Værft: Brødrene Aa AS, Hyen, Norge.
Nybygning nr. 170.
IMO nummer: 8413784.
Leveret: 1984.
Rederier
Brødrene Aa AS, Hyen, Norge (1984 - 1986)
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (1986 - 26. oktober, 1993)
Ulstein Shipping AS, Ulsteinsvik, Norge (26. oktober, 1993 - 4. oktober, 1996)
Charter: Estonian New Line, Tallinn, Estland (juni, 1994 - december, 1994)
Gozo Channel Co. Ltd., Valletta, Malta (4. oktober, 1996 - 30. september, 2002)
Ukendt ejer, Gambia (30. september, 2002 - 30. december, 2002)
Hatrick Enterprise (Pleasure Sports), Banjul, Gambia (30. december, 2002 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Ved færdiggørelsen i 1984 overtog værftet selv hurtigfærgen, der primært blev anvendt til demonstrationssejlads og fremvisning.
Observeret ved Banjul, Gambia, med slagside efter haveri. Videre skæbne ukendt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LNHV3 (26. oktober, 1993 - 4. oktober, 1996)
Flag
| Norge (1984 - 4. oktober, 1996) |
| Malta (4. oktober, 1996 - september, 2002) |
| Gambia (september, 2002 - ) |
Hjemsteder
Tromsø (1986 - oktober, 1993)
Florø (oktober, 1993 - oktober, 1996)
Valletta (oktober, 1996 - 2002)
Banjul (2002 - )
Dimensioner
Længde: 27,93 m, Længde overalt: 32,20 m, Bredde: 11,0 m, Dybde: 3,23 m
Tonnage
BT: 299, NT: 109, DW: 50
Kapacitet
272 passagerer
Fart
Fart: 36 knob
Maskineri
2 stk. 16-cylindret GM diesel, 2644 kW
2 stk. propel
Skrog
katamaran, stål
Billeder af Fjordkongen II
Victoria Express
Victoria Express
Oprettet: 7. april 2010. Senest tjekket: 17. november 2022.