Rederier
Schnellastfähre Berne-Farge GmbH, Tyskland (1963 - ca. 1997)
Fährbetrieb H. Heinen, Mondorf, Tyskland (ca. 1997 - 2002)
Fährbetrieb Heinen Nachfolger (W. Jansen, Neuss) , Mondorf, Tyskland (2002 - januar, 2006)
Lux-Werft und Schiffahrt GmbH, Mondorf, Tyskland (januar, 2006 - 2008)
Briese Schifffahrt GmbH & Co. KG, Leer, Tyskland (2008 - 15. juni, 2010)
Aalborg Kommune, Teknisk Forvaltning, Trafik & Veje, Nørresundby, Danmark (15. juni, 2010 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Julius blev købt af Aalborg Kommune med henblik på ombygning og indsættelse på Egholm under navnet Egholm II. Arbejdet med rennovering blev udbudt i licitation.
Under bugsering til værftet i Hirtshals, sank Egholm II kl. ca. 02.30 på positionen 56.0597, 10.40607 i Århusbugten. Færgen fik slagside og sank i løbet af få timer. Det var stille vejr. Søulykkesrapporten kunne senere afdække, at årsagen til forliset var utætheder ved luger i dækket.
tirsdag 26. oktober, 2010
Et forsøg på at hæve Egholm II mislykkedes. En løftewire gled af, da færgen netop var løftet op til vandoverfladen. Bjærgningsselskabet J.A. Rederiet valgte derfor at fire færgen tilbage på bunden igen.
Et nyt forsøg på at bjærge Egholm II blev indledt. Efter problemer med et brækket støtteben på flydekranen Sanne A, lykkedes det sidst på eftermiddagen at få Egholm II op på overfladen, og man kunne begynde at tømme den for vand.
I løbet af natten blev Egholm II bugseret til Århus. Med et mindre hul under vandlinien måtte der pumpes. Færgen ankom til Århus kl. ca. 03:15.
torsdag 4. november, 2010 - søndag 7. november, 2010
Egholm II blev bugseret fra Århus til Hirtshals af Susanne A. Undervejs gik man i havn i Grenå og Frederikshavn.
Afsejlede fra Hirtshals mod Aalborg.
Måtte søge havn i Frederikshavn på grund af vejret.
Fortsatte sejladsen og nåede frem til havnen ved Langerak (nær Aalborg) senere på dagen.
fredag 9. september, 2011
På grund af skade på det nye færgeleje på Aalborgsiden blev Egholm II atter taget ud af drift på ubestemt tid. En flere tons tung betonklods knækkede af.
Reparation af den beskadigede duc d'albe er endnu ikke påbegyndt. Det er stadig uafklaret, om ansvaret for skaden skal skal placeres hos kommune, rådgivende ingeniør eller entreprenør.
Ankom til værftet i Strandby.
Af bedding.
Forsejlet fra Strandby til Aalborg. Afgang Strandby kl. 08.40, kort stop i Egense kl. 13.50 - 14.10 ankomst Aalborg kl. 16.50. Første tur kl. 17.
Sidste dobbelttur fra Aalborg kl. 09.00. Forsejlet fra Aalborg til Strandby kl. 09.12 - kl. 16.22. På bedding kl. 18.
I vandet kl. 13.10.
torsdag 7. april, 2022 - mandag 11. april, 2022
På bedding igen 7. april kl. 07.00 - 11. april kl. 15.45.
Forsejlet fra Strandby til kl. 09.10 - kl. 17.09. I fart dagen efter.
tirsdag 28. februar, 2023
Forsejlet fra Aalborg til Strandby kl. 06.21 - kl. 13.21.
Atter i vandet efter vedligehold på bedding. Flød kl. 11.15. Forhalet til kaj.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OYPM (9. august, 2010 - )
Flag
| Tyskland (1963 - 9. august, 2010) |
| Danmark (9. august, 2010 - ) |
Hjemsted
Aalborg (9. august, 2010 - )
Dimensioner
Længde: 23,9 m, Længde overalt: 25 m, Bredde: 9,75 m, Dybgang: 1,7 m
Tonnage
BT: 99,5, NT: 37,5
Kapacitet
150 passagerer, 14 personbiler
96 passagerer, 12 personbiler (september, 2011)
Maskineri
4 stk. diesel, 280 kW (1963 - 2010)
2 stk. D112 Scania diesel, 700 kW (2011 - )
4 stk. Voith-Schneider propeller (1963 - 2010)
2 stk. Voith-Schneider propeller (2011 - )
Oprettet: 20. oktober 2010. Senest revideret: 10. marts 2023.