Julius

Værft: Gebr. Schürenstedt KG, Boots u Schiffswerft, Bardenfleth, Weser, Tyskland.
Nybygning nr. 1284.

Leveret: 1963.

Navne

Juliusplate (1963 - ca. 1997)
Julius (ca. 1997 - 9. august, 2010)
Egholm II (9. august, 2010 - )

Ruter

Berne - Farge (Weser) (1963 - 19??)
Vegesack, Blumenthal og Farge (Weser) (afløserfærge) (19?? - 1994)
Grau-Rheindorf (Bonn) - Mondorf (Niederkassel) (Rhinen) (1997 - 2006)
Afløserfærge (2006 - 2007)
Bingum - Leerort (Ems), midlertidig rute på grund af broarbejde på Jann-Berghaus-Brücke (28. juli, 2008 - august, 2008)
Egholm - Aalborg (8. september, 2011 - 9. september, 2011)
Egholm - Aalborg (25. november, 2013 - )

Rederier

Schnellastfähre Berne-Farge GmbH, Tyskland (1963 - ca. 1997)
Fährbetrieb H. Heinen, Mondorf, Tyskland (ca. 1997 - 2002)
Fährbetrieb Heinen Nachfolger (W. Jansen, Neuss) , Mondorf, Tyskland (2002 - januar, 2006)
Lux-Werft und Schiffahrt GmbH, Mondorf, Tyskland (januar, 2006 - 2008)
Briese Schifffahrt GmbH & Co. KG, Leer, Tyskland (2008 - 15. juni, 2010)
Aalborg Kommune, Teknisk Forvaltning, Trafik & Veje, Nørresundby, Danmark (15. juni, 2010 - )

Hændelser og særlige begivenheder

sommeren 2010
Julius blev købt af Aalborg Kommune med henblik på ombygning og indsættelse på Egholm under navnet Egholm II. Arbejdet med rennovering blev udbudt i licitation.

søndag 17. oktober, 2010
Under bugsering til værftet i Hirtshals, sank Egholm II kl. ca. 02.30 på positionen 56.0597, 10.40607 i Århusbugten. Færgen fik slagside og sank i løbet af få timer. Det var stille vejr. Søulykkesrapporten kunne senere afdække, at årsagen til forliset var utætheder ved luger i dækket.

tirsdag 26. oktober, 2010
Et forsøg på at hæve Egholm II mislykkedes. En løftewire gled af, da færgen netop var løftet op til vandoverfladen. Bjærgningsselskabet J.A. Rederiet valgte derfor at fire færgen tilbage på bunden igen.

søndag 31. oktober, 2010
Et nyt forsøg på at bjærge Egholm II blev indledt. Efter problemer med et brækket støtteben på flydekranen Susanne A, lykkedes det sidst på eftermiddagen at få Egholm II op på overfladen, og man kunne begynde at tømme den for vand.

mandag 1. november, 2010
I løbet af natten blev Egholm II bugseret til Århus. Med et mindre hul under vandlinien måtte der pumpes. Færgen ankom til Århus kl. ca. 03:15.

torsdag 4. november, 2010 - søndag 7. november, 2010
Egholm II blev bugseret fra Århus til Hirtshals af Susanne A. Undervejs gik man i havn i Grenå og Frederikshavn.

mandag 13. juni, 2011
Afsejlede fra Hirtshals mod Aalborg.

tirsdag 14. juni, 2011
Måtte søge havn i Frederikshavn på grund af vejret.

onsdag 15. juni, 2011
Fortsatte sejladsen og nåede frem til havnen ved Langerak (nær Aalborg) senere på dagen.

fredag 9. september, 2011
På grund af skade på det nye færgeleje på Aalborgsiden blev Egholm II atter taget ud af drift på ubestemt tid. En flere tons tung betonklods knækkede af.

fredag 13. januar, 2012
Reparation af den beskadigede duc d'albe er endnu ikke påbegyndt. Det er stadig uafklaret, om ansvaret for skaden skal skal placeres hos kommune, rådgivende ingeniør eller entreprenør.

tirsdag 19. maj, 2020
Ankom til værftet i Strandby.

mandag 22. juni, 2020
Af bedding.

tirsdag 23. juni, 2020
Forsejlet fra Strandby til Aalborg. Afgang Strandby kl. 08.40, kort stop i Egense kl. 13.50 - 14.10 ankomst Aalborg kl. 16.50. Første tur kl. 17.

onsdag 16. marts, 2022
Sidste dobbelttur fra Aalborg kl. 09.00. Forsejlet fra Aalborg til Strandby kl. 09.12 - kl. 16.22. På bedding kl. 18.

mandag 21. marts, 2022
I vandet kl. 13.10.

torsdag 7. april, 2022 - mandag 11. april, 2022
På bedding igen 7. april kl. 07.00 - 11. april kl. 15.45.

tirsdag 12. april, 2022
Forsejlet fra Strandby til kl. 09.10 - kl. 17.09. I fart dagen efter.

tirsdag 28. februar, 2023
Forsejlet fra Aalborg til Strandby kl. 06.21 - kl. 13.21.

fredag 10. marts, 2023
Atter i vandet efter vedligehold på bedding. Flød kl. 11.15. Forhalet til kaj.

tirsdag 11. april, 2023
Forsejlet fra Strandby til Aalborg kl. 12.50 - kl. 21.22.

onsdag 12. april, 2023
Atter i fart, første afgang fra Aalborg kl. 06.30.

lørdag 3. juni, 2023
På vej fra Aalborg til Egholm mistede Egholm II maskinkraft kl. ca. 16.30. Besætningen valgte at sætte færgen på grund ved fjordbyen, Aalborg, for at undgå at drive mod jernbanebroen.

En cafeejer sørgede med sin gummibåd for at passagererne blev forsynet med kolde øl og vand.

Efter dykkerundersøgelse blev færgen bugseret tilbage til færgelejet på Aalborgsiden af den lille færge Egholm kl. ca. 18 - kl. 18.40. Der var godt 20 passagerer ombord. Ingen kom til skade.

søndag 4. juni, 2023
Prøvesejlads kl. 17.50 - kl.18.10. Herefter frigivet til fortsat sejlads.

mandag 5. juni, 2023
Atter i fart kl. 06.30. Taget ud af drift kl. 14.10 for reparation. Atter i fart kl. 17.30.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OYPM (9. august, 2010 - )

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (1963 - 9. august, 2010)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (9. august, 2010 - )

Hjemsted

Aalborg (9. august, 2010 - )

Dimensioner

Længde: 23,9 m, Længde overalt: 25 m, Bredde: 9,75 m, Dybgang: 1,7 m

Tonnage

BT: 99,5, NT: 37,5

Kapacitet

150 passagerer, 14 personbiler
96 passagerer, 12 personbiler (september, 2011)

Maskineri

4 stk. diesel, 280 kW (1963 - 2010)
2 stk. DI12 Scania diesel, 700 kW (2011 - )
4 stk. Voith-Schneider propeller (1963 - 2010)
2 stk. Voith-Schneider propeller (2011 - )

AIS

Hvor er Egholm II nu?

Billeder af Julius

Oprettet: 20. oktober 2010. Senest revideret: 6. juni 2023.