Villum Clausen
© Foto: Brian Krause.
Villum Clausen
© Foto: Brian Krause.

Villum Clausen

Værft: Austal Ships Pty. Ltd., Henderson, Fremantle, Australien.
Nybygning nr. 96.
IMO nummer: 9216250.

Søsat: oktober, 1999.
Leveret: 14. april, 2000.

Navne

Villum Clausen (14. april, 2000 - )
Worldchampion Jet (4. september, 2018 - )

Ruter

Rønne - Ystad (14. maj, 2000 - 21. juni, 2011)
Rønne - Ystad (7. juli, 2011 - 2018)

Rederier

Charter: Statsvirksomheden Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark (14. april, 2000 - 30. april, 2005)
Nordbanken Finans AB (publ), Sverige (14. april, 2000 - 9. maj, 2005)
Charter: Bornholmstrafikken A/S, Danmark (1. maj, 2005 - 14. januar, 2011)
Nordea Finance Sweden Plc., Stockholm, Sverige (9. maj, 2005 - 31. maj, 2015)
Charter: Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (14. januar, 2011 - 31. marts, 2015)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (31. marts, 2015 - 4. september, 2018)
Jet Plan Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern (4. september, 2018 - )

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 8. marts, 2005 - torsdag 10. marts, 2005
Værftophold for udskiftning af gasturbiner.

mandag 11. april, 2005
En fejl på den ene gasturbine betyder, at et par afgange må aflyses.

tirsdag 26. april, 2005 - torsdag 28. april, 2005
Udskiftning af én af færgens gasturbiner.

fredag 20. maj, 2005
Villum Clausen fik et fremmedlegeme i en vandjet. Efter dykkerhjælp kunne færgen afsejle med en times forsinkelse.

onsdag 28. september, 2005
Villum Clausen var ude af drift på grund af justering af turbiner.

tirsdag 4. oktober, 2005
På grund af justering af turbiner var Villum Clausen var ude af drift.

onsdag 23. november, 2005 - torsdag 24. november, 2005
Villum Clausen var ude af drift på grund af problemer med én af færgens vandjets. Reparationen blev foretaget på Öresundsvarvet AB, Landskrona, Sverige.

lørdag 26. november, 2005
Under anløb i Rønne fik Villum Clausen fik et ublidt møde med kajen. Der kom blandt andet skader på den ene ponton. Færgen måtte tages ud af drift, til skaderne var repareret.

onsdag 30. november, 2005 - torsdag 15. december, 2005
Villum Clausen til det årlige eftersyn på Öresundsvarvet AB, Landskrona, Sverige. Ved samme lejlighed repareres skaderne fra kollisionen med kajen.

mandag 20. februar, 2006
Et fremmedlegeme kom i klemme i én af Villum Clausens vandjet. Det medførte en mindre forsinkelse.

mandag 27. marts, 2006
Villum Clausen påsejlede Gryf i Ystad havn. Der blev en større skade på stævnen, men Villum Clausen kunne fortsætte i trafik, da skaden var højt over vandlinien. Skaden blev repareret aftener og nætter i løbet af april måned, så fartplanen kunne overholdes.

tirsdag 15. august, 2006 - onsdag 16. august, 2006
Der konstateres en mindre revne på én af Villum Clausens vandjet. Da Povl Anker 16. august blev taget ud af drift på grund af en skade, fik Villum Clausen tilladelse til at sejle trods skaden, som blev repareret ved et senere værftsophold.

onsdag 6. september, 2006
Et par afgange måtte aflyses, da et objekt havde sat sig fast i én af Villum Clausens vandjet.

tirsdag 12. december, 2006 - torsdag 14. december, 2006
Værftsophold i Fredericia. Ud over almindeligt vedligehold blev de to bovport tunneller til tværpropellerne blændet af for at mindske vandmodstand og vibrationer.

torsdag 14. december, 2006
Ved anløb af Rønne havn kl. ca. 19.15 mistedes styring. Skibsføreren forsøgte at genvinde kontrol over skibet ved at øge farten. Da dette ikke lykkedes, blev der slået fuld kraft bak. Villum Clausen kolliderede med nordre ydermole med en fart på ca. 10 knob. 3 besætningsmedlemmer kom lettere til skade ved ulykken. Der var ingen passagerer ombord, da Villum Clausen netop havde afsluttet værftsophold i Fredericia. Villum Clausen kunne for egen motorkraft bakke fri og sejle i havn. Villum Clausen fik flere skader over og under vandlinien.

