Mercandia IV
© Foto: Brian Krause.
Mercandia IV
© Foto: Brian Krause.
Mercandia IV
© Foto: Brian Krause.

Mercandia IV

Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 3014.
IMO nummer: 8611685.

Leveret: 14. september, 1989.

Navne

Superflex November (12. december, 1988 - 14. september, 1989)
Mercandia IV (14. september, 1989 - )

Ruter

Oplagt (1989 - 1. november, 1990)
Juelsminde - Kalundborg (1. november, 1990 - 30. maj, 1996)
Helsingør - Helsingborg (1. juni, 1996 - )

Rederier

Mercandia Linierne I/S, Danmark (14. september, 1989 - 22. marts, 1998)
Charter: HH-Ferries A/S, Danmark (15. april, 1997 - 22. marts, 1998)
HH-Ferries A/S, Danmark (22. marts, 1998 - 25. november, 2018)
ForSea Øresund A/S, Helsingør, Danmark (25. november, 2018 - 21. januar, 2022)
ForSea Helsingør ApS, Helsingør, Danmark (21. januar, 2022 - 29. september, 2023)
Øresundslinjen Helsingør ApS, Helsingør, Danmark (29. september, 2023 - )

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 11. september, 2006
Kl 06:19 kolliderede Sundbuss Pernille og Mercandia IV i tæt tåge. Mercandia IV var på vej mod sverige, Sundbuss Pernille mod Danmark. 4 passagerer kom lettere til skade på Sundbuss Pernille, der fik indtrykket siden af styrehuset og noget af skroget. Ingen kom til skade på Mercandia IV, hvor der kom en mindre bule og en revne.

januar, 2012 - februar, 2012
Ombygget ved Öresundsvarvet i Landskrona. Passagerfaciliteterne blev opgraderet væsentligt, blandt andet blev der lavet nyt cafeteria.

søndag 21. september, 2014
Ved ankomst til Helsingborg om aftenen lidt i 9 ramte Mercandia IV kajen hårdt. Der var 124 passagerer og 29 besætningsmedlemmer om bord, en passager og et besætningsmedlem kom til skade og blev kørt på sygehuset. Færgen fik et stort hul i stævnen over vandlinien i bagbords side (i sejlretningen).

mandag 22. september, 2014
Mercandia VIII blev indsat som afløser.

tirsdag 23. september, 2014
Mercandia IV gik i dok på værftet i Landskrona

fredag 3. oktober, 2014
Mercandia IV dokkede ud.

tirsdag 14. oktober, 2014
Sejlede fra Landskrona tilbage til Helsingborg om aftenen. Færgen genoptog samme aften sejladsen, og Mercandia VIII genoptog atter rollen som reservefærge.

mandag 3. oktober, 2022
Forsejlet fra Helsingborg til Landskrona kl. 07.07 - kl. 08.25.

onsdag 5. oktober, 2022
I flydedok kl. 09.15.

onsdag 12. oktober, 2022
Ud af dok. Forsejlet fra Landskrona til Helsingborg kl. 17.55 - kl. 19.11.

torsdag 13. oktober, 2022
Atter i fart. Første afgang fra Helsingborg kl. 10.20.

mandag 28. november, 2022
På vej fra Helsingør til Helsingborg mistede Mercandia IV kl. 12.20 maskinkraft, umiddelbart før indsejling til Helsingborg. Færgen genvandt efter nogen tid maskinkraft og fortsatte til Helsingborg, ledsaget af bugserbåden Svitzer Madeira (IMO 9292905). Ankomst kl. 13.25. Atter i fart kl. 17.25.

Søsterskibe

Nikolaos (ex. Superflex Alfa)
Mercandia VIII (ex. Superflex Bravo)
Besparmak (ex. Superflex Charlie)
Gitte 3 (ex. Superflex Delta)
Superflex Trader (ex. Superflex Echo)
Pantokrator (ex. Superflex Foxtrot)
Corfu Spirit (ex. Superflex Golf)
Ada 74 (ex. Superflex Hotel)
Rosmala (ex. Superflex India)
Victorius 5 (ex. Superflex Juliett)
Ersai 4 (ex. Superflex Kilo)
Bahia del Espiritu Santo (ex. Superflex Lima)
Labitra Karina (ex. Superflex Mike)
Laut Teduh 2 (ex. Superflex Whisky)

Supplerende oplysninger

Design

Peter Zacchi

Typebetegnelse

Superflex MK IV

Kendingssignaler

OXIE (14. september, 1989 - 24. august, 2000)
OXIE2 (24. august, 2000 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. september, 1989 - )

Hjemsted

København (14. september, 1989 - )

Dimensioner

Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15 m, Dybgang: 3,6 m

Tonnage

BT: 4296, BRT: 1453,61, NT: 1288, NRT: 1328,42, DW: 1257

Kapacitet

400 passagerer, 170 personbiler

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

10 stk. Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel

Superflex færgerne

Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.

Superflex November er bygget som en MK IV.

Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.

Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.

AIS

Hvor er Mercandia IV nu?

Billeder af Mercandia IV

Oprettet: 15. marts 2008. Senest revideret: 23. november 2023.