Værft: Swan Hunter Shipbuilders Ltd., England.
Nybygning nr. 10.
IMO nummer: 6910960.
Søsat: 5. marts, 1969.
Leveret: 18. juli, 1969.
Status: Ophugget.
Navne
Vortigern (18. juli, 1969 - 1. april, 1988)
Milos Express (1. april, 1988 - januar, 2000)
Express Milos (juni, 2000 - maj, 2003)Nisos Lemnos (maj, 2003 - december, 2004)
Limon (december, 2004 - 24. januar, 2005)
Ruter
Dover - Dunkerque (jernbanefærge, vintertrafik) (1969 - december, 1979)
Dover - Boulogne (sommertrafik) (31. juli, 1969 - 1978)
Folkestone - Boulogne (1. januar, 1979 - 1984)
Folkestone - Oostende (1982)
Folkestone - Boulogne (27. september, 1984 - januar, 1987)
Dover - Dunkerque (1985 - 1986)
Fishguard - Rosslare (afløserfærge) (januar, 1987)
Dover - Boulogne (1. april, 1987 - 31. maj, 1987)
Newhaven - Dieppe (afløserfærge) (6. august, 1987 - september, 1987)
Folkestone - Boulogne (afløserfærge) (oktober, 1987 - januar, 1988)
Dun Laoghaire - Holyhead (godsfærge) (7. marts, 1988 - 10. marts, 1988)
Sejlads i det græske øhav (maj, 1988 - 2004)
Rederier
British Transport Commission, London, England (18. juli, 1969 - 1. januar, 1979)
Sealink UK Ltd, London, England (1. januar, 1979 - 27. juli, 1984)
Sea Containers Ltd., London, England (27. juni, 1984 - 1. april, 1988)
Charter: Townsend Thoresen, England (1. april, 1987 - 31. maj, 1987)
Lindos Lines SA, Piræus, Grækenland (1. april, 1988 - 12. november, 1999)
Minoan Flying Dolphins Maritime S.A., Piræus, Grækenland (12. november, 1999 - maj, 2003)
Charter: Hellas Ferries, Piræus, Grækenland (januar, 2000 - 2003)
Saos Ferries S.A., Grækenland (maj, 2003 - oktober, 2004)
Hændelser og særlige begivenheder
Brand i maskinrummet. Taget ud af drift i fire uger for reparation.
torsdag 4. marts, 1982 - lørdag 6. marts, 1982
Grundstødte på en lav mole ved Oostende. Blev trukket fri to dage senere. Gik i havn i Oostende for at bilerne kunne køre fra borde, hvorefter forgen blev dokket for at undersøge skadens omfang.
I fart igen efter reparation i Amsterdam.
Solgt til ophugning i Indien.
Færgen blev sejlet op på stranden ved Alang, Indien for ophugning.
Supplerende oplysninger
Flag
| Storbritannien (18. juli, 1969 - 1. april, 1988) |
| Grækenland (1. april, 1988 - december, 2004) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (december, 2004 - januar, 2005) |
Hjemsteder
London (18. juli, 1969 - april, 1988)
Piræus (april, 1988 - december, 2004)
Kingstown (december, 2004 - januar, 2005)
Dimensioner
Længde overalt: 114,61 m, Bredde: 19,23 m, Dybgang: 4,1 m
Tonnage
BRT: 4797, NRT: 2114, DW: 908
Kapacitet
1000 passagerer, 48 køjepladser, 240 personbiler, 4 jernbanespor, 366 m spor
Fart
Servicefart: 19,5 knob
Maskineri
2 stk. 16-cylindret PC2V 450 Crossley Pielstick diesel, 14560 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
En moderne færge
Vortigern var på flere områder først med ny teknologi på kanalen. Den var den første af British Railways færger på kanalen, der var dieseldrevet, og den var den første færge i Dover, der havde propeller med justerbare skrueblade. Endvidere var Vortigern den første Dover-færge med bovport.
Billeder af Express Milos

Vortigern

Express Milos
Oprettet: 7. april 2010.