lørdag 16. december, 2006 - fredag 22. december, 2006
Der foretages nødreparation af Villum Clausen, således at færgen på dispensation kunne sejle i juletrafikken. Sejladsen var betinget af en bølgehøjden under 2 meter.

fredag 5. januar, 2007 - torsdag 22. februar, 2007
Skaderne på Villum Clausen blev udbedret på Cityvarvet AB i Göteborg. Første afgang efter reparationen var 22. februar kl. 17.15.

mandag 23. april, 2007
Ved ankomst til Rønne kl. 9.45 beskadigede Villum Clausen en fender i færgelejet så meget, at færgelejet ikke kunne benyttes. Istedet måtte det andet færgeleje benyttes.

tirsdag 5. juni, 2007 - onsdag 6. juni, 2007
Villum Clausen er ude af drift på grund af eftersyn af turbiner.

tirsdag 26. juni, 2007
Ved afsejling fra Rønne kom en fiskekasse i klemme i én af Villum Clausens vandjets. Færgen måtte returnere til Rønne, hvor en dykker kunne fjerne kassen. Med godt halvanden times forsinkelse kunne sejladsen genoptages.

lørdag 8. september, 2007
Ved anløb af Rønne havn kl. ca. 20 havde man svært ved at holde kursen, og anløbet blev afbrudt. Farten var 15 knob. Et nyt forsøg med højere hastighed lykkedes.

lørdag 15. september, 2007
Ved anløb af Rønne havn kl. 14.45 blev der slået bak, da man ikke kunne holde kursen. Der blev gjort et nyt forsøg med højere fart, hvor man igen havde svært ved at holde kursen.

fredag 28. september, 2007 - tirsdag 29. september, 2009
Ved ankomst til Rønne fredag aften ramte Villum Clausen kajen hårdt, hvilket resulterede i en bule i agterpartiet. Færgen kunne først tages i drift igen søndag efter at skaden var udbedret.

torsdag 18. oktober, 2007 - lørdag 20. oktober, 2007
Ved anløb af Rønne Havn kl. 20.10 lystrede Villum Clausen ikke styring og havde kurs mod indermolen. Der blev slået bak, og kollision blev lige netop undgået. Der var bundberøring tæt på indermolen. Villum Clausen kunne ved egen hjælp komme fri og sejle i havn. Der opstod en skade på skroget under vandlinien, som måtte repareres inden færgen igen kunne tages i drift.

mandag 5. november, 2007 - torsdag 22. november, 2007
Villum Clausen på det årlige værftsophold.

mandag 3. december, 2007
Ved anløb af Rønne havn ca. kl. 20 mistedes styring, og der blev slået fuld kraft bak. Færgen havde kurs mod nordre molehoved, og stoppede ca. en skibslængde herfra.

tirsdag 22. januar, 2008 - onsdag 23. januar, 2008
Værftsophold.

tirsdag 22. april, 2008 - onsdag 23. april, 2008
Værftsophold for udskiftning af turbine.

søndag 2. november, 2008
Efter de hændelser, der har været ved Villum Clausens anløb af Rønne havn, har Søfartsstyrelsen indført restriktioner, der betyder, at Villum Clausen ikke længere må anløbe Rønne Havn, når middelvindhastigheden er over 16 meter i sekundet, og vindretningen fra nordvest til syd.

mandag 22. december, 2008
Ved anløb af Rønne Havn kl. ca. 20.25 var Villum Clausen tæt på at kollidere med det nordre molefyr. Færgen reagerede ikke på styringen, men kollision blev undgået ved at slå fuld bak.

onsdag 15. juli, 2009
På vej mod Ystad fik Villum Clausen ved 18-tiden totalt blackout ca. 9 sømil fra Ystad. Lidt før kl. 20 lykkedes det at starte turbinerne igen, og Villum Clausen kunne fortsætte til Ystad.

onsdag 26. august, 2009
På grund af en mindre revne i agterskibet blev dagens sidste afgang aflyst, og næste morgens afgang blev forsinket.

lørdag 3. oktober, 2009
Under opholdet i Ystad havn blev landgangsbøjlen på Villum Clausen revet af pga. af dønning i havnen. Der var ingen passager på landgangen da skaden skete. Herefter måtte passagererne over vogndækket i stedet for landgangen.

lørdag 3. oktober, 2009 - torsdag 8. oktober, 2009
Villum Clausen fik mindre skader på skrog, og styrbord bulb brækkede af, da færgen ved ankomst til Rønne kom skævt ind i færgelejet på grund af kraftig blæst. På grund af den defekte landgang var der mange passagerer på vogndækket, da ulykken skete. Ingen kom til skade ved ulykken. Repareret og i drift igen 8. oktober.

tirsdag 20. oktober, 2009 - onsdag 21. oktober, 2009
Den ene turbine udskiftet ved kaj i Rønne. Det er planlagt at den anden skal skiftes januar 2010.

mandag 2. november, 2009 - fredag 13. november, 2009
Villum Clausen på værft i Szczecin, Polen til det årlige eftersyn.

mandag 23. november, 2009
På vej fra Rønne til Ystad, nær den svenske kyst, fik Villum Clausen motorstop på den ene turbine på grund af et tilstoppet brændstofrør. På grund af vindforholdene turde man ikke gå i havn i Ystad med kun én turbine. Efter 7 timer til søs lykkedes det mandskabet at lave en nødreparation. Villum Clausen returnerede tom til Rønne, hvor reparation blev foretaget.

mandag 11. januar, 2010
På en tur fra Ystad til Rønne blev Villum Clausen ramt af to hårde søer. Et besætningsmedlem og seks passagerer kom til skade, to måtte på hospitalet, den ene med brækket hoften. Villum Clausen fik trykket flere plader ind og var ude af drift i 5 dage. Søfartsstyrelsens opklaringsenhed konkluderede senere, at farten ikke var reduceret tilstrækkeligt i til at sikre en sikker sejlads under de givne forhold.

tirsdag 19. januar, 2010 - onsdag 20. januar, 2010
En gasturbine udskiftet langs kaj i Rønne.

tirsdag 15. juni, 2010 - onsdag 16. juni, 2010
Ude af drift på grund af udskiftning af turbine i Rønne havn.

mandag 27. september, 2010 - fredag 1. oktober, 2010
Ude af drift på grund af en defekt smøreoliepumpe.

lørdag 8. september, 2018
Worldchampion Jet afsejlede fra Rønne gennem Kielerkanalen mod Piræus.

onsdag 12. september, 2018
Ankom til Vigo.

torsdag 13. september, 2018 - fredag 14. september, 2018
Forsejlet fra Vigo til Gibraltar.

onsdag 19. september, 2018
Ankom til Piræus.

Søsterskibe

Adnan Menderes
Thunder (ex. Turgut Özal)
Cecilia Payne (ex. Jonathan Swift)
Carmen Ernestina
Lilia Conception
Virgen de Coromoto (ex. Spirit of Ontario I)

Supplerende oplysninger

Design

Steen Friis Design: koncept design, ydre design, indretning

Typebetegnelse

Auto Express 86

Kendingssignaler

OYVY (14. august, 2000 - 10. maj, 2005)
OYVY2 (10. maj, 2005 - 4. september, 2018)
5BBW5 (4. september, 2018 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. august, 2000 - 4. september, 2018)
Cypern's flagCypern's flag
Cypern (4. september, 2018 - )

Hjemsteder

Rønne (14. august, 2000 - 4. september, 2018)
Limassol (4. september, 2018 - )

Dimensioner

Længde: 73,86 m, Længde overalt: 86,6 m, Bredde: 24 m, Dybgang: 4,04 m

Tonnage

BT: 6402, NT: 1921

Kapacitet

1055 passagerer, 215 personbiler

Fart

Servicefart: 41 knob, Topfart: 48 knob

Maskineri

2 stk. LM2500 General Electric gasturbine hovedmaskine, 36000 kW
4 stk. Volvo Penta diesel hjælpemaskine, 1480 kW
4 stk. vandjet
2 stk. tværpropel i bov (april, 2000 - december, 2006)

Skrog

katamaran, aluminium

AIS

Hvor er Worldchampion Jet nu?

Billeder af Villum Clausen

Oprettet: 4. december 2007. Senest revideret: 19. september 2018.