Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 27. november, 2012
Scandlines meddelte, at kontrakten med det konkursramte P+S Werften GmbH om bygning af Copenhagen og søsterskibet Berlin er opsagt. Grunden er forsinkelser samt værftets manglende evne til at bygge skibene i overensstemmelse med de aftalte specifikationer. Færgerne var for tunge og stak for dybt. Det var meningen at Scandlines skulle have brugt de nye færger til besejling af Gedser - Rostock ruten fra sommer 2012.
Efter forgæves forhandling med STX i Finland om bygning af to nye færger, enedes Scandlines med kuratorerne for det konkursramte P+S Werften i Stralsund om overtagelse af de ufærdige søsterfærger Copenhagen og Berlin. Færgerne gennemgik siden en omfattende ombygning hos Fayard, Lindø.
mandag 28. november, 2016 - fredag 2. december, 2016
Prøvesejlads.
torsdag 1. december, 2016
Var i havn nogle timer i Frederikshavn. Fortsatte derefter prøvesejladsen.
søndag 11. december, 2016 - mandag 12. december, 2016
Prøvesejlads.
mandag 19. december, 2016
Afsejlede fra Lindø med destination Gedser.
Indsprøjtningssystemet til maskinerne ombygget hos Fayard, Lindø. Desuden fik Copenhagen monteret scrubbere.
Scandlines offentliggjorde i en pressemeddelelse, at der er underskrevet en aftale med Norsepower om at installere en moderne udgave af Flettner rotoren om bord på Copenhagen. Installationen forberedes i november, og selve installationen er planlagt til andet kvartal 2020. Rotoren bliver 30 meter høj med en diameter på 5 meter.
søndag 27. oktober, 2019 - mandag 11. november, 2019
Værftsophold i Gdansk, blandt andet for forberedelse til montering af rotorsejl det følgende år.
Ankom til Rostock kl. 17.30 på sidste tur fra Gedser uden rotorsejl. Forhalet til kajplads 25 ved Schüttgutkai kl. 15.50 til 18.00.
mandag 25. maj, 2020 - tirsdag 26. maj, 2020
Copenhagen fik installeret rotorsejl langs kaj i Rostock. Rotorsejlet fra Norsepower er 30 meter højt og har en diameter på 5 meter. Det cylinderformede rotorsejl kendes også under navnet Flettner-rotor. Når cylinderen roterer vil sidevind give skibet et bidrag til fremdriften takket være Magnus-effekten.
Forhalet til færgelejet ved Pier I kl. 06.25 til 06.40, første afgang med rotorsejl fra Rostock kl. 9.
søndag 7. november, 2021 - mandag 8. november, 2021
Forsejlet fra Gedser til Gdansk 7. november kl. 16.42 - 8. november kl. 08.25. Direkte i dok.
mandag 22. november, 2021
Dokket ud kl. 14.57, langs kaj kl. 15.40.
mandag 22. november, 2021 - tirsdag 23. november, 2021
Forsejlet fra Gdansk til Gedser 22. november kl. 20.20 - 23. november kl. 14.31.
onsdag 24. november, 2021
Atter i fart. Første afgang fra Gedser kl. 05.56.
søndag 1. januar, 2023 - mandag 2. januar, 2023
Ankomst til Rødby Færge kl. 19.42. Forsejlet fra Rødby til Lindø kl. 20.44 - kl. 06.20. I dok. Under værftsopholdet fik færgen udskiftet centerpropellen til en mindre, der er optimeret til lavere servicefart.
tirsdag 3. januar, 2023 - onsdag 4. januar, 2023
Dokket ud. Forsejlet fra Lindø til Gedser kl. 15.15 - kl. 05.44. Atter i fart, første afgang fra Gedser kl. 06.55.
Efter ankomst til Rostock kl. 19.00, ca. en time og et kvarter forsinket, taget ud af drift på grund af vejret.
Atter i fart. Første afgang fra Rostock kl. 08.50.
torsdag 19. oktober, 2023
Sejladsen indstillet efter ankomst til Gedser kl. 20.07 på grund af vindstød af stormstyrke.
Aflyst hele dagen.
Atter i fart, første afgang fra Gedser kl. 08.45.
onsdag 22. november, 2023
Efter ankomst til Gedser kl. 20.15, taget ud af drift på grund af lav vandstand.
torsdag 23. november, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Gedser kl. 13.35.
torsdag 21. december, 2023
Efter ankomst til Rostock kl. 18.14, aflyst resten af dagen på grund af stormen Pia.
Til søs kl. 19.15, tilbage i færgelejet i Rostock igen kl. 22.22.
Dermed opstod den ikke helt almindelige situation, at både Copenhagen og Berlin var i Rostock på samme tid.
fredag 22. december, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Rostock kl. 13.40.
Efter ankomst til Rostock kl. 09.09, indstillet på grund af vindstød af stormstyrke.
Atter i fart. Første afgang fra Rostock kl. 04.25.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OXML (2012 - )
Flag
Dimensioner
Længde: 158,59 m, Længde overalt: 169,50 m, Bredde: 24,8 m, Dybgang: 5,5 m
Kapacitet
1500 passagerer, 460 personbiler, 1600 lanemeter (2012)
1300 passagerer, 460 personbiler, 2100 lanemeter (2016)
Fart
Servicefart: 22 knob, Topfart: 24,5 knob
Maskineri
4 stk. 9M32CCR MaK diesel, 18000 kW
batterier, 1500 kWh
1 stk. 30 m Flettner rotor (26. marts, 2020 - )
1 stk. centerpropel
2 stk. wing thruster
2 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 28. juli 2011. Senest revideret: 25. januar 2024.