malmö (1947 - 1949)
København - Mölle (1949 - 1962)
København - Helsingborg - Mölle (1949 - 1962)
Mariehamn - Stockholm (29. juni, 1962 - 1968)
Oskarshamn - Byxelkrok (juni, 1968 - 1969)
Kalmar - Borgholm (maj, 1969 - 1970)
Napoli - Procida - Ischia (1971 - 19??)

Rederier

Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (9. maj, 1935 - 19. juni, 1962)
Höyrylaiva Oy Bore (Ångfartygs AB Bore), Åbo, Finland (19. juni, 1962 - 5. april, 1968)
Partrederi för MS Nordö, Oskarshamn, Sverige (5. april, 1968 - maj, 1969)
Partrederi för MS Öland, Oskarshamn, Sverige (maj, 1969 - 2. oktober, 1970)
Società Partenopea di Navigazione S.p.A. (SPAN), Napoli, Italien (2. oktober, 1970 - 5. november, 1975)
Compania Regionale Marittima S.p.A. (Caremar), Napoli, Italien (5. november, 1975 - 1980)
Raffaele Savarese, Napoli, Italien (1980)
FILA S.p.A. (Agostino Lauro), Napoli, Italien (1980 - 1991)
Agostino Lauro S.r.L, Napoli, Italien (1991 - 1996)
Monia Lines, Taranto, Italien (1996 - 200?)
Associazione Amici delle Navi a Vapore G. L. Spinelli, Italien (200? - )

Hændelser og særlige begivenheder

16. april, 1935
Bilbrev udstedt, Frederikshavn. Anmeldt 17. april, registreret 9. maj.

26. april, 1935
Målebevis udstedt, København.

8. marts, 1938
Nyt målebevis, København.

april, 1940 - 1945
Oplagt på grund af besættelsen.

25. april, 1949
Nyt målebevis, København.

april, 1968 - maj, 1968
Ombygget til bilfærge med armpe agter. Kapacitet 18 biler.

oktober, 2000
Tilbageholdt i Rina, Sicilien på grund af manglende godkendelser. Derefter oplagt.

oktober, 2003
Solgt til ophugning i Italien.

2004
Equa skulle have været ophugget, men dette blev forhindret, og færgen blev købt af Associazione Amici delle Navi a Vapore G. L. Spinelli, "Foreningen dampskibet G.L. Spinelli´s venner". Foreningen ville restaurere færgen, som blev slæbt til Fiumicini nær Rom.

2008
Equa sank i floden Tiberen ved Fiumicini. Færgen ligger med slagside på et lavvandet sted.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OXYH (9. maj, 1935 - juni, 1962)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (9. maj, 1935 - juni, 1962)
Finland's flagFinland's flag
Finland (juni, 1962 - april, 1968)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (august, 1968 - oktober, 1970)
Italien's flagItalien's flag
Italien (oktober, 1970 - )

Hjemsteder

København (9. maj, 1935 - juni, 1962)
Åbo (juni, 1962 - april, 1968)
Oskarshamn (april, 1968 - november, 1969)
Kalmar (november, 1969 - oktober, 1970)
Napoli (oktober, 1970 - 1996)

Dimensioner

Længde overalt: 54,14 m, Bredde: 10,28 m, Dybgang: 2,73 m

Tonnage

BRT: 626,69, NRT: 291,84 (1935)
BRT: 626,20, NRT: 322,01 (1938)
BRT: 629,88, NRT: 326,37 (1949)

Kapacitet

425 passagerer (1935)
800 passagerer, 18 personbiler (1968)

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

2 stk. 7-cylindret 2-takt Atlas diesel, 1500 hk (1935 - 1967)
2 stk. (?) 6-cylindret Klöckner-Humboldt-Deutz, 1130 hk (1967 - )
2 stk. propel

Billeder af Sankt Ibb

 Sankt Ibb Örnen
Sankt Ibb
Örnen
 Örnen Sankt Ibb
Örnen
Sankt Ibb
 Sankt Ibb
Sankt Ibb
 Sankt Ibb
Sankt Ibb
 Sankt Ibb
Sankt Ibb
 Equa
Equa
 Equa
Equa
 Equa
Equa



Oprettet: 27. marts 2010. Senest revideret: 18. april 2018.
38 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS